Auto Świat Wiadomości Aktualności Nad Rzeką Perłową

Nad Rzeką Perłową

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wszystko zaczęło się na wiosnę 1954 roku, kiedy to trzech portugalskich mieszkańców Makau - Fernando de Macedo Pinto, Carlos da Silva i Paulo Antas - postanowiło zorganizować dla swych przyjaciół wyścig na wąskich uliczkach miasta. Z pomocą przyszedł im Motor Sports Club z pobliskiego Hongkongu.

Nad Rzeką Perłową
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Nad Rzeką Perłową

Zdecydowano, że trasa ma przypominać słynny tor z Monako. Tę ideę podchwycił i pomógł zrealizować szef miejscowej policji Fernando Cruz. Zaczęło się w 1954 roku. Najszybszy z piętnastki uczestników był Eddie Carvalho na Triumphie TR 2. Mijały lata, zmieniały się kategorie startujących samochodów. Grand Prix Macau szybko stało się jednym z najważniejszych wyścigów Formuły 3. Zwycięzca tych zawodów uważany jest na nieoficjalnego mistrza świata. Na torze Guia, jak nazywana jest trasa w Makau, wygrywali tu tacy kierowcy jak Ayrton Senna, Michael Schumacher czy David Coulthard. Nic więc dziwnego, że co roku w listopadzie do tej dawnej enklawy portugalskiej, od kilku lat będącą już częścią Chin, leżącej u ujścia Rzeki Perłowej zjeżdżają młodzi kierowcy Formuły 3 z całego świata. Oczywiście najwięcej przybywa ich z Azji - mają najbliżej. W bieżącym sezonie pierwszy wyścig (Grand Prix Macau składa się z dwóch rund, każda ma po 15 okrążeń) wygrał Włoch Paolo Montin na Dallarze F302 z silnikiem Toyoty. Drugi ze stratą zaledwie 0,811 sekundy był niedawno koronowany mistrz Francji F3 Tristian Gommendy, a kolejne pozycje zajęli Hindus Narain Karthikeyan i Fin Heikki Kovalainen. Ten ostatni jest jednym z kolegów naszego Roberta Kubicy z programu Renault Driver Development, w którym francuska firma wspiera grupę młodych, uzdolnionych kierowców. W drugim wyścigu Montin został na starcie i spadł na dalsze miejsce. Prowadzenie objął Heikki Kovalainen przed Japończykiem Yudi Ide, Tristanem Gommendym i Narainem Karthikeyanem. Hindus przedostał się na trzecią pozycję, ale wkrótce wycofał się po uderzeniu w barierę ochronną. Gommendy awansował na drugie miejsce i zbliżył się do Fina. Po wypadku Japończyka Kousuke Matsuury na tor wyjechał safety car. Ponowny start do wyścigu znakomicie wykorzystał aktualny mistrz Francji F3 i na 12. okrążeniu, na zakręcie koło hotelu i kasyna Lisboa po zdecydowanym ataku wyprzedził Kovalainena. W Makau obok Grand Prix Formuły 3 rozgrywa się także wiele innych zawodów dla różnych kategorii aut i motocykli. Z tych najważniejszym wyścigiem jest Guia Race, przeznaczony dla samochodow turystycznych.49. Grand Prix Macau: 1. Tristan Gommendy (Francja/Dallara-Renault F302) 2. Heikki Kovalainen (Finlandia/Dallara-Renault F302) +2,104; 3. Takashi Kogure (Japonia/Dallara-Mugen Honda F302) +3,098; 4. Katsuyuki Hiranaka (Japonia/Dallara-Toyota F302) +5,613; 5. Hiroki Yoshimoto (Japonia/Dallara-Toyota F302) + 13,116; 6. Robert Doornbos (Holandia/Dallara-Mugen Honda F302) +15,131.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: