Mowa oczywiście o VW Busie (w Polsce nazywanym popularnie "ogór-kiem"). Sukces kolejnych wersji tego auta był olbrzymi. Założymy się o każde pieniądze, że także piąta edycja tego samochodu nie będzie miała większych problemów ze znalezieniem klientów. Nawet jeśli część z nich uzna, że Multivan jest zbyt podobny do towarowego T5, Volkswagen przygotował także coś bardziej stylowego - Microbusa, który stylistycznie nawiązuje do wspomnianego wcześniej "ogórka", a technicznie oparty jest na najnowszej technice Transportera. Pozostałe segmenty samochodów wielkopojemnościowych VW bez walki oddał innym producentom. Pełno-wymiarowy, rodzinny van Sharan wystartował dopie-ro w 1995 roku, czyli z ponaddziesięcioletnim opóźnieniem w stosunku do Chryslera Voyagera czy Renault Espace'a. Pomimo tego w Niemczech samochód jest nawet liderem segmentu, jednak poza swoją ojczyzną nie odniósł spektakularnego sukcesu. Pierwszy minivan VWCzy historia powtórzy się w przypadku Tourana? Gdy auto trafi w połowie marca do salonów, będzie miało ponadsiedmioletnie opóźnienie w stosunku do swoich rynkowych rywali. Opel Zafira, który w ostatnich tygodniach przeszedł odświeżający lifting, i debiutujący w połowie roku nowy Scénic z pewnością nie będą łatwymi przeciwnikami. Czy Touranowi uda się mimo tego zaistnieć na poważnie w klasie kompaktowych minivanów? Niezbyt pomocny w drodze na szczyt może okazać się design: przednia część pozbawiona wyrazu, linia nadwozia nie budzi żadnych emocji, a tył "usypia". Wszystko to sprawia, że wygląd Tourana jest nad wyraz ugrzeczniony i rozkapryszonej europejskiej klienteli może nie przypaść do gustu (no, może z wyjątkiem rodzimego, niemieckiego rynku). Zwolennicy wyglądu tego minivana wysuwają argument, że takie linie nie znudzą się w ciągu dwóch lat, a poza tym prawdziwe piękno bije od środka. Na tym polu Volkswagen nie prezentuje niczego nowego, ale łączy wiele świetnych pomysłów konkurencji. W standardzie tylko 5 foteliW zasadzie Touran, podobnie jak Scénic, jest pojazdem pięciomiejscowym. Lekkie, 16-kilogramowe siedzenia drugiego rzędu można przesuwać wzdłużnie, składać (uzyskamy wtedy praktyczny stolik), wymontowywać lub -jeśli chcemy mieć więcej przestrzeni na łokcie - nawet wyjąć środkowy fotel, a pozostałe dwa siedzenia zsunąć. Z tyłu pasażerowie siedzą troszkę wyżej niż z przodu. Touran ma szansę stać się nowym "królem schowków". We wnętrzu zaprojektowano aż 39 różnych półek i skrytek. Od wersji Trendline znajdziemy szuflady pod przednimi fotelami, dużą konsolę dachową, schowki w drzwiach na litrowe butelki albo mapy oraz skrytki w samym bagażniku. To, co odróżnia Tourana od Scénica, łączy i upodabnia go do Zafiry. Samochód mierzy 4,39 m długości i 1,79 m szerokości (Zafira 4,32x1,74 m). Odpowiednio duży jest też bagażnik - od 695 do 1989 litrów dla wersji 5-osobowej. Ładowność to 660 kg.Jeśli częściej przewozimy wiecej osób niż bagażu, ucieszy nas z pewnością wiadomość, że za dopłatą Volkswagen może stać się autem 7-osobowym. Wtedy do dyspozycji mamy od 121 do 1679 litrów przestrzeni bagażowej. Jeśli fotele trzeciego rzędu nie są używane, można je schować pod podłogą (podobnie jak w Zafirze). Elektronika i... Aby ludzie i ładunek mogli bezpiecznie dotrzeć do celu, Volkswagen opracował dla swojego vana całkowicie nową płytę podłogową (na której będzie jeździł także Golf V). Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową. Oprócz tego obowiązkowe już elektroniczne systemy ABS i ESP. Standardowo samochód otrzyma także 6 poduszek powietrznych. Przednie fotele zostaną wyposażone w aktywne zagłówki. Do napędu samochodu na początku posłużą trzy silniki: dwa diesle i benzynowy (wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Napęd na przednie koła będzie przekazywany za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Cenowo z pewnością nie jest to Volkswagen dla ludu. Podstawowy Touran 1.6 w Europie Zachodniej ma kosztować ponad 21 tys. euro.
Galeria zdjęć
(Nie) dla ludu
(Nie) dla ludu
(Nie) dla ludu
(Nie) dla ludu
(Nie) dla ludu
(Nie) dla ludu