Karbon to materiał cechujący się większą sztywnością, a zarazem niższą masą niż metale, dlatego jest popularny nie tylko przy produkcji elementów karoserii, ale także nadwozi. Cena karbonu jest wysoka z powodu skomplikowanego procesu jego produkcji, dlatego używa się go przede wszystkim przy produkcji samochodów luksusowych.

USA Today podaje, że w ostatnich czterech latach cena karbonu wzrosła z 5 do 20 dolarów za funt (0,45 kg), a główną przyczyną wzrostu ceny jest większy popyt przemysłu lotniczego. Boeing przez użycie karbonu obniża masę całkowitą swojego modelu 787, a jego konkurent Airbus A350 nie może pozostawać z tyłu. Z tego powodu producenci karbonu nie nadążają zaspokajać popyt, który wzrasta także ze strony producentów samochodów i akcesoriów samochodowych.

Jednym z pierwszych producentów samochodów, który zwiększa cenę swoich pojazdów z powodu wyższej ceny karbonu, jest amerykański Saleen. Cena podstawowa modelu Saleen S7, która wynosiła dotychczas 580 tys. dolarów, wzrosła na rok modelowy 2007 o 25 tys. dolarów.

Obecnie karbon staje się coraz popularniejszy także w mniej egzotycznych samochodach, a zainteresowanie wzrasta także wśród tunerów. Możliwe jednak, że producenci sięgną po tańszych materiałach, żeby utrzymać cenę swoich produktów na przystępnym poziomie.

Producenci karbonu starają się zaspokoić popyt zwiększaniem produkcji. Dla przykładu spółka Zoltek za ostatni rok wyprodukowała go trzykrotnie więcej. Zupełne zaspokojenie popytu może jednak producentom karbonu zająć nawet kilka lat.

Źródło: USA Today