• PS 1600 ma mieć silnik benzynowy Mitsubishi o pojemności 1600 cm3 i mocy 106 KM
  • Samochód zdobył już niezbędne homologacje i jest już sprzedawany we Francji i Niemczech
  • W Polsce ma się pojawić jeszcze w tym roku, a jego cena ma startować od 44 000 zł

Żadnych informacji prasowych, zero reklam. Tylko przez przypadek trafiliśmy na stronę internetową polskiego importera MPM Motors, który chce sprzedawać w Polsce niewielkie, czteroosobowe coupe z silnikiem benzynowym konstrukcji Mitsubishi i karoserią zbudowaną z kompozytów. Powiecie, że to nie pierwszy tego typu pomysł. Jednak w tym przypadku największą niespodzianką jest cena auta – cennik modelu PS1600 startuje od 44 tys. złotych brutto!

Foto: MPM Motors;

W tej cenie otrzymujemy samochód 4-osobowy, zbudowany na stalowej ramie (tak, to nie pomyłka!), z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 106 KM (maksymalny moment obrotowy na poziomie 138 Nm przy 3000 obr./min.). Jednostka to konstrukcja Mitsubishi, podobnie jak manualna skrzynia biegów (jedyna dostępna konfiguracja). Motor produkowany jest na licencji w Chinach. Mimo że karoseria wykonana jest z lekkich kompozytów, samochód waży blisko 1300 kg – powodem tak dużej masy jest zastosowanie stalowej ramy.

Niska cena ma być kluczem do sukcesu nowej francuskiej firmy MPM Motors – tak przynajmniej twierdzi Witalij Borowski odpowiedzialny za wprowadzanie marki na rynek polski. Pierwszy model PS 1600 jeszcze w tym roku ma trafić do sprzedaży nad Wisłą.

Foto: MPM Motors;

Rosyjskie korzenie

PS1600 jest przedstawiany jako model francuski, bo... montowany pod Paryżem. Brzmi dobrze, ale wystarczy krótkie dochodzenie, żeby dojść do tego, że projekt powstał w Rosji, a tak naprawdę był zamówiony przez Rosjan w Azji. Auto oferowane było w Rosji już w 2013 roku pod nazwą Aquila. Sprzedawała je tam firma TagAZ z siedzibą w Taganrogu, w pobliżu Morza Azowskiego. Firma ta wcześniej zajmowała się głównie montażem różnych aut na zlecenie innych producentów, m.in. Hyundaia, chińskiego BYD Cherry czy też dalekowschodniej wersji Citroena Berlingo. TagAZ w 2012 roku zaprezentował jednak własne auto – Aquilę PS511. Samochód tak naprawdę został stworzony przez niezależne biuro projektowe z Korei Południowej. Rok później auto wyposażone w silnik i skrzynię Mitsubishi trafiło do sprzedaży.

Foto: TagAZ

Firma TagAZ miała nie tylko oryginalne auto, ale także nowatorki sposób na jego dystrybucję. Aquila PS511 była sprzedawana przez internet, Rosjanie nie rozwijali tradycyjnej sieci dystrybucji z salonami dilerskimi. Podobno w pierwszym roku Rosjanie zebrali ok. 1700 zamówień. Jednak z montowni nie wyjechało tyle samochodów, już po roku firma została zamknięta, ale szacuje się, że w tym czasie sprzedano blisko 200 aut.

Drugie życie Aquili

W 2016 roku Aquila wróciła. Tym razem jednak auto zmieniło obywatelstwo na francuskie. Auto wskrzeszono w niemal niemienionej postaci pod marką MPM Motors, a model PS511 nazwano PS 1600. Kształt nadwozia, silniki, skrzynie biegów i nawet logo pozostały takie same. Podobno zmodyfikowano tylko ramę, dzięki czemu udało się przejść testy zderzeniowe i zdobyć odpowiednie homologacje niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży auta w Europie Zachodniej.

Auto jest aktualnie sprzedawane we Francji i w Niemczech, a kolejnym krokiem jest otwarcie dilerstw w Czechach i Polsce. Jak udało się nam dowiedzieć, pierwsze 20-30 sztuk ma pojawić się nad Wisła jeszcze w tym roku. Model ma mieć poprawioną jakość wnętrza i standard wykończenia. Firma MPM zapowiada też wejście wersji z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną, a także auto elektryczne, które ma kosztować niewiele więcej niż wersja benzynowa.

Czas pokaże, czy obietnice zostaną spełnione, bowiem wersję 2.0 zapowiadał jeszcze rosyjski producent, a raczej monter, firma TagAZ w 2013 roku. Importer obiecał nam udostępnić auto do testów, zaraz po tym, jak trafi ono do sprzedaży... Nie możemy się już doczekać!