Na dodatek w polskich salonach w tej cenie może wybierać tylko spośród kilku małych modeli w stylu Chevroleta Sparka lub Fiata Pandy. Niemca czy Francuza po takim okresie stać już na model kompaktowy, np. Hondę Civic, Mazdę 3 czy też Volkswagena Golfa, a malucha może kupić już po 3-4 miesiącach pracy. Na dodatek najnowszy raport Komisji Europejskiej o cenach nowych samochodów w państwach członkowskich Unii ujawnia bolesną prawdę dla polskich klientów. Auta te w salonach dilerskich w naszym kraju często oferowane są w cenach wyższych niż w krajach znacznie bogatszych. Jaskrawym przykładem tej sytuacji są ceny wspomnianego już Fiata Pandy, który choć produkowany w Polsce, to sprzedawany np. w Holandii jest o blisko 1000 euro tańszy niż na rodzimym rynku. Co prawda raport bazuje na tzw. cenach hurtowych nieobejmujących lokalnych podatków i promocji, ale w wielu przypadkach nawet po ich dodaniu polska oferta wypada mniej atrakcyjnie. Według raportu najbardziej korzystne ceny samochodów koncerny oferują obecnie w Rumunii i Bułgarii oraz w państwach nadbałtyckich. Po uwzględnieniu cen hurtowych najdrożej jest w Czechach, gdzie ceny bazowe są wyższe o blisko 11 proc. od średniej dla całej Unii, oraz tradycyjnie w Niemczech (o 4,5 proc.). Od momentu wejścia Polski do Unii w 2004 roku złotówka umocniła się o blisko 20 proc., ale w tym samym czasie ceny nowych modeli pozostały właściwie na niezmienionym poziomie. Nie zraża to jednak polskich klientów, którzy w tym roku rzucili się do zakupów. W pierwszym kwartale sprzedaż nowych samochodów na naszym rynku wzrosła już w porównaniu z rokiem poprzednim o blisko 20 proc. do poziomu 87 tys. sztuk. W tym samym czasie sprowadzono blisko 250 tys. aut używanych (+ 15 proc.). Zobaczmy zatem, co statystyczny Kowalski może kupić po roku pracy na rynku nowych aut.Chevrolet SparkNajmniejszy Chevrolet na naszym rynku oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych: 0.8 i 1.0 oraz czterech pakietach wyposażeniowych: Direct, Plus, Star i Premium. Najtańszy model seryjnie wyposażony jest w immobiliser, listwy boczne, przyciemniane tylne szyby, instalację radiową z 2 głośnikami, ABS i poduszkę powietrzną dla kierowcy. W promocji Sparka można kupić z upustem do 4 tys. zł, tj. od 25 790 zł.PodsumowanieMały miejski samochód, który zastąpił Matiza, sprawdzi się jako auto dla singli lub drugie w rodzinie.Citroen C1Maluch Citroëna dostępny jest tylko w jednej wersji silnikowej, benzynowej 1.0, i dwóch nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowej. Do wyboru klienci mają pakiety wyposażeniowe Flirt i Desire oraz w limitowanej serii: Impress i Impress Pack. Standard wyposażenia w odmianie Impress obejmuje m.in.: poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera, ABS, wspomaganie układu kierowniczego i regulowaną kolumnę kierownicy.PodsumowanieAuto doskonale spisuje się w ruchu miejskim. Pozytywnie zaskakuje przestronność wnętrza.Dacia LoganJeden z najtańszych na rynku samochodów w segmencie B zadebiutował w 2004 roku. Obecnie dostępny jest w wersji sedan i kombi z silnikami benzynowymi 1.4 i 1.6 oraz dieslami 1.5 dCi. Do wyboru są cztery pakiety wyposażeniowe: Acces, Ambiance, SL Arctica (limitowana) i Prestige. Standard bazowej odmiany Acces obejmuje m.in.: immobiliser, poduszkę powietrzną dla kierowcy, ABS z korektorem siły hamowania i obrotomierz.PodsumowanieNaprawdę duży samochód za bardzo rozsądne pieniądze. Może pełnić funkcję auta rodzinnego.Fiat PandaNiekwestionowany lider segmentu A obecnie oferowany jest w czterech wersjach silnikowych, w tym trzech benzynowych o poj. 1,1, 1,2 i 1,4 l oraz z dieslem 1.3. Do wyboru klienci mają pakiety wyposażeniowe Actual, Active, Dynamic oraz Climbig (tylko w odmianie z napędem 4x4). W podstawowym modelu seryjnie instalowane są dwie poduszki powietrzne i ABS. W ramach promocji gotówkowej Pandę można kupić z upustem do 2000 zł (zależnie od wersji).PodsumowanieAuto cieszy się dobrą opinią nie tylko w Polsce. Jest zwinne i mimo małych rozmiarów funkcjonalne.Hyundai i10Następca Atosa to tegoroczna, wiosenna nowość w ofercie Hyundaia. Auto sprzedawane jest tylko z nadwoziem 5-drzwiowym z silnikiem benzynowym 1.1 lub dieslem 1.1. Do wyboru 5 pakietów wyposażeniowych: Classic, Classic+, Comfort, Style i Premium. Standard wyposażenia obejmuje m.in.: immobiliser, poduszkę powietrzną dla kierowcy, ABS z EBD i wspomaganie układu kierowniczego. Rabat promocyjny sięga 1000 zł.PodsumowanieDebiutant z dużymi aspiracjami na podbój segmentu małych samochodów. Z szansami na powodzenie.Kia PicantoPo ubiegłorocznym face liftingu maluch Kii zyskał na atrakcyjnym wyglądzie. Pod względem technicznym jest spokrewniony z Hyundaiem i10. Oferta obejmuje obecnie trzy wersje silnikowe (dwie benzynowe 1.0 i 1.1 oraz diesla 1.1) i trzy wyposażeniowe: City, Family i Comfort. W najtańszym zestawie auto ma seryjnie instalowane poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD oraz immobiliser.PodsumowanieKoreański maluch cieszy się dużą popularnością w Europie i stale rosnącym zainteresowaniem w Polsce.
Najtańsze nowe auta na rynku - Co można kupić za 30 000 zł?
Przy średniej krajowej sięgającej niespełna 3 tys. zł miesięcznie statystyczny Kowalski na nowy samochód musi oszczędzać co najmniej 10 miesięcy (jeśli odkłada całą pensję).