Prawie 36% Polaków uważa, że punkty należące do znanych sieci oferują paliwa wyższej jakości. Tylko 3% ma odmienne zdanie. Polacy lepiej oceniają też bogactwo oferty i obsługę na stacjach należących do znanych sieci. Raport przedstawia też najchętniej wybierane marki sieciowe. Wśród nich pierwsze miejsce zajmuje Orlen. Tę markę wybiera 45% badanych, a na wsi i w małych miastach nawet ponad 50%. Dwie następne marki pozostają w tyle. BP najczęściej wybiera 11% respondentów, a Shell 9%. Tylko w największych miastach BP niemal zrównuje się z Orlenem.

Z raportu wynika też, że najważniejszym dla Polaków kryterium przy wyborze stacji jest jakość paliwa. Taką opinię wyraża aż 2/3 badanych. Jest to najważniejsze kryterium dla wszystkich grup badanych, ale szczególnie istotne jest dla osób z wyższym wykształceniem i o najwyższych zarobkach.

"Projektując działania komunikacyjne, reklamowe i public relations, warto brać pod uwagę obawy dotyczące jakości paliwa." - komentuje Monika Jasłowska z On Board PR. - "Ani miła obsługa, ani szeroka oferta nie przyciągają klientów tak skutecznie jak świadomość, że na naszej stacji kupią dobre paliwo."

Mimo, że badani bardzo rzadko deklarują, że przynależność stacji do znanej sieci ma dla nich znaczenie - przyznaje to zaledwie 3% respondentów - to ostatecznie dokonywane wybory przeczą tej deklaracji. Trzy najsilniejsze na polskim rynku marki są wybierane przez niemal 70% badanych.

"W świadomości kierowców funkcjonuje przekonanie, że główną cechą odróżniającą niezależne stacje paliw od stacji sieciowych, jest niska jakość paliwa. Nie biorąc pod uwagę cen paliwa, jego jakość i uczciwość sprzedawców są najważniejszymi czynnikami oceny stacji. Zatem pomimo postrzeganych różnic w cenach paliwa na korzyść niezależnych stacji, taki wizerunek małych stacji z pewnością będzie silnym impulsem do dalszej konsolidacji rynku." - dodaje Tomasz Dziedzic z PBS DGA.