- PS 1600 ma mieć silnik benzynowy Mitsubishi o pojemności 1600 cm3 i mocy 106 KM
- Samochód zdobył już niezbędne homologacje i jest już sprzedawany we Francji i Niemczech
- W Polsce ma się pojawić jeszcze w tym roku, a jego cena ma startować od 44 000 zł
Żadnych informacji prasowych, zero reklam. Tylko przez przypadek trafiliśmy na stronę internetową polskiego importera MPM Motors, który chce sprzedawać w Polsce niewielkie, czteroosobowe coupe z silnikiem benzynowym konstrukcji Mitsubishi i karoserią zbudowaną z kompozytów. Powiecie, że to nie pierwszy tego typu pomysł. Jednak w tym przypadku największą niespodzianką jest cena auta – cennik modelu PS1600 startuje od 44 tys. złotych brutto!
W tej cenie otrzymujemy samochód 4-osobowy, zbudowany na stalowej ramie (tak, to nie pomyłka!), z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 106 KM (maksymalny moment obrotowy na poziomie 138 Nm przy 3000 obr./min.). Jednostka to konstrukcja Mitsubishi, podobnie jak manualna skrzynia biegów (jedyna dostępna konfiguracja). Motor produkowany jest na licencji w Chinach. Mimo że karoseria wykonana jest z lekkich kompozytów, samochód waży blisko 1300 kg – powodem tak dużej masy jest zastosowanie stalowej ramy.
Niska cena ma być kluczem do sukcesu nowej francuskiej firmy MPM Motors – tak przynajmniej twierdzi Witalij Borowski odpowiedzialny za wprowadzanie marki na rynek polski. Pierwszy model PS 1600 jeszcze w tym roku ma trafić do sprzedaży nad Wisłą.
Rosyjskie korzenie
PS1600 jest przedstawiany jako model francuski, bo... montowany pod Paryżem. Brzmi dobrze, ale wystarczy krótkie dochodzenie, żeby dojść do tego, że projekt powstał w Rosji, a tak naprawdę był zamówiony przez Rosjan w Azji. Auto oferowane było w Rosji już w 2013 roku pod nazwą Aquila. Sprzedawała je tam firma TagAZ z siedzibą w Taganrogu, w pobliżu Morza Azowskiego. Firma ta wcześniej zajmowała się głównie montażem różnych aut na zlecenie innych producentów, m.in. Hyundaia, chińskiego BYD Cherry czy też dalekowschodniej wersji Citroena Berlingo. TagAZ w 2012 roku zaprezentował jednak własne auto – Aquilę PS511. Samochód tak naprawdę został stworzony przez niezależne biuro projektowe z Korei Południowej. Rok później auto wyposażone w silnik i skrzynię Mitsubishi trafiło do sprzedaży.
Firma TagAZ miała nie tylko oryginalne auto, ale także nowatorki sposób na jego dystrybucję. Aquila PS511 była sprzedawana przez internet, Rosjanie nie rozwijali tradycyjnej sieci dystrybucji z salonami dilerskimi. Podobno w pierwszym roku Rosjanie zebrali ok. 1700 zamówień. Jednak z montowni nie wyjechało tyle samochodów, już po roku firma została zamknięta, ale szacuje się, że w tym czasie sprzedano blisko 200 aut.
Drugie życie Aquili
W 2016 roku Aquila wróciła. Tym razem jednak auto zmieniło obywatelstwo na francuskie. Auto wskrzeszono w niemal niemienionej postaci pod marką MPM Motors, a model PS511 nazwano PS 1600. Kształt nadwozia, silniki, skrzynie biegów i nawet logo pozostały takie same. Podobno zmodyfikowano tylko ramę, dzięki czemu udało się przejść testy zderzeniowe i zdobyć odpowiednie homologacje niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży auta w Europie Zachodniej.
Auto jest aktualnie sprzedawane we Francji i w Niemczech, a kolejnym krokiem jest otwarcie dilerstw w Czechach i Polsce. Jak udało się nam dowiedzieć, pierwsze 20-30 sztuk ma pojawić się nad Wisła jeszcze w tym roku. Model ma mieć poprawioną jakość wnętrza i standard wykończenia. Firma MPM zapowiada też wejście wersji z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną, a także auto elektryczne, które ma kosztować niewiele więcej niż wersja benzynowa.
Czas pokaże, czy obietnice zostaną spełnione, bowiem wersję 2.0 zapowiadał jeszcze rosyjski producent, a raczej monter, firma TagAZ w 2013 roku. Importer obiecał nam udostępnić auto do testów, zaraz po tym, jak trafi ono do sprzedaży... Nie możemy się już doczekać!