Logo
WiadomościAktualnościKłopoty z kibicami

Kłopoty z kibicami

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Gilles Panizzi na Rajdzie Katalonii potwierdził swą opinię najszybszego kierowcy na nawierzchniach asfaltowych. 36-letni mieszkaniec Menton w pobliżu Monako wygrał w ciągu dwóch tygodni dwa rajdy, zdobył 20 punktów i awansował na drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata.

Kłopoty z kibicami
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Kłopoty z kibicami

Rajd Katalonii miał być drugim startem w fabrycznym zespole naszego kierowcy Tomasza Kuchara. Polaka jednak zabrakło na trasie imprezy. Podczas zapoznawania się z trasą przed zawodami doszło do zderzenia samochodu polskiej załogi z ciężarówką. Tomasz Kuchar i jego pilot Maciej Szczepaniak zostali odwiezieni do szpitala. Na szczęście obrażenia okazały się niegroźne, ale ze startu w rajdzie musieli zrezygnować. Pecha mieli również Carlos Sainz i Luis Moya. Na treningu załoga Forda miała wypadek. Moya został w domu, a w Rajdzie Katalonii Sainz wystartował z nowym pilotem Markiem Marti. Drugi z kierowców teamu Forda Colin McRae po wypadku na Rajdzie Korsyki pojawił się z palcem w gipsie. Przed startem hiszpańskiej eliminacji mistrzostw świata zapowiadał, że jeżeli będzie to konieczne i umożliwi mu szybszą zmianę biegów, amputuje sobie złamany palec. Na szczęście okazało się to zbyteczne. W Fordzie Szkota zamontowano sterowanie biegami po obydwu stronach kierownicy.Rajd Katalonii rozpoczął się od zdecydowanego ataku Gilles'a Panizziego. Kierowca Peugeota pilotowany przez swego młodszego brata wygrał wszystkie odcinki specjalne rozegrane pierwszego dnia imprezy. Próba numer jeden w Riudecanyes została odwołana - tłum kibiców był tam nie do opanowania.Po pierwszym dniu rajdu Panizzi wyprzedzał partnera z zespołu Peugeota Richarda Burnsa o 26,1 sekundy oraz Philippe'a Bugalskiego na CitroĎnie Xsara WRC o 44,7 sekundy. Na drugim etapie lider ponownie był najszybszy. Panizzi wygrał trzy oesy, jeden zakończył się zwycięstwem Pettera Solberga, a kolejne dwa (Coll de Bracons i Vallfogona) zostały odwołane.Tym razem przyczyną tego byli nie tyle kibice, co ich samochody zaparkowane po obu stronach drogi. Drugi przejazd Coll de Bracons odbył się tylko dzięki temu, że organizatorzy usunęli stamtąd 236 pojazdów. Niestety, nie zostały usunięte wszystkie. Carlos Sainz usiłując ominąć jedno z aut stojące na wewnętrznej stronie jednego z zakrętów, odbił się od drugiego parkującego po zewnętrznej i kilkadziesiąt metrów dalej złamał zawieszenie, uderzając w kamień.Na drugim etapie rajdu odpadł także Tommi Mäkinen. Dzień wcześniej w Subaru Fina doszło do uszkodzenia układu chłodzenia i załoga musiała co jakiś czas uzupełniać wodę w zbiorniku. Jednak mocno przegrzany silnik Imprezy odmówił posłuszeństwa przed strefą serwisową Manlleu.Ostatniego dnia rajdu odpadł zajmujący do tej chwili czwarte miejsce drugi z kierowców fabrycznego teamu CitroĎna Sebastien Loeb. Francuz dachował na lewym łuku zaraz na początku odcinka specjalnego La Roca.Gilles Panizzi w końcówce rajdu mógł sobie pozwolić na chwilę spokojnej jazdy. Na ostatnim odcinku rajdu Viladrau, gdzie trasa przebiega u stóp wiaduktu będącego fragmentem autostrady i gdzie zawsze gromadzą sie tłumy widzów, Francuz dla swych fanów wykonał piruet. Już nic nie mogło odebrać mu zwycięstwa.W klasyfikacji juniorskich mistrzostw świata, czyli dla samochodów kategorii Super 1600, na pierwszych miejscach także uplasowały się pojazdy koncernu PSA. Prowadzenie na pierwszym etapie objął Włoch Andrea Dallavilla (CitroĎn Saxo), który wyprzedzał Hiszpana Daniela Solę także jadącego CitroĎnem Saxo. Zdecydowany faworyt tej klasyfikacji Belg Fran?ois Duval spadł na dalsze miejsce po kłopotach z hamulcami w swym Fordzie Puma.Drugiego dnia po 11. odcinku specjalnym Sola wyprzedził Włocha. Zbliżył się do trzeciego w klasyfikacji imprezy Włocha Giandomenico Basso (Fiat Punto Kit Car). Straty odrabiał także Duval. Niestety, ostatniego dnia rajdu Belg znów miał kłopoty. Wymiana uszkodzonej skrzyni biegów trwała zbyt długo i tak kierowcy, pilotowanemu przez dobrze znanego z naszych rajdowych tras Jean-Marca Fortina, doliczono karę - 1 minutę i 40 sekund.Na ostatnim etapie Rajdu Katalonii o zwycięstwo walczyli już tylko dwaj kierowcy CitroĎnów - Daniel Sola i Andrea Dallavilla. Na pierwszym przejeździe najdłuższego odcinka Vilarau Hiszpan stracił ponad 40 sekund. Na pierwszym miejscu znalazł się jego rywal. Nie na długo. Drugi przejazd tej 35-kilometrowej próby, która kończyła rajd, przyniósł sukces miejscowemu kierowcy. Dallavilla przegrał tu o ponad minutę.Rajd Katalonii: 1. Gilles Panizzi/Herve Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:34.09,0; 2. Richard Burns/Robert Reid (Peugeot 206 WRC) +37,3; 3. Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (CitroĎn Xsara WRC) +1.13,5; 4. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Peugeot 206 WRC) +1.42,7; 5.Petter Solberg/Philip Mills (Subaru Impreza WRC 2002) +2.01,6; 6. Colin McRae/Nicky Grist (Ford Focus RS WRC 02) +3.27,3; 7. Harri Rovanperä/Risto Pietilainen (Peugeot 206 WRC) +3.40,1; 8. Markko Martin/Michael Park (Ford Focus RS WRC 02) +3.43,9; 9. Fran?ois Delecour/Daniel Grataloup (Mitsubishi Lancer Evo WRC) +5.28,6; 10. Freddy Loix/Sven Smeets (Hyundai Accent WRC3) +5.30,6.Klasyfikacja rajdowych mistrzostw świata po czterech rajdach. Kierowcy: 1. Marcus Grönholm 21, 2. Gilles Panizzi 20, 3. Richard Burns 13, 4. Tommi Mäkinen 10, 5. Carlos Sainz 9, 6. Philippe Bugalski 9, 7. Harri Rovanperä i Sebastien Loeb po 6, 9. Colin McRae i Petter Solberg po 5. Producenci: 1. Peugeot 52, 2. Ford 25, 3. Subaru 20, 4. Mitsubishi 6, 5. Hyundai 1.Kategoria Junior: 1. Fran?ois Duval 11, 2. Daniel Sola 10, 3. Nicola Caldani i Andrea Dallavilla po 6, 5. Roger Feghali i Giandomenico Basso po 4.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: