Logo
WiadomościAktualnościNajlepsze silniki roku 2011

Najlepsze silniki roku 2011

W klasyfikacji generalnej konkursu na Międzynarodowy Silnik Roku 2011 zwyciężyła jednostka TwinAir wyprodukowana przez Fiata. Silnik ten nie miał sobie równych w kilku kategoriach.

Fiat TwinAir 0,9
Onet
Fiat TwinAir 0,9

Tegoroczna edycja konkursu International Engine of the Year stoi pod znakiem włoskiej myśli technicznej, bo koncern Fiat zgarnął nie tylko główną nagrodę, ale zajął pierwsze miejsce w pięciu innych kategoriach. Niemcy nie dali jednak za wygraną i zwyciężyli w sześciu kategoriach, z czego laury podzielili między sobą BMW i koncern VW-Audi.

W całej historii konkursu po raz drugi najcenniejszy tytuł zdobył silnik o pojemności mniejszej niż 1 litr. W 1999 roku najlepszym okazał się 1-litrowy motor Toyoty. W tym roku żaden z japońskich producentów nie znalazł się na najwyższym stopniu podium i musieli uznać wyższość europejskich koncernów.

Tytuł Międzynarodowego Silnika Roku 2011, decyzją jury złożonego z 76 dziennikarzy motoryzacyjnych, przypadł nowej jednostce Fiata TwinAir. Ten dwucylindrowy silnik o pojemności 875 cm3 jest wytwarzany w polskiej fabryce Fiat Powertrain w Bielsku-Białej. Obecnie napędza on Fiaty 500 i 500C, a niebawem znajdzie się w wytwarzanej w innej polskiej fabryce Fiata - w Tychach - Lancii Ypsilon.

Na drugim stopniu podium klasyfikacji generalnej znalazł się zwycięzca sprzed roku i dwóch lat - volkswagenowski 1,4 TSI.

Trzecia jednostka napędowa, tracąca do pierwszej dwójki nieco więcej punktów, to 4,5-litrowe V8 ze stajni Ferrari.

W innym konkursie wyłoniono samochody z najlepszym wnętrzem - zobacz:

Tak przedstawia się klasyfikacja generalna konkursu:

1. Fiat 875cm3 TwinAir (Fiat 500) - 372 punkty

2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 346 punktów

3. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) - 278 punkty

4. BMW 3.0 DI twin turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) - 275 punkty

5. Audi 2.5 5-cyl turbo (Audi TT RS, RS3) - 192 punkty

6. BMW M 4.0 V8 (BMW M3) - 159 punktów

7. BMW diesel twin turbo (123d, X1) - 127 punktów

8. BMW 1.6 4-cyl turbo (Mini Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) - 126 punktów

W ramach konkursu na Międzynarodowy Silnik Roku wyłonieni zostali także zwycięzcy w 10 pozostałych kategoriach. Oto oni:

Najlepszy nowy silnik roku 2011

Pierwsze miejsce przypadło silnikowi Fiat TwinAir, przed silnikiem elektrycznym Nissana (napędzającego model Leaf) i motorem Forda 1.6 turbo.

Zielony silnik roku 2011

Tu znów zwycięzcą okazał się włoski dwucylindrowy motor Fiata. Na drugim miejscu uplasował się hybrydowy napęd Toyoty 1.8, a trzecią pozycję zajął elektryczny napęd Nissana.

Silnik o najlepszych osiągach

Pierwszą pozycję w tej kategorii zajął kolejny włoski silnik koncernu Fiat, napędzający Ferrari 458 Italia 4,5-litrowy motor V8. Kolejno za nim znalazł się 3,8-litrowy silnik Porsche i 6,2-litrowa jednostka Mercedes-AMG.

Najlepszy silnik o pojemności poniżej 1 litra

Zwycięzcą nie mógł być inny silnik, niż fiatowski TwinAir. Kolejne miejsca zajęły Toyota z jednostką 1.0 VVT-i oraz 1-litrowy motor produkcji koreańskiej - Hyundai/Kia.

Najlepszy silnik o pojemności od 1 do 1,4 litra

Na pierwszym miejscu znalazł się znany silnik 1.4 TSI Volkswagena. Za nim uplasował się silnik Fiata MultiAir o pojemności 1,4 litra oraz inny motor Volkswagena - 1.2 TSI.

Najlepszy silnik o pojemności od 1,4 do 1,8 litra

Zwycięzcą okazał się 1,6-litrowy turbodoładowany silnik BMW. Drugie miejsce zajął motor Alfa Romeo 1750 DI, a trzecie hybrydowy silnik Toyoty o pojemności 1,8 litra.

Najlepszy silnik o pojemności od 1,8 do 2 litrów

Pierwsze miejsce na podium w tej kategorii zajęło BMW z silnikiem 2-litrowym twin-turbo. Na drugim znalazł się 2-litrowy motor TFSI Audi, znany ze sportowych modeli Audi S3 czy Volkswagen Golf R, a za nim uplasował się jego mniej rasowy odpowiednik - również 2-litrowe TFSI Audi.

Najlepszy silnik o pojemności od 2 do 2,5 litra

Najlepszy w tej kategorii okazał się 2,5-litrowy, pięciocylindrowy silnik Audi. Kolejne miejsca zajął Mercedes z 2,1-litrowym motorem CDI oraz Subaru z jednostką 2,5-litrową turbo.

Powiązane tematy: