Logo

Mocny Patrol

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wprzedzień swoich złotych godów legendarny Patrol otrzymał prezent w postaci nowego, mocniejszego serca oraz chromowanej kraty wlotu powietrza i bogatszego wyposażenia wnętrza. Sercem tym jest całkowicie nowa 3-litrowa wysokoprężna jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem.

Dzięki niej szacowny jubilat zyskał wigor, ma lepsze osiągi zarówno w jeździe terenowej, jak po utwardzonych drogach. Wszystko dzięki zaawansowanej technologii spalania M-Fire stosowanej przez Nissana w najnowszej generacji silników wysokoprężnych. Pozwala ona podnieść moc maksymalną i moment obrotowy silnika przy jednoczesnym obniżeniu zużyciu paliwa i poprawie czystości spalin.Nowy silnik zastąpi dotychczasową jednostkę napędową Patrola o poj. 2,8 l. Moc wzrosła ze 130 do 158 KM, a maksymalny moment obrotowy z 252 Nm do 354 Nm. Prędkość maksymalna jest o 5 km/godz. większa i wynosi obecnie 160 km/godz. Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. poprawiło się o 3 sekundy i teraz Patrol ?setkę? osiąga w 15,4 sekundy.Nowością w Patrolu GR jest także automatyczna skrzynia biegów. To rozwiązanie znalazło się po raz pierwszy w tym pojeździe. Elektronicznie kontrolowana czterobiegowa przekładnia, z dodatkowym nadbiegiem i blokadą przełożeń charakteryzuje się łagodną zmianą biegów. Kierowca może wybrać pomiędzy programem pracy oznaczonym jako ?power? lub ?hold? w zależności od preferowanego stylu jazdy i od warunków drogowych, a także od ciężaru i rodzaju holowanych przyczep.Niewielkim zmianom poddano dotychczasowy układ napędowy 4x4. Zmiany rodzaju napędu można dokonać podczas jazdy przy prędkości nie przekraczającej 40 km/godz. Ręczna blokada piast kół przednich pozwala natomiast na przełączenie z napędu na dwie osie na napęd na cztery osie przy każdej prędkości Patrola. To rozwiązanie daje większe możliwości przy pokonywaniu wzniesień i innych przeszkód w trudnym terenie. Podczas jazdy na drogach utwardzonych z napędem na dwie osie piasty blokują się automatycznie, zmniejszając opory toczenia i tym samym zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu Patrol GR jest w stanie sprawnie pokonać drogi o różnym stopniu trudności. Już sama sylwetka wskazuje, że Patrol GR to rasowy samochód terenowy o dużej wytrzymałości. Jego stalowe nadwozie jest zamocowane do ramy nośnej, do niej zaś przymocowane są elementy zawieszenia. Zastosowanie sprężyn śrubowych umożliwia duży skok kół, co przejawia się m.in. tym, że nawet na najbardziej nierównym terenie każde z nich przylega do podłoża i zapewnia stabilne pokonywanie przeszkód. Patrol wyposażony jest w tzw. odłączalny stabilizator przechyłów tylnej osi.W zależności od warunków drogowych kierowca przyciskając przełącznik na tablicy rozdzielczej może go przyłączyć lub odłączyć. Po przyłączeniu, wjeżdżając np. na asfaltową drogę, pojazd pod względem precyzji i bezpieczeństwa prowadzenia oraz pokonywania zakrętów zachowuje się jak komfortowe auto osobowe. Rynkowe powodzenie Patrola to przede wszystkim doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach terenowych.Wyjątkową stabilność uzyskuje się nie tylko dzięki urządzeniom technicznym w podwoziu. To także zasługa szerokiego rozstawu kół, który umożliwił opracowanie właściwego kąta natarcia i zejścia. Kąt natarcia wynosi 37 stopni, kąt zejścia 30 stopni, natomiast kąt przechyłu nadwozia 48 stopni. Patrol jest w stanie przejechać przez przeszkodę wodną o głębokości do 70 cm. Jest to zatem samochód na najtrudniejszewarunki drogowe. Podobnie jak dotychczas Patrol GR oferowany będzie w Europie w dwóch wersjach nadwoziowych: krótkiej 3-drzwiowej i długiej 5-drzwiowej. Na polskim rynku na razie ma być sprzedawana tylko długa wersja. W wyposażeniu standardowym znajdą się wspomaganie układu kierowniczego, trzykanałowy i czteroczujnikowy układ ABS, dwie poduszki powietrzne. Boczne poduszki dostępne na życzenie nabywcy, podobnie skórzana tapicerka. Standardem ma być zintegrowany system przeciwkradzieżowy Nissana i centralny zamek. Cena nie została jeszcze ustalona, ale wyniesie ok. 170 tys. zł.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: