Logo
WiadomościAktualnościNajdłuższa noc w Le Mans

Najdłuższa noc w Le Mans

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pierwszy na świecie 24-godzinny wyścig samochodowy odbył się w USA na torze Driving Park w Columbus w lipcu 1905 roku. Wygrali go bracia Soules na Pope-Toledo.

Wyścigi 24-godzinne zdobyły sobie w Ameryce znaczną popularność. W roku 1907 na amerykańskich torach rozgrywano niemal wyłącznie zawody tego typu. W Europie dopiero w 1922 roku odbył się pierwszy wyścig 24-godzinny. Były to zawody Bol d'Or (Złota Czarka), których regulamin wymagał prowadzenia samochodu tylko przez jednego kierowcę. Dozwolony był tylko czterogodzinny odpoczynek nie wliczany do czasu jazdy.Najpierw było GPDo inauguracji najsłynniejszego dziś 24-godzinnego wyścigu doszło 23 maja 1923 roku na torze w Le Mans. "Les Vingt-quatre Heures du Mans" zorganizowany został przez działaczy l'Automobile Club de l'Ouest (ACO) - Charlesa Faroux i Georgesa Duranda. Tor pod Le Mans, znany jako Circuit de la Sarthe, nierozerwalnie związany jest z historią sportu samochodowego od jego początków. To właśnie w trójkącie pomiędzy przedmieściem Le Mans - La Fourche a La Ferte-Barnard i Saint Calais odbył się w 1906 roku pierwszy wyścig o Grand Prix Automobilklubu Francji (ACF), który wygrał Węgier Ferenc Szisz na Renault. To właśnie tam miała swój początek dzisiejsza Formuła 1. Le Mans gościło jeszcze Grand Prix ACF w latach 1921, 1929 i 1967 oraz Grand Prix Francji w 1911.Circuit de la Sarthe był kilkakrotnie przebudowywany. W wersji z 1923 roku liczył 17 162 metry. Obecnie ma obwód 13 605 metrów.Start o szesnastejStart do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans tradycyjnie odbywa się o godzinie 16. Kilka wyjątków spowodowanych było głównie przyczynami politycznymi (wybory) czy relacjami telewizyjnymi z finałów turnieju tenisowego na Roland Garros i piłkarskich mistrzostw świata.W 1925 roku zainaugurowano tam start typu "Le Mans". Polegał on na tym, że samochody ustawiono po jednej stronie prostej startowej, ukośnie do kierunku jazdy, według czasów z sesji kwalifikacyjnej. Natomiast kierowcy stali na wysokości swych maszyn po drugiej stronie prostej. Na sygnał startera dobiegali do wozów, uruchamiali silniki i startowali. Tak było do roku 1969. Podczas tamtego wyścigu, gdy 54 kierowców rzuciło się biegiem do swych pojazdów, Jacky Ickx ostentacyjnie powoli podszedł do swego Forda i ruszył na trasę jako ostatni. Na mecie był pierwszy.W długodystansowych wyścigach szybki start nie odgrywa tak dużej roli jak wytrzymałość samochodu podczas całych zawodów. W 1970 roku pojazdy stały tak jak i w poprzednich latach, jednak kierowcy byli już wewnątrz wozów. W następnym sezonie wprowadzono obowiązujący do dziś start lotny.Podczas wyścigu w Le Mans w 1955 roku miał miejsce najtragiczniejszy wypadek w dziejach sportu samochodowego. Mercedes Pierre'a Levegha po zderzeniu z Austinem Lance'a Macklina wpadł na prostej startowej na trybuny pełne widzów. Na dodatek eksplodowały jeszcze jego zbiorniki z paliwem. W tym strasznym wypadku śmierć poniosły 82 osoby oraz francuski kierowca Levegh. Po tym wydarzeniu odwołano szereg imprez, między innymi Grand Prix Francji i Niemiec Formuły 1, a w Szwajcarii wprowadzono zakaz organizacji wyścigów samochodowych na torach, który obowiązuje do obecnej chwili.Prototypy i GTW wyścigu 24 godziny Le Mans aktualnie może startować maksymalnie 48 pojazdów. Samochody można ogólnie podzielić na dwie grupy - prototypy i Grand Touring (GT). W pierwszej rozróżniamy trzy kategorie. W LMP900 gromadzą się otwarte prototypy o minimalnej wadze 900 kg. Maksymalna długość pojazdu wynosi 465 cm, a maksymalna szerokość 200 cm. Dopuszcza się tu dwa rodzaje silników - turbodoładowane o maksymalnej pojemności 4000 ccm oraz wolno ssące do 6000 ccm. Tu znajdziemy Audi, Chryslery, Panozy i Courage.Kategoria LMGTP różni się od poprzedniej tylko zamkniętym nadwoziem, jakie możemy zaobserwować u Bentleya EXP Speed 8.Prototypy LMP675, o minimalnej wadze 675 kg, mają wymiary takie same jak ich ciężsi rywale. Różnią je silniki. Można tu stosować jednostki wolno ssące o maksymalnej pojemności 3400 ccm i o co najwyżej 8 cylindrach lub turbodoładowane o pojemności do 2000 ccm i maksymalnie 6 cylindrach. Dla wszystkich prototypów maksymalna pojemność zbiorników paliwa wynosi 90 litrów.Pojazdy Grand Touring podzielono na bardziej usportowione GTS i seryjne GT. Dla obu kategorii minimalna waga pojazdu wynosi 1100 kg. Dla silników wolno ssących ustalono maksymalną pojemność 8000 ccm, a dla jednostek turbodoładowanych 4000 ccm. Dozwolone są tu karoserie otwarte i zamknięte. Samochody GT mają większe zbiorniki paliwa, tu limit wynosi 100 litrów.Tylko czterechW czasie wyścigu na trasie napraw może dokonywać jedynie kierowca. Na pit lane przed boksami przy samochodzie może pracować maksymalnie czterech mechaników. Zmiany opon można dokonać tylko na pitlane i to jedynie przez dwóch mechaników.W sobotę 16 czerwca o godzinie 16 rozpocznie się 69 wyścig "24 heures du Mans", a po 24 godzinach ścigania poznamy jego kolejnych bohaterów.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: