Kto za nie płaci? Teoretycznie importerzy samochodów, praktycznie - klienci.Tylko od stycznia do końca września br. producenci i importerzy samochodów w Polsce wydali na ich reklamę 408,7 mln złotych! W tym czasie sprzedano 255 625 nowych aut. Czyli średnio reklama jednego sprzedanego samochodu kosztowała 1598 zł. A jak to wygląda w przypadku poszczególnych firm? Najwięcej na reklamę wydały: Fiat - 45,7 mln zł, Toyota - 42,2 mln, Renault 41,2 mln, Skoda 39,2 mln, Peugeot - 37,1 mln.Najwięcej na reklamę jednego sprzedanego egzemplarza wydał CitroĎn - ok. 3 tys. złotych. Każdy sprzedany Nissan to w reklamie 2500 zł, a Peugeot 2100 zł. Koszty reklamy jednego egzemplarza są niższe w tych firmach, które sprzedają najwięcej aut. Np. lider polskiego rynku - Fiat - wydaje 1058 zł na jedno auto, a zajmująca drugie miejsce Skoda 1230 zł.W październiku reklama aut w mediach kosztowała 86,5 mln zł. Najdroższym spotem telewizyjnym był ten promujący Fabię. Za 416 emisji Skoda zapłaciła blisko 4,5 mln zł. W ciągu 10 miesięcy br. najwięcej pieniędzy pochłonęła reklama Skody Octavii - prawie 6,5 mln zł. Stacje telewizyjne wyemitowały ją 563 razy. Jednak najczęściej (1803 razy) można było zobaczyć reklamę Hondy Accord.Wartości przedstawione poniżej wyliczone są na podstawie cenników mediów (objętych monitoringiem Expert-Monitor) bez upustów.
Kosztowna reklama
Reklama dźwignią handlu - ta stara zasada szczególnie jaskrawo widoczna jest w przypadku samochodów. Reklamy aut atakują nas z ekranów telewizorów, w prasie, w radiu, z przydrożnych billboardów.