"Osoby bogate nie chcą być postrzegane jako chciwe, ostentacyjne i samolubne", mówi Milton Pedraza, CEO w Luxury Institute, grupie badawczej analizującej trendy i tendencje wydawania pieniędzy wśród najbogatszych. "85 procent osób o majątku powyżej 5 milionów dolarów same doszło do wszystkiego i są to osoby bardzo oszczędne; w końcu ta cecha zaprowadziła ich tam, gdzie są teraz. Dlatego rozumieją troski zwykłych ludzi, których trapią rosnące ceny energii".

  • Na zdjęciach: Samochody luksusowe niepowodujące poczucia winy
  • Slajdy: Najgęściej zaludnione miasta Europy
  • Slajdy: Najbardziej ulepszone samochody roku
  • Slajdy: Najbardziej paliwożerne samochody świata
  • Slajdy: Jak jeździć ekologicznie swoim samochodem
  • Slajdy: Najlepsze tanie samochody do leasingu

Kierowcy poszukujący mocnych, luksusowych samochodów wypełnionych najnowszymi technologiami i pozostających tak przyjaznymi dla środowiska, jak to możliwe mają w czym wybierać. Od sedanów po SUV’y, producenci samochodów oferują stylowe i luksusowe modele, które nie mają tak ogromnego apetytu na paliwo, jak ich kuzyni w starym stylu. Jednakże, wybór nie jest zbyt duży.

Fakty i liczby

Kiedy sprzedaż aut luksusowych spadła o ponad 13% (całkowita sprzedaż pojazdów spadła o 8%), producenci samochodów znaleźli się pod presją, aby zacząć oferować ekologiczne i wydajne samochody, które będą dobrze trzymały wartość. Większy potencjał zachowania wartości oznacza niższe raty kredytu i prawdopodobnie mniejsze poczucie, że jazda takim samochodem oznacza kosmiczne wydatki.

Aby znaleźć najbardziej ekologiczne luksusowe samochody, najpierw przyjrzeliśmy się pojazdom z przedziału od 40 000 do 90 000 dolarów w Kelly Blue Book, aby dowiedzieć się, jaka będzie ich wartość po trzech latach od zakupu. "Wartość rezydualna od 50% do 55% w okresie trzyletnim to dobry wynik", mówi Eric Ibara, dyrektor działu wyceny rynkowej w Kelly Blue Book, "lecz konkretne liczby zmieniają się w poszczególnych segmentach". Następnie skorzystaliśmy z szacunków Environmental Protection Agency (EPA) dotyczących spalania, aby zawęzić grono finalistów.

Dwa z pojazdów, które znalazły się na naszej liście to ekologiczne sedany z silnikiem Diesla - Mercedes-Benz E 320 Blue Tec i hybrydowy SUV Lexus RX 400.

E 320 przejeżdża 26 mil na galonie paliwa przy 3,9-litrowym silniku V6 Diesla. Choć olej napędowy kosztuje teraz średnio 4,79 dolara za galon, współczesne silniki Diesla spalają paliwo czyściej i są oszczędniejsze, niż porównywalne silniki benzynowe. E320, którego cena zaczyna się od 52 675 dolarów, a w standardzie otrzymujemy liczne poduszki powietrzne, czujniki zapobiegające dachowaniu i nocne oświetlenie, ma wartość rezydualną 51%. Oznacza to niższe raty kredytu i pewność, że po trzech latach użytkowania nabywca zatrzyma co najmniej połowę kwoty wydanej na zakup pojazdu.

Hybrydowy SUV Lexus RX 400 ma średni zasięg 25 mil z galona (25 mpg) według EPA i jest wyposażony w 3,3-litrowy silnik V6, który przełącza się między zasilaniem wysokooktanową benzyną (średnio 4,48 USD za galon), a akumulatorem. Podobnie, jak Mercedes E 320, RX 400 ma wysoką wartość rezydualną 54%.

Pierwszą piątkę zamyka Mercedes-Benz GL Class (wartość rezydualna 55% i 18 mil na galonie), Jaguar XF (52%, 19 mpg) i Lexus IS F, jedyny samochód z listy nie napędzany bardziej oszczędnym silnikiem V6. IS F ma jednostkę napędową V8 o zasięgu 18 mpg, lecz jego wartość rezydualna to aż 59%, czyli najwięcej na naszej liście. Nabywcy zainteresowani wysoką mocą V8 zrezygnują z ekonomiczności, lecz ich samochód zachowa swoją wartość, czyli będą mogli uzyskać za niego wysoką cenę, gdy przyjdzie czas na kupno nowszego modelu.

Na naszej liście znalazły się też Lexus LS 460 (50%, 19 mpg); Infiniti M35 (48%, 19 mpg); BMW 5 Series (47%, 21 mpg), Audi A6 (47%, 20 mpg) i Mercedes-Benz M Class (47%, 21 mpg).

Przyjazność dla środowiska oznacza mniejszy wybór

Niestety, jeśli szukamy pojazdów luksusowych, które nie powodują wyrzutów sumienia, opcji wyboru nie jest zbyt wiele. Większość luksusowych aut ma duże spalanie - od 10 do 15 mpg, a pod maską zazwyczaj mają wielkie silniki V8 lub V10.

Luksusowe samochody rekompensują swoją paliwożerność funkcjami bezpieczeństwa. Na przykład Infiniti M35 wykorzystuje najnowocześniejsze technologie mające zapobiegać wypadkom. Podczas jazdy po szosie komputer dba, aby pojazd nie zjechał ze swojego pasa, a ksenonowe reflektory poprawiają widoczność w trudnych warunkach jazdy.

Wiele tego typu samochodów oferuje też funkcje eliminujące stres związany z prowadzeniem pojazdu. BMW 5-Series ma na przykład tempomat, który pozwala kierowcy zatrzymać pojazd bez utraty ustawień prędkości jazdy. Wystarczy dotknąć pedał gazu, aby samochód znów przyspieszył do zadanej prędkości.

Jednak same gadżety nie wystarczą. "Jeśli konsumenci dostaną wersję hybrydową tak komfortową, jak tradycyjne benzynowe samochody luksusowe, to z pewnością poważnie rozważą zakup", mówi Alexander Edwards, Automotive Division President w zajmującej się badaniem rynku firmie Strategic Vision. "To atrakcyjna propozycja, jeśli nie trzeba z niczego rezygnować".

Strategic Vision pół roku temu ankietowała właścicieli samochodów luksusowych, by dowiedzieć się, że wśród 13 wymienianych przez nich priorytetów znalazły się niezawodność, moc, wizerunek, prestiż, jakość wykonania, przemyślane rozwiązania, prowadzenie i jakość wnętrza. "Choć właściwie to nie jest samochód luksusowy, pojazd spełniający większość tych wymogów to świetnie sprzedająca się Toyota Prius", zauważa Edwards.

"Prius ma nowoczesną sylwetkę i przemyślane wnętrze. Prius jest akceptowany przez nabywców z wyższych sfer. W takim samochodzie można się pokazać, budując swój proekologiczny i luksusowy wizerunek.

Więc może osoby pragnące zmniejszyć wyrzuty sumienia wynikające z jazdy luksusowym samochodem w obecnych czasach powinny zastanowić się jak luksus jest definiowany przez opinię publiczną, a nie przez przemysł samochodowy. Takie podejście ma z pewnością Pedraza z Luxury Institute, który zastanawia się nad zakupem Priusa lub MINI Coopera na miejsce drugiego BMW stojącego w garażu. Jego żona i małe dziecko będą nadal jeździć BMW 750i. On sam sprawi sobie małe i ekonomiczne auto.

"Spójrzmy na to praktycznie", mówi Pedraza. "To idealny samochód dla mnie".