Crossover Lincoln MKX za 35 605 dolarów (około 91 512 zł) w bogatej wersji podstawowej ma podgrzewane, podwójnie zasilane lusterka z pamięcią położeń, skórzaną kierownicę z drewnianymi wstawkami i hamulce tarczowe z ABS’em na wszystkie koła. Opcjonalnie można zamówić 20 calowe chromowane felgi, dach panoramiczny i nawigację DVD z funkcją rozpoznawania mowy. Kosztujące 36 755 dolarów (199 900 zł w polskich salonach) Volvo XC70 oferuje liczne funkcje bezpieczeństwa, takie jak kontrola zjazdu i kurtyny boczne na pełnej długości pojazdu.Na zdjęciach: Najbardziej wartościowe samochodyNa zdjęciach: Samochody przyszłości

Szukając innych podobnych samochodów posłużyliśmy się danymi z publikacji 2007 Total Value Awards opracowanej przez Strategic Vision. Ta firma zajmująca się badaniem rynku określa klasy pojazdów (uwzględniając ich niezawodność, gwarancję, wartość odsprzedaży, trwałość, innowacyjność i jakość salonów i serwisów). Pod uwagę brane są jedynie pojazdy, które uzyskały co najmniej 700 na 1000 punktów.

Dane dotyczące kosztów utrzymania samochodów dostarczyła nam Vincentric, firma analizująca rynek samochodowy. Na listę trafiły pojazdy oferujące najniższe koszty eksploatacyjne, czyli koszty zmiany oleju, ustawiania geometrii kół i wymiany piór wycieraczek.  Postanowiliśmy ograniczyć się do pojazdów nie droższych niż 50 000 dolarów (około 125 tys. zł), dzięki czemu mogliśmy zbadać szeroką gamę pojazdów, od coupe po ogromne SUV'y.

Fakty i liczby

Segment rynku poniżej 50 000 dolarów jest zróżnicowany. Można tu znaleźć Audi A3 kombi już od 25 930 dolarów (111 420 zł w polskich salonach) i Saaba 9-3 kabrio za 26 000 dolarów (149 tys. zł w Polsce) . Na szczycie listy znajdują się SUV Land Rovera za 44 933 dolary (220 774 zł w Polsce) i Mercedes SLK Roadster o cenie wyjściowej 46 000 dolarów (186 tys. zł w Polsce). Wystarczy dodać kilka smakowitych opcji, a bez problemu przekroczymy próg 50 000 dolarów.

Nie ma co się dziwić, że lista jest długa. Gdy Nissan (poprzez Infiniti), Honda (poprzez Acurę) i Toyota (poprzez Lexusa) wprowadziły w połowie lat 90’ modele dla początkujących nabywców luksusowych pojazdów, zmusiły tym samym innych producentów do poszerzenia oferty. Mercedes Benz i BMW wystawiły do walki odpowiednio klasę C i serię 3. Audi, Saab, Cadillac i Lincoln również zaoferowały nowe modele.

Czy te samochody są tego warte? Wyraź swoje zdanie. Dodaj opinię do działu "Komentarze czytelników" poniżej.

A docelowy konsument? To młody specjalista na dobrze płatnym stanowisku, bogata rodzina lub samotna spełniona zawodowo osoba szukająca odrobiny luksusu. Producenci dowiedzieli się, że dla tego typu konsumentów będzie to pierwszy lub drugi luksusowy samochód. Wejście w świat luksusu oznacza podróżowanie w skórzanym fotelu, korzystanie z dodatków, takich jak przycisk rozruchu silnika, przednie fotele z pamięcią położenia, a także toczenie się na większych felgach.

"Takie samochody kupujesz sobie w nagrodę", mówi Stephanie Brinley, dyrektor działu analizy produktów w AutoPacific, firmie zajmującej się badaniem rynku samochodowego. "Chodzi o pewien poziom dojrzałości. Właśnie osiągnąłeś etap w życiu, na którym zaczyna liczyć się luksus, a ty możesz pozwolić sobie na zakup pojazdu z większą liczbą udogodnień".Na zdjęciach: Najbardziej wartościowe samochodyNa zdjęciach: Samochody przyszłości

Jednak nadal istnieje ogromna różnica między luksusowym pojazdem za 45 000 dolarów, a ultra-luksusowym wozem o dwukrotnie wyższej cenie. Na przykład Cadillac XLR kabrio za 86 000 dolarów (374 745 zł w polskich salonach) . Jego standardowe wyposażenie stanowią 15 szprychowe felgi, silnik V8, podgrzewana kierownica, nowoczesny system nawigacji i automatycznie składany dach. Wiele tego typu atutów jest dostępnych jedynie na zamówienie w samochodach kosztujących poniżej 50 000 dolarów.

Zamiast tego, pojazdy w naszej grupie cenowej oferują standardowe wyposażenie, takie jak ESC i ABS; panoramiczne systemy audio; skórzane fotele i tapicerkę; więcej dodatków, takich jak unikatowe kolory lakieru i złącza MP3 lub do iPoda.

Infiniti M35 może nam zaoferować niepowtarzalne wykończenie wnętrza afrykańskim drewnem i siedzenia z miękkiej skóry. Lexus IS 250 ma system audio surround z 14 głośnikami rozmieszczonymi strategicznie w całej kabinie, aby stworzyć wrażenie kwadrofonicznego dźwięku, który zachwyci każdego melomana.

Jednak nabywca takich pojazdów musi uważać. Gdy raz wkroczy do świata luksusowych samochodów, może już nigdy nie chcieć zasiąść w fotelu zwykłego auta.