Targi Detroit 2008, największe i najważniejsze wydarzenie motoryzacyjne w USA, oferują chyba wszystko: od "zielonych" samochodów, po muskularne wyścigówki, mocarne pickupy i nowoczesne pojazdy rodzinne. Naszpikowane technologią pojazdy koncepcyjne, takie jak Cadillac Provoq przenoszą w przyszłość, kiedy będą królować paliwa inne niż benzyna i ropa.Na zdjęciach: Samochody przyszłościNa zdjęciach: Najtańsze w utrzymaniu samochody

Kolejnym znakiem czasu jest oferta aż czterech chińskich koncernów samochodowych, które mają nadzieję poznać cenne opinie amerykańskich konsumentów, nawet jeśli auta z Państwa Środka nie trafią na rynek USA jeszcze przez wiele lat.

Miło popatrzeć na futurystyczne pojazdy, ale co z samochodami, które znajdą się w salonach sprzedaży w tym roku?

Broom! Broom!

Jeśli jesteś fanatykiem mocy, masz szczęście. Wprawdzie ceny benzyny w Ameryce przekroczyły już 3 dolary za galon, jednak nie powstrzymało to koncernów samochodowych przed prezentacją kilku nowych samochodów sportowych dysponujących potężnymi silnikami. Są to na przykład Chevy Corvette ZR1 i Nissan (nasdaq: NSANY - news - people ) GT-R. General Motors (nyse: GM - news - people ) twierdzi, że ZR1 jest najszybszym i najmocniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowali, jednak nowe technologie zapewniają płynną i komfortową jazdę. Nowy, turbodoładowany silnik LS9 (V-8 6,2l) generuje moc 620 koni mechanicznych, co zapewnia prędkość maksymalną 320 km/h. "Chevrolet chce przez ZR1 pokazać na co stać amerykański super-car, który kosztuje dwa, trzy, a nawet cztery razy mniej niż modele egzotycznych marek", mówi Ed Peper, General Manager Chevrolet’a.

GT-R, znany wielu Amerykanom jedynie z filmów i gier wideo, trafi do sprzedaży w USA w czerwcu. Otrzyma on nowy 480 konny, 3,8 litrowy silnik z dwiema turbinami, a cena nowego auta będzie zaczynać się od 70,000.

Modele ekologiczne

Cadillac liczy, że nowa, mocniejsza wersja cieszącego się uznaniem sedana CTS, czyli CTS-V, poprawi wizerunek Caddy'ego wśród klientów, którzy wciąż nie wierzą, że marka ta faktycznie wróciła do gry.

Lincoln też szykuje się na powrót, wierząc w siłę przebicia kilku nowych modeli, na przykład crossover’a o nazwie MKX. Następny w kolejce jest Lincoln MKS, nowy flagowy sedan ze szklanym dachem. MKS jest pierwszym modelem Forda wyposażonym w nowy układ EcoBoost zawierający benzynowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ford uważa, że mniejsze, turbodoładowane silniki najlepiej zapewnią oszczędność paliwa w całej fordowskiej flocie bez konieczności poświęcania dobrych osiągów. Rzecznicy tej firmy twierdzą, że nowe silniki gwarantują zmniejszenie spalania o 20% i emisji o 7 do 15%. W ciągu następnych pięciu lat, co roku EcoBoost trafi do pół miliona pojazdów marek Ford, Lincoln i Mercury.

Istnieją też inne sposoby na zostanie "zielonym". Nowy napęd hybrydowy GM pozwala ogromnemu Chevy Tahoe uzyskiwać takie same spalanie rzędu 21 mil z galona, jakim szczyci się czterocylindrowa Toyota (nyse: TM - news - people ) Camry. W bieżącym roku do sprzedaży trafi mniejszy crossover Saturn Vue wyposażony w ten sam układ napędowy. Ekologiczne silniki wysokoprężne również są przebojem targów w Detroit. BMW zaprezentowało wysokoprężne wersje silników do SUV’a X5 i popularnych sedanów z serii 3. Mercedes, Volkswagen (other-otc: VLKAF - news - people ) i Audi w drugiej połowie tego roku taż mają przysłać do USA pojazdy wyposażone w silniki Diesla.Na zdjęciach: Samochody przyszłościNa zdjęciach: Najtańsze w utrzymaniu samochody

Zadziwia wyjątkowo uboga oferta luksusowych samochodów z Japonii-żadnych nowych modeli nie przedstawiły Lexus, Infiniti i Acura. BMW nadal rozbudowuje swoją gamę o dwa długo oczekiwane modele, najtańszą w ofercie serię 1 oraz "sportowego coupe" X6. Pojazdy z serii 1 są dostępne w wersji coupe lub cabrio, są bardziej przystępne cenowo niż flagowe BMW serii 3 i trafią do salonów już w marcu.

BMW określa swojego X6 jako przebój segmentu, który łączy w sobie zwinność coupe i wszechstronność SUV’a. X6, który pojawi się na rynku na wiosnę, ma pięć drzwi, cztery kubełkowe fotele, podniesione zawieszenie i ogromną przestrzeń bagażową. Klienci mają do wyboru dwa silniki: 400 konny V8 o pojemności 4,4 litra i 300 konny sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,3 litra - które bez wątpienia uczynią z X6 rakietę. Nowy, dynamiczny system kontroli trakcji BMW zwiększa osiągi maszyny przenosząc w razie potrzeby moment obrotowy na tylną oś. BMW będzie produkować X6 w zakładach w Spartanburgu w Karolinie Południowej. Na razie nie ma informacji dotyczących ceny samochodu.

W zeszłym roku, wraz z zapaścią na rynku nieruchomości zmalała sprzedaż pickupów. Jednak znów zanosi się na bezpardonowe zmagania konkurentów, gdy Ford rozwinie swoją gamę wiodących na rynku pickupów F-150, a Chrysler wytoczy na ring groźnie wyglądającą nową wersję Dodge’a Ram’a.