Z danych firmy Samar wynika, że ponad 80 tys. z nich stanowiły auta z homologacją ciężarową. Ich udział w łącznej sprzedaży wyniósł więc około 26 proc. Popularność pojazdów "dostawczych" podyktowana jest względami oszczędnościowymi. Przy zakupie firmy mogą odliczyć 22-proc. podatek VAT. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, szefa Samaru, takie przepisy są chore. "Ministerstwo Finansów powinno się zastanowić nad jednakowym traktowaniem aut osobowych i dostawczych kupowanych przez firmy" - dodaje Drzewiecki.Prawdopodobnie od początku przyszłego roku radykalnie zmienią się przepisy dotyczące homologacji pojazdów. "Nowe uregulowania prawne uniemożliwią uzyskanie homologacji ciężarowej na auta powstałe z nadwozi pojazdów osobowych. Projektowane zmiany wykluczają samochody osobowe oznaczone kodami nadwozia AB (3- i 5-drzwiowe hatchbacki) oraz AC (kombi)" - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS. Jako ciężarowe rejestrować będzie można (a zatem i odliczać VAT) tylko pojazdy typu AF, czyli wielozadaniowe, popularnie zwane vanami. Do tej grupy należą np. Renault Kangoo i CitroĎn Berlingo.Przedstawiciele Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Przemysłu Motoryzacyjnego i Ciągnikowego twierdzą, że zakaz odliczania podatku VAT przy kupnie aut osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg będzie miał negatywny wpływ na budżet państwa.Według przedstawicieli PZPPPMiC powinna istnieć możliwość odliczenia VAT-u od zakupu każdego samochodu, również osobowego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej.W biurze prasowym Ministerstwa Finansów dowiedzieliśmy się, że resort nie dopuszcza możliwości odliczania VAT-u od pojazdów osobowych. Z naszych informacji wynika jednak, że MF zastanawia się nad możliwością odpisu połowy VAT-u zawartego w cenie samochodu osobowego.Z wyliczeń ZM SOIS wynika, że jeśli MF nie umożliwi firmom odliczania VAT-u na kupione samochody osobowe, w 2004 r. sprzedaż aut może spaść w optymistycznym wariancie o 60 tys.Projektowane zmiany wynikają z dyrektywy europejskiej, nie są jednak wymierzone w polskich przedsiębiorców. W Niemczech nie występuje rozgraniczenie na auta osobowe i dostawcze. Firmy od ceny każdego zakupionego samochodu mogą odliczyć 16-proc. VAT.
Kratki z rozsądkiem
W 2002 roku sprzedano w Polsce ponad 308 tys. nowych samochodów.