Kłopot z pompą

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Po pierwszej pętli Rajdu Cypru, piątej rundzie mistrzostw świata, prowadził ubiegłoroczny zwycięzca tej imprezy Petter Solberg. Mistrz świata wyprzedzał o niecałe 5 sekund Marcusa Grönholma i o blisko 16 sekund Harriego Rovanperę.

Kłopot z pompą
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Kłopot z pompą

Na mecie pierwszego etapu Norweg pojawił się dopiero na 11 pozycji. W jego Subaru zaczął przegrzewać się silnik. Załoga musiała kilkakrotnie zatrzymywać się na trasie, aby schłodzić jednostkę napędową. Liderem rajdu, nazywanego "europejskim Safari" ze względu na panujące tam warunki - wysoką temperaturę i szutrowe nawierzchnie - po pierwszym dniu został Marcus Grönholm. Fin wyprzedził swego rodaka i partnera z teamu Peugeota Harriego Rovanperę o ponad 10 sekund. Trzeci ze stratą 20,1 sekundy był Sebastien Loeb.Na kolejnych etapach Grönholm powiększał swą przewagę, a ostatniego dnia dał prawdziwy popis umiejętności. Z sześciu niedzielnych odcinków specjalnych wygrał aż cztery.Harri Rovanperä nie utrzymał do mety rajdu swej znakomitej drugiej pozycji. Kłopoty ze skrzynią biegów w jego Peugeocie 307 WRC zepchnęły go na dalsze miejsce.Petter Solberg systematycznie odrabiał straty z pierwszego dnia rajdu. Gdy już znalazł się w punktowanej ósemce, a przed nim w klasyfikacji zawodów pojawił się kolega z zespołu Subaru Mikko Hirvonen, było wiadomo, że wyprzedzi także jego. Młody fiński kierowca w tym momencie zaczął jechać dość wolno. Podobno przyczyną tego było wypadnięcie z trasy i awaria wspomagania układu kierowniczego. Z drugiej strony wiadomo, że to Solbergowi bardziej potrzebne są punkty.Dla Marcusa Grönholma było to długo wyczekiwane zwycięstwo. Ma ono także wymiar historyczny. To pierwsza wygrana Peugeota 307 WRC w rajdowych mistrzostwach świata. Auto debiutowało na rajdowych trasach w styczniu w Rajdzie Monte Carlo.Dzięki temu sukcesowi Marcus objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Fin o jeden punkt wyprzedza Sebastiena Loeba, a o dwa dotychczasowego lidera mistrzostw Markko Märtina.Wyniki Rajdu Cypru mogą zostać jeszcze radykalnie zmienione. Wszystko za sprawą badania technicznego przeprowadzonego po zawodach, podczas którego zgłoszono wątpliwości co do zgodności z regulaminem pompy wodnej (według regulaminu kategorii WRC musi być ona seryjna) w samochodzie MarcusaGrönholma. Sprawa ta dotyczy także drugiego Peugeota oraz obydwu CitroĎnów, ponieważ silniki tych pojazdów wywodzą się z tych samych jednostek napędowych XU7. W razie dyskwalifikacji obok zwycięzcy Grönholma punkty straciliby jeszcze Sebastien Loeb (drugi), Carlos Sainz (czwarty) i Harri Rovanperä (piąty). Dodatkowe oględziny przeprowadzi komisja FIA, potem zostanie podjęta decyzja o utrzymaniu wyników lub dyskwalifikacji kierowców. W razie wykluczenia Peugeo-tów i CitroĎnów pierwszy byłby Markko Märtin.Nieseryjna pompa wody była przyczyną dyskwalifikacji Colina McRae w Rajdzie Monte Carlo w 1999 roku. Szkot jechał wówczas Fordem Focusem WRC, który debiutował w rajdowych mistrzostwach świata.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: