Przykładem jest Exact Systems, dostawca rozwiązań w zakresie kontroli jakości części i komponentów motoryzacyjnych, który w tym roku otworzył w tym kraju swoją kolejną spółkę.

Zainteresowanie międzynarodowych producentów samochodów oraz części motoryzacyjnych tureckim rynkiem wynika z kilku czynników. Po pierwsze, tamtejszy biznes rozwija się bardzo dynamicznie dzięki sprawnie wprowadzanym przez rząd reformom gospodarczym oraz ułatwieniom handlowym w ramach unii celnej z UE. Po drugie, zagranicznych inwestorów przyciągają wykształceni i wykwalifikowani pracownicy, których koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. I w końcu, ze względu na położenie geograficzne - Turcja stanowi dogodne miejsce zarówno dla producentów europejskich jak i azjatyckich - podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Potencjał tureckiego rynku motoryzacyjnego potwierdzają dane Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych o światowej produkcji: w 2011 r. Turcja wyprodukowała blisko 1,2 mln samochodów, z których siedem na dziesięć zostało skierowanych na eksport. Z takim wynikiem zajmuje 7 miejsce w Europie i 17 na świecie*.

Co więcej, w ciągu ostatnich dziesięciu lat (2002-2011) liczba wyprodukowanych na rynku tureckim aut została potrojona. Takie rezultaty zostały wypracowane w zdecydowanej większości przez zagraniczne firmy. W Turcji swoje zakłady produkcji mają takie koncerny jak Toyota, Ford, Renault czy Hyundai. Również spektrum producentów części i technologii motoryzacyjnych jest bardzo szerokie, m.in. Bosch, Vestel, Valeo czy Delphi.

Rozwijającą się turecką bazę produkcji samochodów oraz części do nich dokładnie śledzą polskie firmy działające w sektorze Automotive. Na początku tego roku decyzję o otwarciu swojego przedstawicielstwa w Turcji podjął Exact Systems, dostawca rozwiązań w zakresie kontroli jakości części i komponentów motoryzacyjnych.

W tym przypadku, podobnie jak miało to miejsce z naszymi spółkami w Czechach, Rosji czy Rumunii, zrobiliśmy tzw. follow za klientem. Obserwujemy ekspansję naszych obecnych i potencjalnych klientów - międzynarodowych producentów samochodów i dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego - i idziemy w ich ślady. W ten sposób my zyskujemy nowy rynek zbytu, a firmy motoryzacyjne mogą skorzystać z outsourcingu kontroli jakości, którego nie są w stanie zapewnić im krajowe firmy - mówi Paweł Gos.

Paweł Gos zwraca także uwagę na specyfikę Exact Systems, odróżniającą firmę od innych, które poszerzają portfel swoich klientów o rynki zagraniczne, jaką jest ekspansja według modelu organicznego. Zgodnie z nim nie przejmujemy zagranicznych spółek, lecz tworzymy je od nowa.

*Źródło: OICA

Honda Civic Foto: Onet
Honda Civic