Logo

Kolejny plus

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od rozpoczęcia produkcji Suzuki Wagona R minęło już siedem lat. W tym czasie z taśm produkcyjnych zjechało milion mikrovanów tak bardzo popularnych w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie Japończycy przedstawili kolejną generację tego kompaktowego samochodu, która stanowi kontynuację produkowanego od 1997 roku modelu Wagon R+. Na początku przygotowania nowego Wagona postanowiono, że zostanie on oparty na sprawdzonej koncepcji, ale musi oferować więcej niż poprzednik. Po samych wymiarach auta można stwierdzić, że Suzuki powyższe założenia potraktowało bardzo poważnie. Kompaktowe rozmiary zostały powiększone w porównaniu z poprzednimi modelami. Długość nadwozia zwiększono o 100 mm, a szerokość o 25 mm. Dzięki temu wnętrze jest wygodniejsze i bardziej przestronne. Niemniej nowy Wagon będzie mógł być zarejestrowany na cztery osoby. Na pierwszy rzut oka nowocześnie zaprojektowane nadwozie cechują zaokrąglone krawędzie i wyróżniający się przód z dużymi reflektorami. Model GL posiada dodatkowe elementy stylistyczne, które dodają jeszcze więcej indywidualizmu. Są to: chromowany obwód wlotu powietrza, boczne listwy, aluminiowe felgi i występujący jako opcja tylny spoiler z wbudowanym światłem stopu.Dość wygodnieWagon R+ ma wewnątrz miejsca pod dostatkiem dla czterech osób, mimo że z zewnątrz charakteryzuje się niewielkimi gabarytami. Niski próg i szeroko otwierane drzwi gwarantują łatwe wsiadanie i wysiadanie. Fotel kierowcy jest wysoko zamocowany, zapewniając kierowcy dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Tylne siedzenia (zamontowane 70 mm wyżej od przednich) składają się każde z osobna. Po ich złożeniu przestrzeń bagażową można powiększyć z 248 do 597 litrów. Z załadunkiem bagażu nie powinno być żadnych problemów, ponieważ piąte drzwi otwierają się do góry pod optymalnym kątem, a ich zamykanie ułatwia umieszczony od środka wygodny uchwyt. Cały bagażnik, łącznie z tylną ścianką kanapy, jest wyłożony grubym, odpornym na ścieranie dywanikiem. Mniejsze przedmioty można schować w licznych łatwo dostępnych schowkach i kieszeniach. Miejsce na puszki z napojami wygospodarowano przy skrzyni zmiany biegów. Konsola środkowa została wyraźnie zaznaczona i płynnie połączona z całością; w jej górnej części umieszczono elektroniczny zegar.Wyposażenie seryjne w wersji GL obejmuje elektrycznie podnoszone szyby, centralny zamek, wspomaganieukładu kierowniczego, immobiliser, relingi dachowe, zderzaki w kolorze nadwozia, z przodu pasy bezpieczeństwa z napinaczami, obrotomierz, dwie poduszki powietrzne, alufelgi. Otwierany dach stanowi opcję dostępną tylko z ręczną skrzynią biegów. Natomiast w skromniej wyposażonym modelu GA w standardzie montowana jest poduszka powietrzna dla kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, z przodu pasy bezpieczeństwa z napinaczami, obrotomierz i zderzaki w kolorze nadwozia. Reszta wyposażenia występuje w opcji. Warto zaznaczyć, że w obydwu wersjach dostępna jest za dopłatą klimatyzacja i czterokanałowy ABS wyposażony w nowoczesny system EBD, którego zadaniem jest monitorowanie prędkości każdego koła z osobna i odpowiednie rozkładanie siły hamowania, zapobiegając blokowaniu kół.WystarczającoInżynierowie Suzuki wyposażyli swojego mikrovana w 16-zaworowy silnik o pojemności skokowej 1,3 litra, z jednym wałkiem rozrządu w głowicy cylindrów (OHC). Rozwinięcie maksymalnej mocy 76 KM przy 5500 obr./min przez autko, którego przeznaczeniem jest sprawne penetrowanie miasta, w zupełności wystarcza. Do przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 12,8 sekundy, jak i prędkości maksymalnej wynoszącej 150 km/h, biorąc pod uwagę przeznaczenie tego auta, nie można mieć zastrzeżeń. Ponadto silnik połączony z pięciobiegową manualną lub czterobiegową automatyczną skrzynią biegów posiada elektronicznie kontrolowany wielopunktowy wtrysk paliwa, podnoszący jego dynamikę w całym zakresie obrotów. Szkoda tylko, że mimo starań konstruktorów o poprawę komfortu nie udało się im odpowiednio wyciszyć Wagona. W celu zapewnienia ekonomicznej eksploatacji auta, poprzez wykonanie bloku i głowicy silnika z lekkiego stopu aluminium, zredukowano masę pojazdu i zarazem uzyskano mniejsze zużycie paliwa. Według danych katalogowych zapotrzebowanie Wagona R+ (w wersji z ręczną skrzynią biegów) na benzynę bezołowiową w warunkach miejskich ma sięgać 7,8 l/100 km, poza miastem będzie mniejsze o 2,5 litra. Auto ze skrzynią automatyczną potrzebuje na przejechanie 100 km prawie o jeden litr paliwa więcej.Zawieszenie przednich kół Wagona R+ jest niezależne (kolumny McPhersona), z tyłu zastosowano oś sztywną. Przeciskanie się przez zatłoczone arterie miejskie ułatwia precyzyjnie pracujący, elektronicznie wspomagany układ kierowniczy. Zapewnia on lekką pracę kierownicy przy małych prędkościach, na przykład w czasie parkowania, a zarazem lepsze wyczucie i mniejsze wibracje podczas dynamicznej jazdy. Na uwagę zasługuje zwrotność mikrovana Suzuki - promień skrętu wynosi zaledwie 4,9 m. Stabilności w prowadzeniu pojazdu na prostych odcinkach dróg sprzyja duży rozstaw osi. Opony rozmiaru 165/60 R 14 na 14-calowych felgach pozwalają na wygodną jazdę po drogach o gorszej nawierzchni.Bez obawNa słowa uznania zasługuje stopień bezpieczeństwa, jaki oferuje kierowcy małe Suzuki. Zarówno przednie, jak i tylne drzwi mają belki wzmacniające. Do tego drzwi przednie wraz ze słupkami środkowymi są wzmocnione poliuretanowymi wkładami, które pochłaniają i rozpraszają energię bocznego uderzenia. Dwie poduszki powietrzne i pasy z napinaczami (z przodu) przewidziano w standardzie. Z przodu samochód posiada hamulce tarczowe, z tyłu zamontowano bębny.Nowy Suzuki Wagon R+ jest już produkowany na Węgrzech. W Polsce ma być dostępny po targach poznańskich. Jego cena nie jest wprawdzie jeszcze znana, ale ze wstępnych przecieków wiadomo, że będzie kształtować się w granicach 35 tys. zł. Producent oferuje Wagona R+ z 3-letnią gwarancją na podzespoły mechaniczne i 12-letnią na perforację. Krzysztof Koniuszewski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: