Poprzednie tego typu imprezy (np. marcowy salon w Genewie) poświęcone były przede wszystkim kompaktom lub tanim autom miejskim. Tegoroczny Paryż to zupełnie inna "bajka". Nowe, 490-konne Ferrari 430, które "setkę" osiąga w 4 sekundy, europejska premiera Corvette C6 czy nawet debiut luksusowego Mercedesa CLS, przeznaczonego dla wyższych sfer klasy średniej, zdają się świadczyć o tym, że światowi producenci pozostają optymistami, a coraz wyższe ceny paliw w niczym im nie przeszkadzają. Zwolenników szybkich aut ucieszy także BMW M5 - pod maską "bawarczyka" znajduje się 5-litrowy, 509-konny silnik V10 - oraz nowe Porsche Boxster (wersja coupé planowana jest w przyszłym roku). Ojców dużych rodziny, którzy nie chcą rezygnować z radości z jazdy, zainteresuje z pewnością Chrysler 300C Touring - amerykańskie, 340-konne auto kombi, do którego zmieści się także dziecięcy wózek. Oferta dla bardziej i mniej zamożnychNie oznacza to jednak, że to, co zostało zaprezentowane w Paryżu, jest przeznaczone tylko dla najbogatszych. Zaprzeczeniem tego są premiery dwóch kompatów, które mogą zmienić jeszcze układ sił w tej obleganej przez wszystkich wytwórców klasie. Pierwszy z nich to długo oczekiwany Ford Focus II, który trafi do sprzedaży na Zachodzie już 13 listopada. Polscy klienci będą musieli na niego poczekać do przyszłego roku. W salonach pojawią się od razu dwie wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowe liftbacki (później do oferty dołączy także kombi i sedan). W Niemczech Focus II będzie o kilkaset euro tańszy od Golfa V i Astry III, zapewniając jednocześnie bogatszy standard wyposażeniowy. Czy ten trend utrzyma siętakże w naszym kraju?Drugim premierowym kompaktem jest następca Citroena Xsary - C4. Późny start ma zrekompensować wielością technicznych nowinek, np. elektronicznym systemem utrzymywania toru jazdy na wybranym pasie ruchu.W Paryżu znajdziemy też sporą ofertę rodzinnych vanów - od bazującej na Fiacie Punto Lancii Musy z podstawowym silnikiem 1.4 (95 KM) poprzez Hondę FR-V, która może pomieścić 6 osób (na rynku w przyszłym roku), po następcę Mazdy Premacy - "5", która ma 7 miejsc.Wśród aut małych ciekawe propozycje przygotował Peugeot i Fiat. Pierwsza z firm zaprezentuje oficjalnie model 1007, który przy niewielkich gabarytach ma zapewnić wysoki komfort podróżowania czwórce pasażerów. U Fiata zobaczymy Pandę 4x4. Auta koncepcyjne zdradzają możliwościInną kwestią, która charakteryzuje paryską imprezę, są bardzo ciekawe samochody koncepcyjne służące bardziej do zaprezentowania potencjału producentów niż przyszłych, rynkowych modeli. Prym wiodą tu oczywiście Francuzi. Świetnym przykładem jest stoisko Peugeota, gdzie wzrok dziennikarzy z całego świata przyciąga ekscentryczny koncept "907". Choć francuska firma nie ma bogatych doświadczeń w budowaniu tego typu bolidów, to patrząc na coroczne propozycje, można by dojść do wniosku, że Peugeot to specjalista w tej dziedzinie. Po niedawnych RC Caro i RC Pik przyszła kolej na coś mocniejszego - wzorowany na włoskich "sportowcach"model 907 wyposażono w silnik V12 o mocy 500 KM!Nie zabrakło kilku niespodzianek. Jedną z nich jest debiut następcy Matiza, któryskrywa się pod kryptonimem Chevrolet M3X (więcej http://autoswiat.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Artykul=8816 ). Z kolei Toyota ujawniła, że nowy model, którego produkcja rozpocznie się w 2005 roku w Czechach, będzie nazywał się Aygo. Jedynym akcentem, który zdaje się nie potwierdzać optymizmu motoryzacyjnych gigantów, jest firmowana przez Renault Dacia Logan - prosty, tani i przede wszystkim duży samochód, który pierwotnie miał trafić tylko na rynki tzw. krajów rozwijających się oraz do Europy Wschodniej. Kilka dni temu Francuzi podjęli jednak decyzję, że to auto będzie także oferowane na Zachodzie za około 7,5 tys. euro, czyli mniej niż kosztuje Fiat Panda. Czyżby więc jednak czekały nas ciężkie czasy?Więcej informacji na: www.mondial-automobile.com
Galeria zdjęć
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści
Nie tylko styliści