Nowy model spod znaku Trzech Diamentów jest pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em ze stałym, elektrycznym napędem 4WD i generatorem prądu.

Mitsubishi Outlander PHEV oferuje zasięg 824 kilometrów i pali 1,9 litra benzyny na 100 km. Dzięki takim osiągom, taniej eksploatacji i przeglądom, wysokiemu komfortowi i pełnej funkcjonalności SUV-a to pojazd adresowany do większości europejskich i polskich kierowców oraz wolny od największych wad dotychczasowych pojazdów hybrydowych, takich, jak mały zasięg, czy wysokie spalanie.

{ "size": { "height": 2100, "bytes": 1192681, "width": 3592 }, "publicationId": { "ocdn": "a311cd54666252eb1c9cfc4a79383c1e", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "uuid": "c16cf84c-dd62-5d14-af7e-59b521a9044a", "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-20 00:00:00+0200" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDE7MDA_/a311cd54666252eb1c9cfc4a79383c1e.jpg", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "asyncAdSlot": null }  Foto: ACZ / Auto Świat

Za sprawą wysokiego momentu obrotowego dostarczanego już od startu przez 2 silniki elektryczne o mocy 82 KM i idące za tym świetne przyspieszenie, jazda nowym modelem Mitsubishi daje ogromną przyjemność. Do napędu pojazdu służy także 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Najnowocześniejsza wersja systemu Super All Wheel Control znanego z kultowego Mitsubishi Lancera Evolution i nisko położony środek ciężkości gwarantują niespotykaną dla SUV-ów przyczepność na zakrętach i doskonałe prowadzenie.

Zaawansowany technicznie system napędu 4x4 oferuje 3 tryby jazdy – elektryczny, szeregowy i równoległy. Są one elektronicznie sterowane i automatycznie wybierane, tak, aby samochód przejeżdżał jak największy dystans w trybie elektrycznym.

Innowacyjna konstrukcja auta, od podstaw zaprojektowanego z myślą o napędzie hybrydowym, umożliwia ładowanie akumulatora tego pojazdu na wiele sposobów - w czasie jazdy, przy pomocy generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i z terminala szybkiego ładowania.

{ "size": { "height": 3280, "bytes": 2905216, "width": 4928 }, "publicationId": { "ocdn": "3a1e294ef872f80af5c89625e9fcc45b", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "uuid": "b4339c76-b35f-5cb8-9ec0-b59f9ce7d670", "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-20 00:00:00+0200" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MWI7MDA_/3a1e294ef872f80af5c89625e9fcc45b.jpg", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "asyncAdSlot": null }  Foto: ACZ / Auto Świat

Za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiada innowacyjny układ Super All Wheel Control i wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa a nad kontrolą całego układu napędowego czuwa supernowoczesny system operacyjny PHEV OS. Mitsubishi Outlander PHEV uczestniczył już w testach zderzeniowych organizowanych przez organizację Euro NCAP oraz JNCAP i w obydwu niezależnych testach otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek.

Doskonałość i innowacyjność tej konstrukcji potwierdzają 2 najbardziej prestiżowe nagrody, które otrzymał model Mitsubishi Outlander PHEV w Japonii jeszcze przed europejską premierą - Technologii Roku 2014 i Innowacji Roku w konkursie na Najlepszy Samochód Roku 2013/2014 oraz tytuł Najlepszego Samochodu z Napędem Alternatywnym w 2014 roku, przyznany temu modelowi w Wielkiej Brytanii. Outlander PHEV przeszedł również najcięższą próbę w terenie, bez szwanku osiągając metę azjatyckiego rajdu Asia Cross Country. Niedawno zakończyły się także wyczerpujące, dwumiesięczne testy zimna w temperaturze poniżej minus 30 stopni, przeprowadzone na dystansie 30 000 km w najzimniejszych rejonach Rosji.

Mitsubishi Outlander PHEV jest w Polsce oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Intense Plus, Instyle Navi i Instyle Navi Plus. Outlander PHEV Intense Plus kosztuje 176 990 zł a kolejne wersje odpowiednio 190 990 zł i 198 990 zł.

Historia i koncepcja modelu

Outlander PHEV jest najnowszym jak dotychczas samochodem na długiej liście samochodów elektrycznych zbudowanych przez Mitsubishi Motors i naturalnym wynikiem ewolucji 100% elektrycznych rozwiązań zastosowanych w samochodzie i-MiEV. Prace nad rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych Mitsubishi rozpoczęły się w 1966 roku a 5 lat później zainaugurowano realizację pierwszego programu budowy samochodów elektrycznych. Następnie wykorzystując te doświadczenia, wcielano z życie kolejne programy, kładąc fundamenty pod budowę dzisiejszych modeli i-MiEV oraz Outlander PHEV.

Prowadzone przez 40 lat prace i zebrane w tym czasie doświadczenia zaowocowały w 2006 roku ogłoszeniem programu badawczo-rozwojowego “Mitsubishi i-MiEV” i rynkową premierą tego samochodu w lipcu 2009 roku, poprzedzoną przejechaniem ponad pół miliona testowych kilometrów. Od tej pory inżynierowie i specjaliści rynkowi MMC mogli gromadzić informacje, dane i opinie pochodzące z całego świata od rzeczywistych użytkowników samochodów elektrycznych.

Pozwoliło to zrozumieć ich oczekiwania i zaplanować następne kroki oraz wyznaczyć kierunki, w jakich należy podjąć dalsze prace w MMC, celem doprowadzenia do popularyzacji pojazdów elektrycznych (zasięg samochodu itp).

Czerpiąc z doświadczeń w rozwijaniu konstrukcji samochodów elektrycznych w modelu i-MiEV z 2009 roku a następnie w małym samochodzie dostawczymsegmentu K przeznaczonym na rynek japoński, Mitsubishi Motors koncentruje się teraz na większych samochodach elektrycznych.

Konstruowanie bardziej uniwersalnych samochodów skłoniło MMC do zmierzenia się z ograniczeniami, jakie związane są z dostępnymi współcześnie akumulatorami - stąd decyzja o wykorzystaniu systemu napędowego PHEV. Umożliwiła ona powstanie samochodu do długodystansowych podróży z 5 pasażerami i z ich bagażem na pokładzie (stąd wybór nadwozia crossover) w warunkach pełnego bezpieczeństwa, które zapewnia stały dwusilnikowy elektryczny napęd 4WD) i wyjątkową wygodą automatycznego generowania energii elektrycznej w czasie jazdy.

Napęd elektryczny i 3 silniki bez skrzyni biegów

Outlander PHEV, który – będąc z założenia samochodem elektrycznym – poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD, podczas gdy silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.

Załączanie szeregowego oraz równoległego trybu napędu hybrydowego odbywa się tylko na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych, z układami sterowania dążącymi do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to będzie możliwe. Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, zastosowana konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z dwulitrowym silnikiem benzynowym, jednocześnie zachowując wyjątkowo korzystne parametry środowiskowe nowego układu.

{ "size": { "height": 3176, "bytes": 3117115, "width": 4491 }, "publicationId": { "ocdn": "57d1f9f668f540b2a904ee86d7600023", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "uuid": "74f0270f-e069-5c15-891c-74c7c9a00689", "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-20 00:00:00+0200" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmM7MDA_/57d1f9f668f540b2a904ee86d7600023.jpg", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "asyncAdSlot": null }  Foto: ACZ / Auto Świat

Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Eliminacja wału napędowego (oraz jego przegubów) pozwoliła obniżyć straty mechaniczne powstające przy przekazywaniu napędu, poprawiając sprawność całego układu napędowego i ułatwiając kontrolowanie jego działania.

Przy przedniej osi znajdziemy zatem silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po lewej stronie w miejscu zwykle zajmowanym przez skrzynię biegów zintegrowaną z mechanizmem różnicowym, generator umieszczony obok silnika elektrycznego, silnik benzynowy 2,0 l MIVEC DOHC* (89 kW/121 KM - 190 Nm), umieszczony w przedziale silnikowym po prawej stronie i wielotrybowy moduł Power Drive Unit, zarządzający pracą przedniegosilnika elektrycznego i generatora zapewniający optymalne osiągi w trzech trybach pracy z dwoma różnymi źródłami napędu.

Między osiami, pod podłogą znajduje się zespół chłodzonego powietrzem litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego 12 kWh, 80 ogniw, 300 V oraz 45-litrowy zbiornik paliwa. Z tyłu, pod podłogą bagażnika umieszczono silnik elektryczny i inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm), niewchodzący w przestrzeń bagażnika i Rear Motor Control Unit – moduł zarządzający tylnym silnikiem elektrycznym, pozwalający w pełni wykorzystać charakterystykę silnika elektrycznego do zapewnienia płynności jazdy.

{ "size": { "height": 3280, "bytes": 2350151, "width": 4928 }, "publicationId": { "ocdn": "975cd74b4ac36dca6d7967ff8ea969e2", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg" }, "uuid": "fd2cb043-5320-539e-8a72-452ff8b0e19e", "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-20 00:00:00+0200" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmE7MDA_/975cd74b4ac36dca6d7967ff8ea969e2.jpg", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "creators": [ { "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "asyncAdSlot": null }  Foto: ACZ / Auto Świat

Umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod podłogą niesie za sobą istotne, dodatkowe korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie bezpieczeństwa biernego: podobnie jak w modelu i-MiEV, pasażerowie są dodatkowo chronieni przed uderzeniem w podłogę samochodu. Poprawie ulega także bezpieczeństwo aktywne i prowadzenie na zakrętach, a to dzięki obniżeniu środka ciężkości (o 30 mm w porównaniu z Outlanderem napędzanym silnikiem spalinowym) i przyczynieniu się do doskonałego rozłożenia masy pomiędzy osie pojazdu (przód - 55%, tył - 45%).

Wiele sposobów ładowania

Ważną cechą wyróżniającą rozwiązanie Mitsubishi Motors zastosowane w modelu Outlander PHEV, będącym z założenia samochodem elektrycznym, jest sposób ładowania akumulatora, przebiegający nie tylko w sposób konwencjonalny dla napędów elektrycznych (czyli poprzez odzysk energii przy hamowaniu, ładowanie z zewnętrznego źródła energii elektrycznej w trybie zwykłym lub szybkim), ale także w trybie ciągłym w czasie jazdy „Battery Charge Mode”, redukującym zależność samochodu od zewnętrznych źródeł prądu w tak dużym stopniu, jak to możliwe.

Wszystkie funkcje są monitorowane przez działający w samochodzie system operacyjny PHEV OS, którego zadaniem jest zapewnienie czystej, oszczędnej jazdy i maksymalnego zasięgu samochodu, niezależnie od tego, czy po drodze pojawi się możliwość doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła, czy też takiej możliwości nie będzie.