- Mercedes znacząco wyprzedził Opla (o prawie 70 tys. sztuk), BMW poradziło sobie ze Skodą (o ponad 60 tys. egzemplarzy), a Audi o kilka tysięcy sztuk przegoniło Toyotę
- Dalej słabnie pozycja Fiata (651 tys. aut i spadek o 7,2 proc.). Rośnie za to Dacia (572 tys. i wzrost o 10,4 proc.) która sprzedała więcej aut niż Hyundai (546 tys.), KIA (493 tys.) czy Seat (492 tys.)
- Trzy największe motoryzacyjne rynki Europy to Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Polska tradycyjnie znalazła się w TOP10 i została sklasyfikowana na 6 miejscu z wynikiem ponad 550 tys. aut
Choć Europejczycy coraz chętniej przesiadają się do samochodów marek premium, to i tak pod względem sprzedaży wciąż króluje ta sama firma. Z raportu europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA wynika, że w ubiegłym roku znów rządził Volkswagen, który sprzedał najwięcej nowych samochodów w Unii Europejskiej. Co więcej niemiecka firma zostawiła konkurencję daleko w tyle. Drugie na podium Renault sprzedało o ponad 650 tys. mniej aut i zanotowało spadek sprzedaży o 3,5 proc.
Na podium zmieściła się jeszcze jedna francuska marka, czyli Peugeot. Niewykluczone jednak, że w 2020 roku statystyki mogą być zupełnie inne. O trzecie miejsce walczy bowiem Ford, któremu zabrakło do francuskiego rywala zaledwie kilka tysięcy samochodów. A to niewiele do nadrobienia, zważywszy na to, że Amerykanie wprowadzają sporo zelektryfikowanych nowości, które mogą znacząco poprawić malejącą sprzedaż.
Najpopularniejsze marki w Europie
Miejsce | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w UE w 2019 roku | Zmiana względem 2018 roku (proc.) |
1 | Volkswagen | 1 715 366 | + 0,3 |
2 | Renault | 1 049 498 | - 3,5 |
3 | Peugeot | 952 358 | - 0,4 |
4 | Ford | 948 057 | - 1,3 |
5 | Mercedes | 872 014 | + 4,0 |
6 | Opel | 803 261 | - 7,6 |
7 | BMW | 795 474 | + 2,2 |
8 | Skoda | 730 218 | + 4,2 |
9 | Audi | 716 780 | + 2,3 |
10 | Toyota | 713 773 | + 3,9 |
Bardzo interesująco przedstawia się rywalizacja na kolejnych miejscach. Szczególne powody do zadowolenia może mieć słynna niemiecka trójka, czyli Audi, BMW i Mercedes. Wspomniane firmy korzystają na tym, że w Europie klienci coraz chętniej przesiadają się do samochodów luksusowych. W rezultacie Mercedes znacząco wyprzedził Opla (o prawie 70 tys. sztuk), BMW poradziło sobie ze Skodą (o ponad 60 tys. egzemplarzy), a Audi o kilka tysięcy sztuk przegoniło Toyotę.
Jeszcze ciekawiej wygląda konkurencja poza pierwszą dziesiątką. Dalej słabnie pozycja Fiata (651 tys. aut i spadek o 7,2 proc.). Rośnie za to Dacia (572 tys. i wzrost o 10,4 proc.), która sprzedała więcej aut niż Hyundai (546 tys.), KIA (493 tys.) czy Seat (492 tys.). Godna uwagi jest także japońska rywalizacja. Wśród marek z Japonii przoduje Toyota (713 tys.), która znacząco wyprzedza Nissana (380 tys.) i Mazdę (246 tys.). Niepokojąco słabe wyniki odnotowała zaś Honda (spadek o 10,5 proc) która ze sprzedażą 116 tys. aut została wyprzedzona przez Mitsubishi (138 tys.). Na samym końcu japońskiego zestawienia znalazł się Lexus z wynikiem 54 tys. samochodów i sporym 20 proc. wzrostem.
W raporcie ACEA podsumowano także sprzedaż w poszczególnych krajach Europy. W zeszłym roku w całej UE zarejestrowano 15,34 mln nowych samochodów osobowych co oznacza niewielki wzrost o 1,2 proc. Co ciekawe na ten wynik zapracowały nie tylko największe kraje ale także mniejsze państwa spoza pierwszej dziesiątki.
Największe rynki w Europie
Miejsce | Kraj | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2019 roku | Zmiana względem 2018 roku (proc.) |
1 | Niemcy | 3 607 258 | + 5,0 |
2 | Wielka Brytania | 2 367 147 | - 2,4 |
3 | Francja | 2 173 481 | + 1,9 |
4 | Włochy | 1 916 320 | + 0,3 |
5 | Hiszpania | 1 258 260 | - 4,8 |
6 | Polska | 555 598 | + 4,5 |
7 | Belgia | 550 003 | + 0,1 |
8 | Niderlandy | 446 114 | + 0,6 |
9 | Szwecja | 356 036 | + 0,7 |
10 | Austria | 329 363 | - 3,4 |