Impreza rozpocznie się w stolicy Argentyny Buenos Aires, w sobotę 3 stycznia, by następnie kawalkada zawodników skierowała się w stronę południowego Atlantyku i resortu Puerto Madrine. Następnie trasa powiedzie ich na zachód, poprzez szutrowe szlaki przecinające Andy.

Całkowita długość trasy rajdu Dakar 2009 to 9574 km, z czego 5652 km podzielono na 14 odcinków specjalnych. Zawodnicy będą musieli także zmierzyć się z dużymi wysokościami, bowiem trasa biegnąca prze Andy osiąga wysokość ponad 300 m npm.

Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie pełen sezon od debiutu w rajdzie Dakar 2009 czterech Racing Lancerów, napędzanych silnikami turbodiesel.

Obsada czterech rajdówek jest taka sama, jak w ciągu wszystkich rajdów cross-country od 2005 r. i zasiądą w nich: Luc Alphand i Gilles Picard, Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon, Stephane Peterhansel i Jean Paul Cottret, oraz Joan „Nani” Roma i Lucas Cruz.

Powiedzieli

Dominique Serieys (dyrektor zespołu): Mamy na swoim koncie długą listę zwycięstw w Dakarze i jesteśmy niepokonani od 2001 roku. W południowej Ameryce będziemy bronić swojej pozycji. Po raz pierwszy wyruszymy na trasę całkowicie nowymi samochodami i staraliśmy się upewnić w ich skuteczności i niezawodności, tak, by nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Racing Lancer wygrał już swój dziewiczy rajd w pierwszym podejściu, rywalizując z mocnymi konkurentami podczas październikowego Baja Portalegre 500 w Portugalii. To bez wątpienia było budujące, ale Dakar 2009 będzie zupełnie innym wyzwaniem. Mamy po swojej stronie jeden z najbardziej doświadczonych i zgranych zespołów ludzi, który niejednokrotnie dowiódł już swej klasy i zaangażowania. Nasi czterej kierowcy są szybcy, przygotowani i zmotywowani jak zawsze. Są silni fizycznie i mentalnie i jestem przekonany, że odegra to kluczową rolę, bowiem przyszłoroczny rajd będzie niesłychanie trudnym wyzwaniem.

Osamu Nakayama (szef zespołu i prezydent MMSP): Jedziemy do Południowej Ameryki ze sprecyzowanym celem – zdobycia ósmego z rzędu zwycięstwa w rajdzie Dakar. Mitsubishi jest niepokonane w tej unikatowej imprezie od 2001 r., i każdy w zespole jest maksymalnie nastawiony na to, by ta sytuacja nie uległa zmianie. Wszyscy chcemy, by rajdowa kariera Racing Lancera rozpoczęła się w najlepszy z możliwych sposobów. Dakar 2009 będzie pierwszą, tak ważną imprezą sportową, w której Mitsubishi wystawi samochody z silnikami Diesla, więc to bardzo ważny moment dla nas. Wiem, że mogę liczyć na doskonale przygotowanych i doświadczonych ludzi - kierowców i ich pilotów, oraz pozostałych niestrudzonych członków ekipy Repsol Mitsubishi Ralliart i MMSP. To oni stanowią najsilniejszą ekipę, zdolną zapewnić firmie rekordowe, 13 zwycięstwo w Dakarze.

Stephane Peterhansel: Jestem bardzo ciekawy co przyniesie nam Argentyna i Chile. Byłem w obu krajach wcześniej – w 2005 roku. startowałem w Por Las Pampas Rally. To był bardzo długi i wymagający rajd, ale jednocześnie doskonały trening, bo teraz mamy jakieś wyobrażenie o tym, co na nas czeka w Dakarze 2009. Miałem zaszczyt prowadzić nowego Racing Lancera podczas jego debiutu w rajdzie Portalegre 500 w Portugalii, gdzie wygraliśmy. To bardzo krzepiący i umacniający nas wynik. Odbyliśmy mnóstwo testów nowym samochodem i nie było z nim żadnych kłopotów. Silnik Diesla jest mocniejszy i ma naturalnie większy moment obrotowy, zrobiliśmy duże postępy z nastawieniami zawieszenia. Mogę powiedzieć, że Racing Lancer jest jednym z najlepiej przygotowanych samochodów, jakimi miałem możliwość startować podczas mej współpracy z Mitsubishi. Jest bardzo wygodny i pewny w prowadzeniu, nawet na nierównych trasach i przy skokach.

Luc Alphand: Mimo przeprowadzki do Ameryki Południowej, jestem pewien, że znajdziemy tam wszystkie te elementy, jakie pozwoliły nam wyrobić sobie tak silną reputację przez lata startów w Dakarze. Wiem, że styczniowy rajd będzie niesłychanie trudną imprezą w sportowym wymiarze, ale także ogromną przygodą. Nowy Racing Lancer to nasza bardzo silna broń. Większość 2008 r. spędziliśmy na pracy nad rozwojem tego pojazdu i przygotowaniu kompleksowego pakietu. Trwałość i niezawodność były również ważnymi elementami tych przygotowań. Mamy przed sobą jeszcze długą drogę, zanim osiągniemy kres możliwości tej konstrukcji, ale już mamy świetny samochód. Silnik Diesla jest bardzo mocny, a zawieszenie niesłychanie sprawne. Powiększony rozstaw osi pozwala na bardziej komfortową jazdę przy dużych prędkościach. Postaramy się utrzymywać jak najrówniejsze tempo, które będzie raczej ekstremalnie szybkie od startu do mety. Na trasie jest kilka bardzo długich etapów, które będą wymagały ogromnej koncentracji. Będzie to również duże wyzwanie dla psychiki zawodników. Zmieniać się będzie teren i warunki jazdy, różniąc się znacznie od tego, co mieliśmy w Afryce, ale nikt nie powinien nie doceniać wyzwania przed jakim staniemy.

Hiroshi Masuoka: Racing Lancer z 3-litrowym turbodieslem V6 pod maską był przygotowany przez centrum badawczo rozwojowe Mitsubishi Motors w Okazaki, a ja brałem udział w tych pracach od samego początku. Silnik ma ogromny moment obrotowy, a sposób w jaki samochód przyspiesza jest zdumiewający. Jednocześnie auto jest bardzo oszczędne. Dzięki temu możemy tankować mniej paliwa, co oznacza mniejszą masę na odcinku. Przenosiny z Afryki do Ameryki Południowej są ogromną zmianą, zmieni się także atmosfera w porównaniu z poprzednimi Dakarami. Będziemy rywalizować w całkowicie nowych samochodach, na nieznanym terenie, ale czuję, że mogę walczyć o zwycięstwo. Postaram się jak najwięcej korzystać ze swego doświadczenia, które zgromadziłem od pierwszego startu w 1987 r. Jeśli uda mi się jechać bezbłędnie i czysto, unikając kłopotów, przyjdzie jak najlepszy rezultat.

Joan „Nani” Roma: Dakar 2009 zapowiada niesamowicie ostrą i zaciętą walkę o zwycięstwo. Lucas i ja staniemy naprzeciw bardzo silnej konkurencji, a dotyczy to także naszych zespołowych kolegów. Nie zmienia to faktu, że zawsze czuje się u nas bardzo silnego ducha zespołu. Wszystkie cztery załogi będą jechały by wygrać, ale wszyscy również wiemy, że nad nami jest priorytet Mitsubishi, co musi owocować zespołową pracą i wzajemnym wsparciem. Nasz team zasłużył na wszystko co najlepsze i bardzo ciężko przygotowywał się do tej imprezy, wykonując niesamowitą pracę nad Racing Lancerem w Japonii, Francji i podczas afrykańskich testów. Wierzę, że dysponujemy silnym i niezawodnym samochodem. Chociaż wygrywałem już Dakar jako kierowca motocykla, jestem jedynym kierowcą w ekipie, który nie dokonał tego na czterech kołach. Z pewnością chciałbym to szybko zmienić. Sądzę, że psychiczne przygotowanie będzie tu grało ogromną rolę, zwłaszcza na maratońskich odcinkach o długości 500 i 600 km, rozgrywanych tuż po sobie. Nie można tez zapominać o temperaturach, piasku i wysokościach. Ale zespół przygotował nas na te wszystkie trudy.

Mitsubishi Racing Lancer

Dział sportowy Mitsubishi Motors oraz MMSP wspólnie opracowały konstrukcję Mitsubishi Racing Lancera, samochodu rajdowego przygotowanego zgodnie z regulacjami FIA, dotyczącymi aut klasy T1, wprowadzonymi w 2002 r. Najnowsza rajdówka cross-country została przygotowana w taki sposób, by spełniać również przepisy dotyczące pojazdów klasy super production, wchodzących w życie w 2010 roku.

Samochody wsparcia zespołowego

Zespół Repsol Mistubishi Ralliart będzie podczas tej imprezy wykorzystywać 15 samochodów zaplecza – siedem ciężarówek, pięć Pajero, jednego Outlandera i dwa Pajero Sport. Dakar 2009 będzie debiutem tego modelu podczas takiej imprezy.

Pajero Sport napędzane jest silnikiem diesla 3,2 l. z systemem zasilania common-rail. Oba samochody są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, w tym klatki antykapotażowe, oraz kubełkowe fotele OMP, amortyzatory BOS, opony BFGoodrich i dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 120 l.

We flocie Mitsubishi w Ameryce Południowej znalazł się także podobnie przygotowany Outlander, który został przygotowany jako pojazd wsparcia na Dakar 2008. Zadaniem pojazdów wsparcia będzie zapewnienie technicznego zaplecza dla rajdówek, oraz transport części zamiennych i zapasowych, narzędzi i elementów wyposażenia serwisu.

Dystrybutor Mitsubishi oraz Ralliart wspierają ekipy satelickie

MMC Automotores do Brasil Ltda. wystawi Mitsubishi Pajero Evolution, pojazd który wygrał Dakar 2007, dla załogi Giulherme Spinelli/Mardelo Vivolo, natomiast Ralliart wspomoże start Pajero w klasie T2, którym pojadą Massimo Biasion i Rudy Briani, oraz załogi Ralliart Thailand, w barwach której tradycyjnie wystartuje uczestnik Dakaru Mana Pornsiricherd, wraz z pilotem Thierry Lacambre.

Dla nich przygotowany został Mitsubishi Pajero Sport.