Niemiecka agencja marketingowa TEM-Q przeprowadziła niedawno telefoniczną ankietę wśród 1400 właścicieli luksusowych samochodów. Tematem ankiety była negocjacja ceny przy zakupie luksusowego samochodu niemieckiej produkcji (Audi, BMW, Mercedes). Ponad połowa respondentów przyznała, że samochód kupiła dopiero po tym, kiedy dealer zgodził się na obniżenie ceny. Dalsza 1/3 nabywców przynajmniej starała się o upust z ceny. Najbardziej aktywnymi są pod tym względem klienci BMW. W ostatnich dwóch latach prawie połowa niemieckich dealerów samochodów luksusowych przystąpiła na obniżenie ceny sprzedawanego samochodu.

Upusty często nie są używane jako narzędzie pozyskania klienta. W prawie 30 % upust nie odegrał przy podejmowaniu decyzji przez kupującego żadnej roli. Z drugiej strony ¾z grupy, która nie otrzymała żadnego upustu zdecydowała się na bardziej atrakcyjną ofertę konkurencji.

Najczęściej obniżenie ceny ma postać upustu z ceny nabycia lub obniżenia rat leasingowych. Najczęściej chodzi o 5 do 10 procent z ceny podstawowej. Oznacza to, że obniżki w segmencie samochodów luksusowych są w porównaniu do innych segmentów niższe od przeciętnej.