Elektronika pojazdu najbardziej zawodna

Badanie przeprowadzone na całym terytorium Niemiec wykazało, że oprócz najbardziej awaryjnych poduszek powietrznych częstym usterkom ulegają również systemy: ABS (zapobiegający zablokowaniu kół) oraz ESP (chroniący przed poślizgiem). Zakwestionowano elementy konstrukcyjne służące bezpośrednio bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

"Dlatego tak ważne jest sprawdzanie elektroniki podczas wykonywania badania głównego pojazdu" - mówią rzeczoznawcy z firmy DEKRA. - "Sprawna elektronika w samochodzie gwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróży".

Badanie przeprowadzono w grupie pojazdów młodych, które nie przekroczyły jeszcze trzech lat. Na tej podstawie zaleca się przeprowadzanie kompleksowego badania istotnych ze względów bezpieczeństwa systemów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu od 1 kwietnia 2006.

Klimatyzacja a wypadki związane z przegrzaniem

Specjaliści firmy DEKRA zwracają tez uwagę na inne aspekty bezpieczeństwa - przestrzegają zwłaszcza, że wzrost temperatury w samochodzie zwiększa zagrożenie wypadkiem.

Przy panujących we wnętrzu pojazdu temperaturach przekraczających 24 stopnie powstaje stres związany z przegrzaniem, który, jak pokazują badania, zwiększa liczbę popełnianych przez kierowcę błędów i tym samym podwyższa ryzyko wystąpienia wypadku. Temperatury wykraczające poza tę granicę mogą poważnie wpłynąć na efektywność kierowcy i doprowadzić do trudności z utrzymaniem się na pasie ruchu, częstszego ignorowania sygnałów lub spóźnionych reakcji.

Aby podróżowanie w temperaturze 22 stopnie było możliwe, należy przed wyjazdem na urlop wykonać kontrolę klimatyzacji oraz filtru wewnętrznego. Jeśli te elementy nie są regularnie serwisowane, tworzą się pożywki dla bakterii i grzybów powodujące nieprzyjemne zapachy, alergie i inne choroby. Kierowcy winni zwrócić uwagę na to, aby nie kierować zimnego prądu powietrza bezpośrednio na siebie, w przeciwnym razie grozi to przeziębieniem. Wyłączając klimatyzację kilka kilometrów przed dotarciem do celu, unikniemy szoku termicznego w czasie wysiadania.

Tanie opony. Oszczędnie, ale czy bezpiecznie?

Rzeczoznawcy z firmy DEKRA apelują do kierowców, aby przy zakupie opon nie zwracali uwagi tylko na cenę, ale również na czynniki wpływające na bezpieczeństwo tj. zachowanie się na mokrej nawierzchni i drogę hamowania. W stosunku do opon klasy Premium te tańsze stwarzają często wysoki poziom zagrożenia. Wyniki testów zderzeniowych i jazd testowych pokazały, że w kwestii bezpieczeństwa jazdy i zużycia opony tańsze nie dotrzymują kroku oponom uznanych marek.

Zdaniem rzeczoznawców widoczne są znaczne luki w bezpieczeństwie tanich opon letnich i zimowych, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. W porównaniu do opon segmentu Premium tanie opony wykazują sprawność na poziomie tylko 76%. Do tego dochodzi dłuższa droga hamowania, mniejsza stabilność podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu. W nagłych sytuacjach może to powodować zagrożenie życia.

Kaski motocyklowe

Rzeczoznawcy ostrzegają również przed oklejaniem lub lakierowaniem kasków motocyklowych, ponieważ z reguły zawarte tam rozpuszczalniki uszkadzają powierzchnię kasku i mogą naruszyć jego stabilność. Ponadto powłoka kasków motocyklowych ulega starzeniu się, co jest związane z promieniowaniem UV. Kask motocyklowy należy więc wymienić na nowy po upływie 5-7 lat.