• Mercedes znacząco wyprzedził Opla (o prawie 70 tys. sztuk), BMW poradziło sobie ze Skodą (o ponad 60 tys. egzemplarzy), a Audi o kilka tysięcy sztuk przegoniło Toyotę
  • Dalej słabnie pozycja Fiata (651 tys. aut i spadek o 7,2 proc.). Rośnie za to Dacia (572 tys. i wzrost o 10,4 proc.) która sprzedała więcej aut niż Hyundai (546 tys.), KIA (493 tys.) czy Seat (492 tys.)
  • Trzy największe motoryzacyjne rynki Europy to Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Polska tradycyjnie znalazła się w TOP10 i została sklasyfikowana na 6 miejscu z wynikiem ponad 550 tys. aut

Choć Europejczycy coraz chętniej przesiadają się do samochodów marek premium, to i tak pod względem sprzedaży wciąż króluje ta sama firma. Z raportu europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA wynika, że w ubiegłym roku znów rządził Volkswagen, który sprzedał najwięcej nowych samochodów w Unii Europejskiej. Co więcej niemiecka firma zostawiła konkurencję daleko w tyle. Drugie na podium Renault sprzedało o ponad 650 tys. mniej aut i zanotowało spadek sprzedaży o 3,5 proc.

Na podium zmieściła się jeszcze jedna francuska marka, czyli Peugeot. Niewykluczone jednak, że w 2020 roku statystyki mogą być zupełnie inne. O trzecie miejsce walczy bowiem Ford, któremu zabrakło do francuskiego rywala zaledwie kilka tysięcy samochodów. A to niewiele do nadrobienia, zważywszy na to, że Amerykanie wprowadzają sporo zelektryfikowanych nowości, które mogą znacząco poprawić malejącą sprzedaż.

Najpopularniejsze marki w Europie

Miejsce Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w UE w 2019 roku Zmiana względem 2018 roku (proc.)
1 Volkswagen 1 715 366 + 0,3
2 Renault 1 049 498 - 3,5
3 Peugeot 952 358 - 0,4
4 Ford 948 057 - 1,3
5 Mercedes 872 014 + 4,0
6 Opel 803 261 - 7,6
7 BMW 795 474 + 2,2
8 Skoda 730 218 + 4,2
9 Audi 716 780 + 2,3
10 Toyota 713 773 + 3,9

Bardzo interesująco przedstawia się rywalizacja na kolejnych miejscach. Szczególne powody do zadowolenia może mieć słynna niemiecka trójka, czyli Audi, BMW i Mercedes. Wspomniane firmy korzystają na tym, że w Europie klienci coraz chętniej przesiadają się do samochodów luksusowych. W rezultacie Mercedes znacząco wyprzedził Opla (o prawie 70 tys. sztuk), BMW poradziło sobie ze Skodą (o ponad 60 tys. egzemplarzy), a Audi o kilka tysięcy sztuk przegoniło Toyotę.

Jeszcze ciekawiej wygląda konkurencja poza pierwszą dziesiątką. Dalej słabnie pozycja Fiata (651 tys. aut i spadek o 7,2 proc.). Rośnie za to Dacia (572 tys. i wzrost o 10,4 proc.), która sprzedała więcej aut niż Hyundai (546 tys.), KIA (493 tys.) czy Seat (492 tys.). Godna uwagi jest także japońska rywalizacja. Wśród marek z Japonii przoduje Toyota (713 tys.), która znacząco wyprzedza Nissana (380 tys.) i Mazdę (246 tys.). Niepokojąco słabe wyniki odnotowała zaś Honda (spadek o 10,5 proc) która ze sprzedażą 116 tys. aut została wyprzedzona przez Mitsubishi (138 tys.). Na samym końcu japońskiego zestawienia znalazł się Lexus z wynikiem 54 tys. samochodów i sporym 20 proc. wzrostem.

W raporcie ACEA podsumowano także sprzedaż w poszczególnych krajach Europy. W zeszłym roku w całej UE zarejestrowano 15,34 mln nowych samochodów osobowych co oznacza niewielki wzrost o 1,2 proc. Co ciekawe na ten wynik zapracowały nie tylko największe kraje ale także mniejsze państwa spoza pierwszej dziesiątki.

Największe rynki w Europie

Miejsce Kraj Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2019 roku Zmiana względem 2018 roku (proc.)
1 Niemcy  3 607 258 + 5,0
2 Wielka Brytania 2 367 147 - 2,4
3 Francja 2 173 481 + 1,9
4 Włochy 1 916 320 + 0,3
5 Hiszpania 1 258 260 - 4,8
6 Polska 555 598 + 4,5
7 Belgia 550 003 + 0,1
8 Niderlandy 446 114 + 0,6
9 Szwecja 356 036 + 0,7
10 Austria 329 363 - 3,4