Na swoje 15-lecie Technik GmbH prezentuje model Z22. Ale nie jest to już tylko kolejny prototyp. To jeżdżący nośnik najnowszych technologii, które z pewnością w najbliższym czasie staną się jeśli nie standardem, to normalnym wyposażeniem samochodów sprzedażnych. Ale ponieważ ktoś je kiedyś musi przetestować, firma Technik "poszła na całość" i postawiła na kołach pojazd skupiający je wszystkie. Nowatorskie jest tu niemal wszystko, poczynając od budowy samego pojazdu, poprzez wyposażenie, po systemy jego obsługi i sterowania. Wystarczy chyba, jeśli powiemy, że podczas opracowywania tego projektu zgłoszonych zostało aż 61 wniosków wynalazczych i patentowych! Odpowiedzią inżynierów na postawione w roku 1995 zadania jest samochód składający się z dwóch wyraźnie rozdzielonych grup - podwoziowej i nadwoziowej. Brzmi to dziwnie, jako że zdałoby się iż czasy ram podwoziowych już minęły. Ale dzięki takiej konstrukcji możliwe okazało się maksymalne obniżenie masy zawieszenia bez konieczności kompromisów podyktowanych dbałością o komfort akustyczny i kasację drgań oraz wibracji. Aluminiowo-kompozytowy układ jezdny przymocowany jest do takiejż ramy i dopiero jako grupa odpowiednio podwieszony pod klatką kabiny. Punkty mocowania umieszczone pomiędzy tymi dwiema grupami o wiele lepiej spełniają rolę tłumików drgań i hałasu niż przy umiejscowieniu w elementach zawieszenia. Sama karoseria została także wykonana z najlżejszych materiałów, a więc również z aluminium, włókien węglowych i szklanych oraz innych tworzyw sztucznych. Obniżaniu masy - bez czego uzyskanie ekonomiczności na poziomie 6 l/100 km nie byłoby możliwe - służyło zastosowanie szyb produkowanych wedle nowej technologii, a więc też o wiele lżejszych. Wynik: samochód o wymiarach zewnętrznych auta serii 3, z rozstawem osi jak w "7", pojemny jak "5" touring waży 1100 kg, a więc tyle, ile obecnie auta segmentu B i o 33 proc. mniej od modelu BMW 528i touring. Ale to jeszcze nie wszystko. Auto nazywane jest mechatronicznym, a więc wyposażonym w systemy mechaniczne sterowane elektronicznie. I nie jest to określenie na wyrost. Przede wszystkim Z22 to pierwszy pojazd, w którym w pełni przetestowano aż trzy spośród pozostających wciąż w fazie laboratoryjnych prób systemów "x-by-wire", a więc elektroniczną przepustnicę, elektroniczny układ hamulcowy i kierowniczy. Nie znajdziemy tu elementów tak typowych dla dzisiejszych samochodów, jak kolumna kierownicza, przekładnia kierownicza, zaciski czy pompa wspomagania hamulców. Wszystkim sterują mikroprocesory w oparciu o odczyty czujników, uruchamiające specjalne siłowniki (tzw. aktuatory). Ich zestrojenie powoduje, że działają o wiele precyzyjniej od konwencjonalnych systemów, dostosowując się inteligentnie do warunków jazdy, prędkości itp. Aby możliwe było wykorzystanie wszystkich tych technologii (patrz schemat), konieczne było stworzenie zintegrowanej instalacji elektrycznej, która łączy w światłowodowej sieci napięcia 12, 42 i 200 V. Oczywiście, w takiej sytuacji niezbędny okazał się zespół alternator-rozrusznik na wale korbowym (KSG).Tak wyposażone auto przejechało już ponad 8000 km testowych - bezawaryjnie.Maciej Pertyński
Galeria zdjęć
Mechatroniczne kombi
Mechatroniczne kombi