Już podczas salonu w Genewie zobaczymy przedprodukcyjne wersje nowego, wielokrotnie przez nas opisywanego auta miejskiego, które ma wewnętrzne oznaczenie Fiat 169 (roboczo New Small) oraz minivana na bazie bestselleru koncernu - Punto. Obydwa samochody będą wyposażone m.in. w najnowszej generacji silnik o pojemności 1,3 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Nie taki Small...Przy okazji prezentacji nowej jednostki wysokoprężnej mieliśmy okazję bliżej zapoznać się z New Smallem (a nawet zrobić kilka okrążeń za jego kierownicą na torze doświadczalnym Fiata pod Turynem). Pomimo tego, że samochód był wciąż zamaskowany, bez trudu można było odgadnąć jego ostateczny wygląd. Podczas jazd okazało się, że wnętrze nowego Fiata jak na swoją klasę jest przestronne. Jeśli z przodu zasiądą osoby o średnim wzroście, pasażerowie z tyłu nie powinni mieć najmniejszych problemów ze znalezieniem przestrzeni na nogi. Duży rozstaw osi i mały tylny zwis wpłynęły na wielkość bagażnika, który optycznie jest tylko trochę większy od kufra Seicento. Monumentalna deska rozdzielcza niezbyt pasuje do niewielkiego, miejskiego auta. Stylem przypomina trochę kokpit większego Punto oraz... Dobl?.Bardzo ciekawe i wygodne rozwiązanie to umieszczenie dźwigni zmiany biegów na środkowym panelu. Wszystko razem jest bardzo przejrzyste, choć trochę pozbawione finezji. Z drugiej jednak strony mieliśmy do czynienia z egzemplarzem badawczym - ile z niego znajdzie się w produkcyjnym aucie, czas pokaże. Z tego samego powodu nie można na razie nic powiedzieć o jakości wykonania i tworzyw użytych do wykończenia wnętrza. Skarb pod maskąW 1988 roku Fiat jako pierwsza firma wprowadził bezpośredni wtrysk paliwa w silniku wysokoprężnym. Po 9 latach przyszedł czas na kolejny przełom - system Unijet z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail sprawił, że rzesze użytkowników samochodów osobowych zupełnie inaczej spojrzały na silniki wysokoprężne. Nowoczesne diesle pod względem własności użytkowych szybko zaczęły się upodabniać do silników benzynowych. Teraz Fiat prezentuje kolejną nowość - system Multijet z możliwością wielokrotnego wtrysku paliwa przy jednym cyklu pracy silnika (zamiast dotychczasowego jednego wtrysku). Co daje takie rozwiązanie? Już na biegu jałowym wyraźnie słychać, żediesel najnowszej generacji jest znacznie cichszy od swoich poprzedników, a do wnętrza samochodu nie dociera tak dużo wibracji. Korzyści odczujemy także na stacji benzynowej - większa ilość wtrysków nie spowodowała zwiększonego zużycia paliwa. Wręcz przeciwnie - dzięki lepszemu "rozdrobnieniu" oleju napędowego motor Fiata jest wydajniejszy, a co za tym idzie ekonomiczniejszy od swoich poprzedników. Bardzo dużą rolę przy pracach badawczych odegrała także ekologia. Dzięki zastosowaniu techniki Multijet najnowsza jednostka Fiata już dziś z dużym zapasem spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4, która zacznie obowiązywać dopiero od 2005 roku. Motor do nowych pojazdów koncernu Fiata będzie powstawał we wspólnym przedsięwzięciu Fiata i General Motors - fabryce Powertrain w Bielsku-Białej. Rocznie planuje się produkować 500 tys. jednostek, z czego połowa trafi do Fiata, a połowa do GM-u. KosztyJak zapowiadają przedstawiciele koncernu, nowy motor będzie droższy o około 500 euro od dotychczasowej jednostki 1.9 JTD o mocy 80 koni. Mamy też dwie dobre wiadomości: silnik wymaga przeglądówco 30 tys. km i może być napędzany także biopaliwem z 5-procentową zawartością biokomponentów.
Galeria zdjęć
Nieoszlifowany klejnot
Nieoszlifowany klejnot
Nieoszlifowany klejnot
Nieoszlifowany klejnot