Logo
WiadomościAktualnościLepiej, ale nadal tylko dobrze!

Lepiej, ale nadal tylko dobrze!

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Chronić pasażerów potrafimy już znakomicie. Za to myśleć o pieszych umiemy tylko w kategoriach przeszkód, zapominając, że sami przecież także nimi bywamy.

Lepiej, ale nadal tylko dobrze!
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Lepiej, ale nadal tylko dobrze!

Przykłady to Mercedes czy Rover, gdzie przednia część karoserii działa jak taran. A przecież tak być nie musi! Dowodem jest tu Honda. Pokazuje ona, że możliwe jest stworzenie samochodu łączącego w sobie wszystkie aspekty bezpieczeństwa. Można tylko mieć nadzieję, że jednak ta "pierwsza jaskółka" wreszcie wiosnę uczyni. Godne pochwały są więc propozycje np. Forda, który prowadzi doświadczenia z airbagami zewnętrznymi, "zmiękczającymi" przód auta. Ale bezpieczeństwo kolizyjne ma także inne odcienie. Brytyjska organizacja ds. bezpieczeństwa pojazdów Thatcham przeprowadziła ostatnio badania efektów działań Euro-NCAP. Wynik: auta stały się o niebo bezpieczniejsze (poprawa o około 50-75 proc. w ciągu 4 lat). Dotyczy to jednak pierwszych dwóch faz zderzenia (działanie stref kontrolowanego zgniotu oraz airbagów, napinaczy i ograniczników napięcia pasów). Ale skutkiem ubocznym jest elastyczne odbijanie się samochodów od przeszkód. Łączy się to z gwałtownym wzrostem przeciążeń działających na kręgosłup szyjny pasażerów, co powoduje poważne kontuzje. Aż 80 proc. powypadkowych roszczeń obejmuje leczenie tych obrażeń, co oczywiście owocuje dalszym rozdymaniem stawek ubezpieczeniowych. Przed specjalistami od bezpieczeństwa biernego jest więc jeszcze bardzo dużo pracy.Honda stworzyła auto dobrze zabezpieczające przechodniów. Kabina w teście czołowym wykazała się znakomitą konstrukcją.Uderzenie czołoweKaroseria okazała się bardzo mocna, drzwi kierowcy po próbie otworzyły się normalnie, nie wykazując deformacji przy przednim słupku. Zanotowano wysokie przeciążenia klatek piersiowych w wyniku działania pasów. Struktury pod deską rozdzielczą mogą spowodować obrażenia nóg. Podłoga kabiny przetrwała w stanie nietkniętym.Uderzenie boczneŚwietny wynik. Zastanawiająca była trajektoria przemieszczania się głowy kierowcy. Zetknęła się ona z podszybiem drzwi, co oznaczałoby ryzyko uderzeń przedmiotami wpadającymi do wnętrza auta. Słupek i podszybie mają piankowe obicie.Ochrona dzieciTylko mały piktogram na środkowym słupku ostrzega przed montowaniem fotelika dziecięcego na przednim siedzeniu. To zdecydowanie za mało, tym bardziej że nie opisano na nim zagrożeń związanych z działaniem airbagu. Zalecane przez Hondę foteliki nie sprawdziły się.Ochrona pieszegoZnakomity wynik. Zarówno zderzak, jak i maska, jej zawiasy i podszybie zaprojektowano tak, by elastycznie wyhamowywały ciało pieszego. Efekty to 72 proc. skuteczności, zaledwie o 3 proc. poniżej maksymalnej oceny czterech gwiazdek.Carisma była blisko 4 gwiazdek, ale system zabezpieczający nie powstrzymał głowy kierowcy przed kontaktem z kierownicą. W teście czołowym użyto zalecanych przez Mitsubishi fotelików dziecięcych Storchenmühle Air Seat. Poddane zostały one miażdżącej krytyce na wskutek wysokiego ryzyka obrażeń głowy u dziecka.Uderzenie czołoweKaroseria zachowała stabilność strukturalną, chociaż jej sztywność nie przekroczyła poziomu przeciętnego. Kierowca uderzył głową w kierownicę poprzez airbag, co przy większym impecie oznaczałoby bardzo poważne obrażenia. Przeciążenia klatki piersiowej były wysokie, a obicie pod kolumną kierownicy niewystarczające. Pod deską rozdzielczą znaleziono ostre struktury.Uderzenie boczneBrak airbagów bocznych dał w efekcie niezadowalający rezultat: klatka piersiowa kierowcy i jama brzuszna zostały uderzone przez elementy obicia drzwi wciskane siłą impetu do kabiny. Silne przeciążenia musiałoby w prawdziwym wypadku skończyć się obrażeniami narządów wewnętrznych.Ochrona dzieciNiedostateczna informacja o niebezpieczeństwach związanych z transportem dzieci. Zalecane przez producenta foteliki nie spełniają swojego zadania.Ochrona pieszegoTylko środkowa część maski spełnia wymogi legislacyjne. Przedni pas nie ma litości dla pieszego.Na wniosek Opla Zafirę poddano próbie zderzeniowej dwukrotnie, bo w pierwszej nie zadziałał system wypinania pedałów. Wyniki uderzenia czołowego były słabe, utrata stabilności strukturalnej karoserii spowodowała drastyczne obniżenie ocen. Systemy chroniące dzieci były skuteczne, ale informacja o ich działaniu i niebezpieczeństwach niedostateczna.Uderzenie czołoweKaroserię oceniono jako niezdolną do zapewnienia ochrony swym pasażerom przy poważniejszych kolizjach. Kierowca uderzył w kierownicę zarówno głową, jak i klatką piersiową, co już przy niewiele większej sile zderzenia spowodowałoby obrażenia śmiertelne. Przeciążenia klatki piersiowej i tak osiągnęły poziom niedopuszczalny. Pod deską rozdzielczą znajdowały się elementy twarde i ostre. Podłoga uległa bardzo niewielkiej deformacji, ale system wypinania pedałów nawet w drugiej próbie nie zadziałał prawidłowo. W 2. rzędzie foteli jest tylko biodrowy pas środkowy.Uderzenie boczneMimo braku airbagów bocznych i głowowych wynik bardzo dobry.Ochrona dzieciKonieczna jest poprawa fabrycznej informacji o niebezpieczeństwach związanych z przewożeniem dzieci. Foteliki dobrze chroniły małych pasażerów.Ochrona pieszegoPrzedni pas Zafiry nie zdobył ani jednego punktu za ochronę pieszego. Wynik testu był przeciętny.Po testach Fiat zadecydował o wprowadzeniu głębokich zmian w swym minivanie. Publikujemy wyniki dla modelu aktualnego. Uderzenie czołoweKaroseria okazała się bardzo słaba, a pod deską rozdzielczą kryły się bardzo agresywne struktury. Kierowca uderzył głową w kierownicę, wspornik deski rozdzielczej oderwał się od słupka. Trzypunktowe pasy na środkowych fotelach zapewniają bardzo dobrą ochronę, a czołowa poduszka powietrzna pasażera chroni także osobę na siedzeniu środkowym.Uderzenie boczneWynik naprawdę znakomity, biorąc pod uwagę brak bocznych poduszek powietrznych.Ochrona dzieciStandardowo montowana jest ogromnych rozmiarów poduszka powietrzna czołowa pasażera (zabezpiecza obu pasażerów obok kierowcy), która może stanowić niebezpieczeństwo dla dziecka przewożonego tyłem do kierunku jazdy. Nic nie wspomina o tym zagrożeniu mała naklejka umieszczona na osłonie przeciwsłonecznej pasażera. Sytuacja jest pod tym względem dość poważna, bo istnieje możliwość dezaktywacji airbagu, a instrukcja na ten temat jest co najmniej niejasna. Zalecane przez Fiata foteliki Kiddy 2000 sprawowały się dobrze, ale "dorosłe" pasy bezpieczeństwa ześlizgnęły się z ich oparć. Ochrona pieszegoZderzak i maska Multipli nie zdobyły ani jednego punktu. Ochrona pieszego jest najwyżej mierna.Potężna klatka kabiny Passata zapewnia pasażerom bezpieczną przestrzeń przeżycia. Jednak w szczegółach już nie jest tak dobrze, zastrzeżenia budziły zarówno obecność twardych struktur pod deską rozdzielczą, jak i zbyt duży zakres przeciążeń klatek piersiowych. Kierowca miałby tu szczególnie rozległe obrażenia żeber, co jednak nie ma związku ze sztywnością karoserii a kontaktem jego klatki piersiowej z kołem kierownicy. Passat może mieć airbagi kurtynowe, na wniosek VW i jego koszt przeprowadzono więc drugą próbę boczną z tym wyposażeniem. Wynik był znakomity.Uderzenie czołoweGłowa kierowcy nie została prawidłowo wyłapana przez airbag. Po niecentralnym uderzeniu głowa się od poduszki odbiła i doszło do zetknięcia z tapicerką podszybia drzwi. Kolejna przyczyna obniżenia oceny to brak w standardzie trzypunktowego pasa na środkowym siedzeniu tylnym.Uderzenie boczneObie próby wypadły znakomicie, wykonano dodatkowy test słupa z opcjonalną "kurtyną". Gdyby była ona seryjna, ocena w tej kategorii wyniosłaby 100 procent.Ochrona dzieciNiedostateczna informacja o niebezpieczeństwach związanych z transportem dzieci. Zalecane foteliki niewystarczająco powstrzymują ruchy głowy dziecka.Ochrona pieszegoDość dobre zabezpieczenie, jednakże nie wykraczające ponad przeciętną.Gdyby kurtynowe airbagi były tu wyposażeniem standardowym, Rover 75 walczyłby z Laguną II i jej 5-gwiazdkowym wynikiem. Jedynym mankamentem były zbyt duże przeciążenia klatek piersiowych pasażerów z przodu. Podobnie jak w Mercedesie, jest to typowy objaw w autach o bardzo sztywnych nadwoziach. Te same silne przeciążenia zerwały jeden z systemów zabezpieczania fotelika dziecięcego, co jeszcze bardziej obniżyło ocenę - poniżej 90 proc.Uderzenie czołoweAbsolutnie nietknięta klatka kabiny: drzwi kierowcy otworzyły się normalnie, podłoga nie uległa nawet najmniejszej deformacji. Doskonale zaprojektowano zawartość deski rozdzielczej - brak ostrych struktur.Uderzenie bocznePodczas testów bocznych Rover nie stracił ani jednego punktu. Jednakże brak standardowych "kurtyn" obniżył wynik (mniej ocenianych elementów zabezpieczenia to niższa ocena ogólna). Przeprowadzona na wniosek i koszt Rovera próba z kurtynami dała wynik jednoznaczny: rezultat porównywalny z Renault Laguną II.Ochrona dzieciNiedostateczna informacja o niebezpieczeństwach związanych z transportem dzieci. Zalecane przez Rovera foteliki Britax Club Class Universal niewystarczająco powstrzymują ruchy głowy dziecka.Ochrona pieszegoPrzedni pas ma strukturę bliską czołgowej, tylko środkowa część maski jest dość elastyczna.Dobrze zaprojektowana karoseria prawidłowo chroniła pasażerów, chociaż przeciążenia, jakim poddana została klatka piersiowa kierowcy, były zbyt wysokie. Jego drzwi można było normalnie otworzyć po zderzeniu, a podłoga nie uległa w ogóle deformacji. W teście bocznym airbag kurtynowy "wyłapał" głowę, aczkolwiek nie napełnił się całkowicie. Przy silniejszym uderzeniu mogłoby to pociągnąć za sobą bardzo poważne konsekwencje.Uderzenie czołoweWysokie przeciążenie klatki piersiowej kierowcy jest często spotykanym zjawiskiem w samochodach o bardzo sztywnej strukturze karoserii, do jakich bez wątpienia zalicza się Mercedes klasy C. Wiele pochwał usłyszeli konstruktorzy za "wnętrzności" deski rozdzielczej, które nie zawierały niebezpiecznych struktur, mogących zagrozić kolanom kierowcy czy pasażera. Nawet zamek stacyjki jest umieszczony poza zasięgiem kolan kierowcy. Uderzenie boczneBardzo dobry wynik, ale niecałkowite wypełnienie kurtyny budzi uzasadnione obawy co do skuteczności zabezpieczeń przy większych prędkościach.Ochrona dzieciNiedostateczna informacja o niebezpieczeństwach związanych z transportem dzieci, tym bardziej że auto posiada airbagi kurtynowe.Ochrona pieszegoWynik najwyżej przeciętny. Wiele elementów przedniego pasa wykazuje pokrewieństwo z pancerzem czołgu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: