Tegoroczna edycja konkursu International Engine of the Year stoi pod znakiem włoskiej myśli technicznej, bo koncern Fiat zgarnął nie tylko główną nagrodę, ale zajął pierwsze miejsce w pięciu innych kategoriach. Niemcy nie dali jednak za wygraną i zwyciężyli w sześciu kategoriach, z czego laury podzielili między sobą BMW i koncern VW-Audi.
W całej historii konkursu po raz drugi najcenniejszy tytuł zdobył silnik o pojemności mniejszej niż 1 litr. W 1999 roku najlepszym okazał się 1-litrowy motor Toyoty. W tym roku żaden z japońskich producentów nie znalazł się na najwyższym stopniu podium i musieli uznać wyższość europejskich koncernów.
Tytuł Międzynarodowego Silnika Roku 2011, decyzją jury złożonego z 76 dziennikarzy motoryzacyjnych, przypadł nowej jednostce Fiata TwinAir. Ten dwucylindrowy silnik o pojemności 875 cm3 jest wytwarzany w polskiej fabryce Fiat Powertrain w Bielsku-Białej. Obecnie napędza on Fiaty 500 i 500C, a niebawem znajdzie się w wytwarzanej w innej polskiej fabryce Fiata - w Tychach - Lancii Ypsilon.
Na drugim stopniu podium klasyfikacji generalnej znalazł się zwycięzca sprzed roku i dwóch lat - volkswagenowski 1,4 TSI.
Trzecia jednostka napędowa, tracąca do pierwszej dwójki nieco więcej punktów, to 4,5-litrowe V8 ze stajni Ferrari.
W innym konkursie wyłoniono samochody z najlepszym wnętrzem - zobacz:
Tak przedstawia się klasyfikacja generalna konkursu:
1. Fiat 875cm3 TwinAir (Fiat 500) - 372 punkty
2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 346 punktów
3. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) - 278 punkty
4. BMW 3.0 DI twin turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) - 275 punkty
5. Audi 2.5 5-cyl turbo (Audi TT RS, RS3) - 192 punkty
6. BMW M 4.0 V8 (BMW M3) - 159 punktów
7. BMW diesel twin turbo (123d, X1) - 127 punktów
8. BMW 1.6 4-cyl turbo (Mini Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) - 126 punktów
W ramach konkursu na Międzynarodowy Silnik Roku wyłonieni zostali także zwycięzcy w 10 pozostałych kategoriach. Oto oni:
Najlepszy nowy silnik roku 2011
Pierwsze miejsce przypadło silnikowi Fiat TwinAir, przed silnikiem elektrycznym Nissana (napędzającego model Leaf) i motorem Forda 1.6 turbo.
Zielony silnik roku 2011
Tu znów zwycięzcą okazał się włoski dwucylindrowy motor Fiata. Na drugim miejscu uplasował się hybrydowy napęd Toyoty 1.8, a trzecią pozycję zajął elektryczny napęd Nissana.
Silnik o najlepszych osiągach
Pierwszą pozycję w tej kategorii zajął kolejny włoski silnik koncernu Fiat, napędzający Ferrari 458 Italia 4,5-litrowy motor V8. Kolejno za nim znalazł się 3,8-litrowy silnik Porsche i 6,2-litrowa jednostka Mercedes-AMG.
Najlepszy silnik o pojemności poniżej 1 litra
Zwycięzcą nie mógł być inny silnik, niż fiatowski TwinAir. Kolejne miejsca zajęły Toyota z jednostką 1.0 VVT-i oraz 1-litrowy motor produkcji koreańskiej - Hyundai/Kia.
Najlepszy silnik o pojemności od 1 do 1,4 litra
Na pierwszym miejscu znalazł się znany silnik 1.4 TSI Volkswagena. Za nim uplasował się silnik Fiata MultiAir o pojemności 1,4 litra oraz inny motor Volkswagena - 1.2 TSI.
Najlepszy silnik o pojemności od 1,4 do 1,8 litra
Zwycięzcą okazał się 1,6-litrowy turbodoładowany silnik BMW. Drugie miejsce zajął motor Alfa Romeo 1750 DI, a trzecie hybrydowy silnik Toyoty o pojemności 1,8 litra.
Najlepszy silnik o pojemności od 1,8 do 2 litrów
Pierwsze miejsce na podium w tej kategorii zajęło BMW z silnikiem 2-litrowym twin-turbo. Na drugim znalazł się 2-litrowy motor TFSI Audi, znany ze sportowych modeli Audi S3 czy Volkswagen Golf R, a za nim uplasował się jego mniej rasowy odpowiednik - również 2-litrowe TFSI Audi.
Najlepszy silnik o pojemności od 2 do 2,5 litra
Najlepszy w tej kategorii okazał się 2,5-litrowy, pięciocylindrowy silnik Audi. Kolejne miejsca zajął Mercedes z 2,1-litrowym motorem CDI oraz Subaru z jednostką 2,5-litrową turbo.