Logo
WiadomościAktualnościKompakt z górnej półki

Kompakt z górnej półki

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski

Premiera prasowa nowego auta miała miejsce w Atenach, gdzie trwały właśnie gorączkowe, ostatnie przygotowania do igrzysk olimpijskich. Nie było w tym nic z przypadku.

Kompakt z górnej półki
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Kompakt z górnej półki

Specjaliści od marketingu z koncernu DaimlerChrysler doskonale zdawali sobie sprawę z tego, że kto jak kto, ale dziennikarze na pewno nie zapomnieli o zdarzeniach towarzyszących przed siedmiu laty debiutowi pierwszego Mercedesa klasy A. Przypomnijmy, że doszło wtedy do wywrotki auta podczas próby polegającej na omijaniu nieruchomej przeszkody ("test łosia"). Koncern próbował zrzucić winę na ogumienie, sprawy nie udało się jednak wyciszyć. Ostatecznie na trzy miesiące przerwano produkcję i wprowadzono zmiany konstrukcyjne w zawieszeniu, wybrano inny rozmiar felg i opon, a na listę wyposażenia seryjnego wpisano układ ESP. I tu właśnie miejsce na odwołanie do sportu. Często najtrudniej jest wygrać nie z konkurentami, ale z własną słabością. Mercedesowi klasy A udała się ta trudna sztuka.Mimo pechowego startu znalazł ponad 1,1 mln nabywców oraz trwałe miejsce na motoryzacyjnym rynku. Wymiary rosnąNiemal wszystkie auta są w kolejnych odsłonach coraz większe. Nowa klasa A nie stanowi wyjątku. Samochód jest aż o 23,2 cm dłuższy i o 4,5 cm szerszy od poprzednika, o 14,5 cm wzrósł też rozstaw osi. W rezultacie miejsca w kabinie jest znacznie więcej, co szczególnie odczuwać będą pasażerowie jadący na tylnej kanapie (odległość dachu od głów jadących rośnie o 5,1 cm, a odległość między siedzeniami o 3 cm). Z 390 do 435 l wzrosła też pojemność bagażnika (535 l przy załadunku po dach).Składając tylną kanapę (dzieloną w proporcji 1:2), można zwiększyć pojemność przestrzeni ładunkowej do 980 l (1370 l do dachu), po jej wyjęciu ma się do dyspozycji 1100 l (1485 l do dachu). Jeszcze większe możliwości dają opcjonalne (dostępne w wersji 5-drzwiowej) siedzenia Easy-Vario-Plus. Po złożeniu kanapy przestrzeń ładunkowa ma 1150 l (1580 l do dachu), a co więcej - można wyjąć także przedni fotel pasażerski, uzyskując aż 1995 l. W nowym Mercedesie klasy A przybyło także schowków i kieszeni na drobiazgi. Na przykład w przednich drzwiach oprócz atlasu mieści się typowa butelka na napoje o pojemności 1 litra, a na konsoli za dźwignią zmiany biegów pojawił się uchwyt na kubek. Schowek w desce (chłodzony) ma 8,5 l pojemności, a więc ponad dwa razy więcej niż w poprzednim modelu. Można tam zamontować dostępną w opcji zmieniarkę CD. Siedem silnikówDo nowego auta przewidziano siedem jednostek napędowych. Pięć z nich dostępnych będzie od chwili rozpoczęcia sprzedaży w październiku, dwie pojawią się nieco później. Dopiero w połowie przyszłego roku rozpocznie się sprzedaż topowego modelu A 200 Turbo z silnikiem o mocy 193 KM, który maksymalny moment obrotowy 280 Nm osiąga w zakresie od 1800 do 4850 obr./min. Pod koniec br. do klientów zaczną trafiać auta odmiany 160 CDI. Wszystkie trzy silniki dieslowskie wyposażone są w turbosprężarkę i układ bezpośredniego wtrysku paliwa w systemie Common Rail drugiej generacji (ciśnienie wtrysku podniesiono do 1600 barów). Wynoszące 4,9 l/100 km średnie spalanie modelu A 160 CDI daje mu zasięg 1100 km na jednym zbiorniku paliwa. W modelach A 160 CDI, A150, A 170 i A 200 montowana będzie pięciobiegowa skrzynia manualna, w pozostałych - przekładnia sześciobiegowa. We wszystkich wersjach silnikowych auto będzie też dostępne z opcjonalną, bezstopniową przekładnią automatyczną Autotronic, która w samochodach marki Mercedes-Benz pojawia się po raz pierwszy. Trzy poziomyMercedes klasy A oferowany będzie w trzech wersjach wyposażeniowych: Classic, Elegance i Avantgarde. W podstawowej na liście wyposażenia seryjnego znajdziemy m.in.: układ ESP, komputer pokładowy, airbagi przednie i boczne, elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie oraz klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym. W odmianie Elegance do standardu należą m.in.: elektrycznie sterowane szyby tylne, skórzane wykończenie kierownicy, dźwigni biegów i hamulca, alufelgi oraz drewniane wstawki w konsoli centralnej i boczkach drzwi. Odmianę Avantgarde wyróżniają m.in. reflektory projektorowe i aluminiowe elementy dekoracyjne w kokpicie. Ceny poznamy pod koniec września. Mają być nieco wyższe niż obecnego modelu, ale porównywalne, jeśli uwzględnić bogatsze wyposażenie seryjne.

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski
Powiązane tematy: