"Kluczową cechą jest wszechstronność", mówi Jennifer Stockburger, starszy inżynier motoryzacji w "Consumer Reports". "Samochód rodzinny to wielofunkcyjny pojazd dla wielu rodzin. Klienci są bardzo wymagający i nie zgadzają się na kompromisy".

Samochód rodzinny musi łatwo dostosowywać się do dorosłego lub młodego kierowcy, być wyposażony w zabezpieczenia chroniące pasażerów w każdym wieku i każdego wzrostu, a także oferować możliwość powiększenia ładowności i łatwość dostępu do tylnych siedzeń (aby można było zamontować tam fotelik dla dziecka lub wygodnie przewieźć osobę dorosłą).

  • Galeria: Najmniej ekonomiczne samochody świata
  • Galeria: Jak dbać o środowisko nie zmieniając samochodu
  • Galeria: Ekologiczne auta gwiazd
  • Galeria: Auta przyjazne dzieciom w najbardziej przystępnych cenach

"Rodziny są niezwykle różne", mówi Kristin Varela, głównodowodząca i starszy redaktor portalu motherproof.com, który ocenia pojazdy z punktu widzenia potrzeb dzieci. "A to jest właśnie nadchodząca generacja, która dba o starszych rodziców i małe dzieci".

Liczby

Najlepszego samochodu rodzinnego szukaliśmy w 10 segmentach rynku, gdzie chcieliśmy znaleźć pojazdy w przystępnej cenie, które spełniłyby różne potrzeby. Wszystkie pojazdy miały podstawową cenę detaliczną pomiędzy 18 000 a 30 000 dolarów. Musiały także posiadać w standardzie lub opcji elektroniczny system kontroli stateczności pojazdu, boczne poduszki powietrzne w celu zapewnienia dodatkowej ochrony podczas wypadku, składane siedzenia, umożliwiające rozszerzenie ładowności oraz regulowane i teleskopowe ustawienia kierownicy, pozwalające na dostosowanie do kierowcy.

Skorzystaliśmy z oceny

"Consumer Reports", aby określić łatwość dostępu oraz pozycję kierowcy określającą komfort i widoczność dla każdego kierowcy. Oceny dokonywano na skali od "świetny" do "kiepski", a nasze pojazdy musiały otrzymać co najmniej ocenę "dobrą" w obydwu kategoriach.

Który z pojazdów jest zatem najlepszy dla rodziny? Zależy od rodziny.

Samotny rodzic z dwójką dzieci będzie czuł się komfortowo w Volkswagenie Rabbit sedan, który ma wystarczająco duży bagażnik, aby pomieścić sprzęt do piłki nożnej i zakupy spożywcze. Z kolei sześcioosobowa rodzina ze starszą osobą potrzebować może bardziej przestronnego wnętrza, które oferuje Saturn Outlook, mieszczący do 7 pasażerów i posiadający dodatkowy 3 rząd siedzeń, a jednocześnie oferujący łatwiejszy dostęp niż w wysoko zawieszonym SUV-ie.

Benzyna i rodzina

Ekonomiczność powinna interesować każdego, kto kupuje rodzinny samochód, jako że ceny benzyny przekroczyły już 4 dolary za galon. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo pojazdu, co potwierdza badanie przeprowadzone przez Ford Motor Company (giełda nowojorska: F - news - people ). Ford stwierdził, iż niemal 70% kupujących jest zainteresowanych bocznymi poduszkami powietrznymi, a 65% elektronicznym systemem kontroli stabilności pojazdu.

Cen benzyny nie można jednak całkowicie lekceważyć, a według "Consumer Reports" rodzinna wycieczka powinna zmieścić się pomiędzy 12,5 a 14,5 l/km. Należy jednak pamiętać, że im większa rodzina, a co za tym idzie większy samochód, mniejsza będzie jego ekonomiczność. Nie znaczy to jednak, że producenci nie starają się tworzyć dużych samochodów, niepożerających benzyny.

Większy samochód, taki jak na przykład Saab Sport Combi wagon posiada maksymalną przestrzeń ładunkową o wielkości 2039 litrów, a połowę tego przy położonych na płasko tylnych siedzeniach, gdy drugi rząd jest złożony. Można również podnieść podłogę w głównym bagażniku oraz korzystać z dodatkowej powierzchni pod podłogą. To całkiem spora ilość miejsca, a pojazd ten według szacunków ETA spala około 14,5 l/km.

Typ crossover

Aby zaspokoić potrzeby rodzin stworzono nowy rodzaj samochodu - crossover. Crossover jeździ jak każdy przeciętny samochód, oferuje komfort i udogodnienia minivana czy SUV-a oraz zapewnia lepszą widoczność, dzięki wyższemu poziomowi siedzenia. Auta te są raczej bardziej ekonomiczne niż SUV-y, a jednocześnie wyglądają lepiej niż typowy minivan, posiadając wiele najnowszych funkcji.

Ford Edge wyposażony jest w aktywowany głosem system komunikacji i rozrywki nazywany "Ford Sync", który integruje telefony komórkowe i odtwarzacze multimedialne w pojeździe, wykorzystując Bluetooth i łącze USB. Ford opracował ten system wraz z Microsoftem (nasdaq: MSFT - news - people ).

Nawet w segmencie crossoverów istnieją różne kształty i rozmiary pojazdów. Edge nie posiada trzeciego rzędu siedzeń, w przeciwieństwie do Saturna Outlook. Poduszkę w drugim rzędzie można podnieść, a tylne siedzenia wsunąć, co ułatwia dostęp do trzeciego rzędu.

Każdy samochód rodzinny może w mniejszym lub większym stopniu zostać przystosowany do zmieniających się potrzeb rodziny. Pojazdy te właśnie po to są stworzone.

"Rodziny powiększają się i ulegają zmianom, a zmiany te pojawią się pewnie w trakcie życia auta", mówi Varela. "Rodziny muszą już teraz myśleć o swoim stylu życia i przyszłych potrzebach, aby móc zakupić samochód, który będzie rozwijał się wraz z nimi".