Ważniejszą rolę spełniał jednak ten drugi. To tzw. throttleman, czyli człowiek sterujący przepustnicami silników. Umiejętne operowanie gazem na falach jest dużo ważniejsze niż kierowanie tym pojazdem. Na norwes-kiej łodzi są dwa silniki - Lamborghini-Skema V12 o pojemności 8,2 l i mocy 850 KM każdy. Spirit of Norway to mierzący ponad 12 m katamaran zbudowany z materiałów kompozytowych w stoczni Victory w Emiratach Arabskich. Tam ten sport rozwija się najlepiej. W mistrzostwach świata najwięcej załóg startuje z tamtego regionu. Nic dziwnego, koszt jednej łodzi to ponad milion dolarów. Jednak w większości arabskich katamaranów przepustnice obsługują doświadczeni zawodnicy z Włoch. Steve Curtis, 42-letni motorowodniak z Southampton, jest najlepszym zawodnikiem w tej dyscyplinie. Na swym koncie ma już 8 tytułów mistrza świata Klasy 1, 4 najlepszego w Europie oraz 3 na Środkowym Wschodzie. Startował w 105 Grand Prix, z których wygrał 36. Za swe zasługi 15 grudnia minionego roku z rąk królowej Elżbiety II otrzymał Order Imperium Brytyjskiego (MBE).