W tegorocznym plebiscycie Silnik Roku 2001 sędziami było 38 dziennikarzy z 17 krajów, w tym m.in. z Australii, Indii, Japonii, Nowej Zelandii, USA (siedmiu) oraz z krajów europejskich. Zadowoleni byli konstruktorzy jednostki o zmiennym ciśnieniu sprężania firmowanej przez Saaba - 1 miejsce w kategorii najlepsze rozwiązanie. W tym roku wyróżniono także dwie jednostki wysokoprężne: 2.2 HDi koncernu PSA oraz 1.4 TDi VW.Jedynym japońskim producentem uhonorowanym w tym roku została Honda, za najekonomiczniejsze rozwiązanie (jednostka hybrydowa modelu Insight) oraz za najlepszy silnik w kategorii od 1,8 do 2,0 litrów pojemności (za wysokoobrotowy silnik montowany do modelu S 2000). W kategorii powyżej 4 litrów zwyciężyła 5,5-litrowa jednostka Ferrari. Największym zwycięzcą zostało BMW wygrywając w 5 kategoriach, w tym najbardziej prestiżowy tytuł Silnik Roku 2001 ( BMW 3.2 V6).
Najlepszy silnik 2001
20 czerwca w Stuttgarcie świętowali europejscy producenci samochodów, wygrywając w 9 z 12 kategorii plebiscytu International Engine of the Year. Powody do płaczu mieli natomiast producenci amerykańscy, odchodząc w tym roku z pustymi rękami.