Logo

Mazda na fali

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ford posiada 34-procentowy udział w japońskim koncernie. Dlatego Tribute ma brata bliźniaka Forda, Mavericka.

Mazda na fali
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Mazda na fali

Delikatnie zmieniony stylistycznie, pod względem technicznym identyczny. O fordowskim SUV-ie napiszemy wkrótce.Nowy uterenowiony model to kosmopolita. Samochody z kierownicą po lewej stronie produkowane są u Forda w amerykańskim Kansas City, z kierownicą po prawej - u Mazdy w Hiroszimie. Prezentowany samochód pochodził więc ze Stanów, co wzbudzało początkowo nieufność. Czy Amerykanie wykonają Mazdę z podobną solidnością jak Japończycy?Pierwsza jazda rozwiała te wątpliwości. W luksusowej wersji trzylitrowej tylkowystająca z kolumny kierownicy dźwignia sterująca pracą automatycznej skrzyni biegów (wariant dwulitrowy oferowany jest z przekładnią manualną) przypomina o pochodzeniu auta. Drążek przy odrobinie wprawy jest łatwy do obsługi, natomiast fotelom brakuje dobrego trzymania bocznego. W wersji ze skórzaną tapicerką na szybko pokonywanych zakrętach tylko pasy bezpieczeństwa gwarantują utrzymanie się na miejscu. Auto sterowane za pomocą małej kierownicy wykazuje niezwykłą w tej klasie zwrotność. Tribute daje się dokładnie wprowadzać w zakręty, bezpiecznie manewrować, a w sytuacjach krytycznych łatwo opanować. Średnica zawracania wynosi ok. 11 m, układ kierowniczy ma zależne od obrotów wspomaganie.Oba silniki Forda (2,0-litrowy czterocylindrowy i 3,0-litrowy V6) spontanicznie reagują na dodawanie gazu, są mocne i tak ciche, że dopiero powyżej prędkości 100 km/h brzmienie silnika staje się głośniejsze niż hałas dmuchawy.Przy tak dużym komforcie można by się spytać, po co komu napęd na cztery koła. Przecież żaden SUV (no, chyba tylko z wyjątkiem Land Rovera Freelandera) nie chce być prawdziwym samochodem terenowym, tylko wszechstronnym autem rekreacyjnym z możliwością przewiezienia obszerniejszego niż zwykle bagażu. Dlatego Tribute w wersji podstawowej oferowany jest z napędem na przednią oś. W wariancie 4WD napęd na tylne koła dołączany jest w razie potrzeby automatycznie za pośrednictwem sprzęgła lamelkowego albo ręcznie. Dzięki temu Tribute zyskuje pewną przydatność do jazdy w terenie. Ogranicza ją jednak brak blokad mechanizmów różnicowych.Amerykańskie pochodzenie samochodu i związane z tym wysokie cło sprawia, że pojawienie się Tribute?a w polskiej sieci sprzedaży Mazdy jest mało prawdopodobne. Na europejskich rynkach auto spodziewane jest na wiosnę.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: