Logo

(Nie) dla ludu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Powszechnie uważa się, że klasa MPV (Multi Purpose Vehicle) jest wymysłem ostatnich kilku lat. Jednak już ponad 40 lat temu mieliśmy do czynienia z czymś na wzór wielofunkcyjnego samochodu osobowego.

(Nie) dla ludu
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
(Nie) dla ludu

Mowa oczywiście o VW Busie (w Polsce nazywanym popularnie "ogór-kiem"). Sukces kolejnych wersji tego auta był olbrzymi. Założymy się o każde pieniądze, że także piąta edycja tego samochodu nie będzie miała większych problemów ze znalezieniem klientów. Nawet jeśli część z nich uzna, że Multivan jest zbyt podobny do towarowego T5, Volkswagen przygotował także coś bardziej stylowego - Microbusa, który stylistycznie nawiązuje do wspomnianego wcześniej "ogórka", a technicznie oparty jest na najnowszej technice Transportera. Pozostałe segmenty samochodów wielkopojemnościowych VW bez walki oddał innym producentom. Pełno-wymiarowy, rodzinny van Sharan wystartował dopie-ro w 1995 roku, czyli z ponaddziesięcioletnim opóźnieniem w stosunku do Chryslera Voyagera czy Renault Espace'a. Pomimo tego w Niemczech samochód jest nawet liderem segmentu, jednak poza swoją ojczyzną nie odniósł spektakularnego sukcesu. Pierwszy minivan VWCzy historia powtórzy się w przypadku Tourana? Gdy auto trafi w połowie marca do salonów, będzie miało ponadsiedmioletnie opóźnienie w stosunku do swoich rynkowych rywali. Opel Zafira, który w ostatnich tygodniach przeszedł odświeżający lifting, i debiutujący w połowie roku nowy Scénic z pewnością nie będą łatwymi przeciwnikami. Czy Touranowi uda się mimo tego zaistnieć na poważnie w klasie kompaktowych minivanów? Niezbyt pomocny w drodze na szczyt może okazać się design: przednia część pozbawiona wyrazu, linia nadwozia nie budzi żadnych emocji, a tył "usypia". Wszystko to sprawia, że wygląd Tourana jest nad wyraz ugrzeczniony i rozkapryszonej europejskiej klienteli może nie przypaść do gustu (no, może z wyjątkiem rodzimego, niemieckiego rynku). Zwolennicy wyglądu tego minivana wysuwają argument, że takie linie nie znudzą się w ciągu dwóch lat, a poza tym prawdziwe piękno bije od środka. Na tym polu Volkswagen nie prezentuje niczego nowego, ale łączy wiele świetnych pomysłów konkurencji. W standardzie tylko 5 foteliW zasadzie Touran, podobnie jak Scénic, jest pojazdem pięciomiejscowym. Lekkie, 16-kilogramowe siedzenia drugiego rzędu można przesuwać wzdłużnie, składać (uzyskamy wtedy praktyczny stolik), wymontowywać lub -jeśli chcemy mieć więcej przestrzeni na łokcie - nawet wyjąć środkowy fotel, a pozostałe dwa siedzenia zsunąć. Z tyłu pasażerowie siedzą troszkę wyżej niż z przodu. Touran ma szansę stać się nowym "królem schowków". We wnętrzu zaprojektowano aż 39 różnych półek i skrytek. Od wersji Trendline znajdziemy szuflady pod przednimi fotelami, dużą konsolę dachową, schowki w drzwiach na litrowe butelki albo mapy oraz skrytki w samym bagażniku. To, co odróżnia Tourana od Scénica, łączy i upodabnia go do Zafiry. Samochód mierzy 4,39 m długości i 1,79 m szerokości (Zafira 4,32x1,74 m). Odpowiednio duży jest też bagażnik - od 695 do 1989 litrów dla wersji 5-osobowej. Ładowność to 660 kg.Jeśli częściej przewozimy wiecej osób niż bagażu, ucieszy nas z pewnością wiadomość, że za dopłatą Volkswagen może stać się autem 7-osobowym. Wtedy do dyspozycji mamy od 121 do 1679 litrów przestrzeni bagażowej. Jeśli fotele trzeciego rzędu nie są używane, można je schować pod podłogą (podobnie jak w Zafirze). Elektronika i... Aby ludzie i ładunek mogli bezpiecznie dotrzeć do celu, Volkswagen opracował dla swojego vana całkowicie nową płytę podłogową (na której będzie jeździł także Golf V). Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową. Oprócz tego obowiązkowe już elektroniczne systemy ABS i ESP. Standardowo samochód otrzyma także 6 poduszek powietrznych. Przednie fotele zostaną wyposażone w aktywne zagłówki. Do napędu samochodu na początku posłużą trzy silniki: dwa diesle i benzynowy (wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Napęd na przednie koła będzie przekazywany za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Cenowo z pewnością nie jest to Volkswagen dla ludu. Podstawowy Touran 1.6 w Europie Zachodniej ma kosztować ponad 21 tys. euro.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: