Historia nagrody World Car of the Year nie może choć w małej części równać się do europejskiej nagrody Car of the Year, której korzenie sięgają 1964 roku. Mazda2/Demio jest bowiem dopiero czwartym triumfatorem tej nagrody. Jednak "Światowy Samochód Roku" ma tę przewagę, iż jest jedyną tego typu nagrodą, o którą mogą rywalizować modele z różnych regionów świata. Warunki, jakie musi spełniać, to pojawienie się w sprzedaży w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy minimum w pięciu krajach na co najmniej dwóch kontynentach.

W tegorocznej edycji konkursu w szranki stanęło 39 samochodów. W składzie jury, które oceniało i wybrało tego najlepszego, znalazło się 47 dziennikarzy z 24 krajów. W połowie stycznia z początkowego grona 39 kandydatów wybrano dziesiątkę finalistów, z których pod koniec lutego wyłoniona została krótka lista trzech aut. Poza Mazdą2 zaszczyt ten spotkał również Forda Mondeo oraz Mercedesa klasę C. Jak się okazało w dniu wczorajszym, oba modele z klasy średniej musiały uznać wyższość małej Mazdy.

Jednocześnie obok głównej nagrody World Car of the Year, jurorzy przyznali nagrody w trzech dodatkowych kategoriach. Sportowym autem roku (World Performance Car) zostało wybrane Audi R8, które w ostatecznym głosowaniu w pokonanym polu zostawiło Audi S5 oraz BMW M3. Najbardziej ekologicznym modelem (World Green Car) okazał się BMW 118d Efficient Dynamics, które pokonało smarta fortwo cdi oraz Volkswagena Passata 1,9 TDI. I wreszcie ostatnia nagroda, na najładniejsze auto roku (World Car Design of the Year), którą w tym roku zdobyło również Audi R8, pokonując Mazdę2 oraz Volvo C30.

Zwycięzcy poprzednich edycji konkursu World Car of the Year:

2007:

Lexus LS460 - World Car of the Year

Audi RS4 - World Performance Car

Mercedes E320 Bluetec - World Green Car

Audi TT - World Car Design of the Year

2006:

BMW seria 3 - World Car of the Year

Porsche Cayman S - World Performance Car

Honda Civic Hybrid - World Green Car

Citroen C4 - World Car Design of the Year

2005:

Audi A6 - World Car of the Year