Na międzynarodowej prezentacji nowego Mitsubishi Lancer Evolution przedstawiono wizję marketingową nowego produktu. Wyjaśniono, jak firma chce pozycjonować nowy model na rynku.
„Od roku 1992, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza ewolucja Lancera, zwykły Lancer coraz bardziej oddalał się od ikony, która odnosiła sukcesy na rajdowych trasach. Klienci, którzy kupowali Evo, nie przychodzili do salonów po Mitsubishi, oni przychodzili po osobną markę Evo,” powiedział szef komunikacji zewnętrznej Mitsubishi Motors Europe Daniel Nacass. „Osoby, które kupowały zwykłe Lancery nie przychodziły do nas dlatego, że mieliśmy Evo, ich motywacja często była zupełnie inna, również dlatego, że te samochody nie miały zbyt wiele wspólnego. Chcemy to jednak zmienić.”
Nowe Mitsubishi Lancer zbudowano na platformie, z której skorzystały również modele Outlander, Delica D5 (MPV sprzedawane poza Europą) czy Lancer Evolution. W przygotowaniu jest Lancer Ralliart (w sprzedaży od końca roku 2008) czy pięciodrzwiowy Lancer Sportback. Nowy Lancer Evolution na większości rynków sprzedawany będzie bez liczby porządkowej X. Powodem jest rewolucyjne podejście w pozycjonowaniu nowej generacji na rynku. Dziesiątka w nazwie ze względu na tradycję pojawi się np. na rynku brytyjskim, który dla Evo jest w Europie najważniejszy. „Razem z Subaru Impreza WRX STI Mitsubishi Lancer Evolution znalazło się w swego rodzaju getcie samochodowym. Technika w ostatnich latach szła naprzód, ale my już nie chcemy walczyć z Subaru w kategorii samochodów o ograniczonym przeznaczeniu. Chcemy oferować samochód nadający się do codziennej eksploatacji, który nie utracił niczego z szybkości i umiejętności pierwotnej koncepcji ewolucyjnego Lancera,” zabrzmiało podczas konferencji prasowej w hiszpańskiej Granadzie.
Przy opracowaniu Lancera wytyczono sobie inne cele niż dotychczas. Nowa koncepcja ma doprowadzić do zwiększenia zbytu na mocnych rynkach europejskich. Pod względem właściwości dynamicznych i jezdnych wzorem była Alfa Romeo 156, a jako wzór docelowy prezentowano marki Volvo, Audi i BMW. Oczywiście Lancer nie będzie pozycjonowany do roli konkurenta odpowiednich modeli tych marek, Mitsubishi dobrze wie, że nie może uznawać się ani za producenta głównego nurtu, ani za producenta premiowych samochodów. Zmienia się jednak profil Lancera, który nie będzie już uważany za pojazd skupiający się na stosunku ceny do wartości, ale w większym stopniu ma oferować dynamiczne właściwości i emocje. Evolution jest topową wersją, pod nim znajdzie się słabsza wersja Ralliart z tym samym silnikiem, ale o niższej mocy. Zwykłe Lancery mają zyskiwać na wizualnym podobieństwie z Evo.
W zeszłym roku Mitsubishi sprzedało w Europie prawie 228 tys. samochodów, w krótkookresowym horyzoncie czasu ten wynik miałby się zwiększyć do 250 tys. pojazdów.
Mitsubishi Lancer Evolution kontra Subaru Impreza WRX STIModelLancer Evo GSRLancer Evo MRImpreza WRX STISilnik5MT6 SST6MTPojemność skokowa [cm3]199819982457Zaworów/cylindrów4/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]217 (295)/6500217 (295)/6500221 (300)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]366/3500366/3500407/4000Prędkość maksymalna [km/h]240242250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]5,46,35,2Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]10,210,510,3