Logo

Królowa szos

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W ostatni weekend odbył się w Warszawie zlot Syrenek. Zorganizowano go z okazji 50-lecia Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu.

Przeszło 60 samochodów tej marki pojawiło sie na starcie imprezy w Wilanowie. Stamtąd uczestnicy przejechali na Plac Teatralny, gdzie odbył sie wyścig. Warszawiacy mogli zobaczyć podczas spotkania wszystkie modele "królowej polskich szos" lat 50. i 60. Były najstarsze wersje z drzwiami otwieranymi do tyłu (101, 102, 103 i 104) oraz najnowsze (105 L) z lewarkiem skrzyni biegów montowanym już w podłodze. Przyjechały pikapy, limuzyny, kombi i kabriolety. Wszystkie w znakomitym stanie, latami utrzymywane w formie przez oddanych im właścicieli. Syrena powstała w 1953 r. Prototyp miał drewnianą konstrukcję, z drzwiami z płyty spilśnionej, i dwucylindrowy, dwusuwowy silnik. Jedynym z twórców tego auta był współpracujący z nasza redakcją dr Włodzimierz Sel. Pierwsza seria, licząca 100 pojazdów, wyjechała za bramy żerańskiej fabryki w 1957 r. Auto produkowane było do 1983 r. w sumie zbudowano ponad 250 tys. sztuk Syrenek.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: