W grudniu 2008 roku podwyższone zostały w Chinach podatki od samochodów posiadających duże silniki. Z tego powodu japoński Lexus odnotował po raz pierwszy straty od momentu wejścia na rynek chiński.

Jednak kilka dni temu wprowadzono na ten rynek dwa nowe modele ES350 i ES240. Ten drugi jest pierwszym samochodem marki Lexus od 2005 roku, który ma mniejszy silnik niż 3,0 l. W tym przypadku jest to jednostka o pojemności skokowej 2,4 l.

Toyota oczekuje, że w przyszłości Lexus w 80 proc. będzie miał silniki o pojemności skokowej mniejszej niż 3,0 l. Obecnie jest to ok. 20 proc.. Obecnie 82 proc. samochodów marki Lexus ma silniki o pojemności skokowej ponad 3,0 l, Mercedes-Benz – 53 proc., Audi – 16 proc., a BMW 10 proc. Dane te dotyczą chińskiego rynku.

Sprzedaż samochodów klasy Premium w Chinach wyraźnie ostatnio zmalała.