Logo
WiadomościAktualnościNiezapomniana historia

Niezapomniana historia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na początku ubiegłego stulecia samochód stopniowo eliminował z dróg powozy konne. Jedną z imprez, która miała udowodnić jego przydatność, był Rajd Pekin-Paryż rozgrywany w dużej części na bezdrożach Azji.

Niezapomniana historia
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Niezapomniana historia

Zwycięzcą tych zawodów został książe Scipione Borghese prowadzący pojazd marki Itala. Auto wyposażone było w opony Pirelli. Kolejny liczący się sukces włoska firma odniosła w 1913 roku. Georges Boillot na Peugeocie wygrał Grand Prix Francji. Nie było to odosobnione zwycięstwo. W latach dwudziestych Giuseppe Campari i Antonio Ascari wywalczyli dla obutej w opony Pirelli Alfy Romeo pierwsze mistrzostwo świata. Po drugiej wojnie światowej nadal Włosi wygrywali na światowych torach. W pierwszym mistrzowskim sezonie Formuły 1 w roku 1950 wszsytkie sześć wyścigów zakończyło się zwycięstwem Alf Romeo, oczywiście startujących na ogumieniu Pirelli. Później sukcesy w wyścigach Grand Prix zaczęło odnosić Ferrari i Maserati. Inne samochody, ale nadal z oponami tej samej włoskiej firmy. W końcu lat pięćdziesiątych zakończyły się starty Pirelli w Formule 1. Koncern przyjął wówczas inną strategię. Ponownie w F1 Pirelli pojawiło się w latach 80. W tym okresie dwa zwycięstwa odniósł Nelson Piquet, a jedno Gerhard Berger. Oprócz zawodów Grand Prix zainteresowanie firmy skupiało się na wyścigach drogowych. Ten rozdział sportowej historii Pirelli zakończył się w roku 1957 wraz z tragicznym końcem legendarnego Mille Miglia, w którym zginął hiszpański kierowca Alfonso de Portago oraz kilkunastu widzów. Gdy wycofano się z wyścigów Grand Prix oraz drogowych, zainteresowano się rajdami samochodowymi. Wszystko zaczęło się, gdy w roku 1963 Franco Patria wygrał na Lancii Flavia Rajd Kwiatów. Pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata firma Pirelli odniosła na trasach naszego kraju. W 1973 roku Achim Warmbold na Fiacie 124 Abarth wygrał Rajd Polski. Jego pilotem był wówczas Jean Todt, dziś dyrektor Ferrari w Formule 1. W tamtym sezonie Niemiec dołożył jeszcze jedno zwycięstwo, tym razem za kierownicą BMW 2002 TI w Rajdzie Alp Austriackich. Z biegiem lat tych wygranych było coraz więcej. Obecnie jest ich już dobrze ponad 100. Tytuły mistrzowskie w konkurencji producentów na oponach Pirelli zdobywały teamy Lancii (1974-1976, 1983, 1987), Fiata (1977-1978, 1980) oraz Subaru (1995-1997). Wśród kierowców najlepsi byli Walter Röhrl (1980), Ari Vatanen (1981), Juha Kankkunen (1987), Carlos Sainz (1990, 1992) i Colin McRae (1995). W sezonie 2002 w światowych rajdach z ogumienia włoskiego koncernu korzystały fabryczne zespoły Forda oraz Subaru. Pirelli dostarcza także wyczynowe opony dla prestiżowej serii wyścigowej Ferrari Challenge. Dużą część sportowej działalności firmy stanowią zawody motocyklowe. W motocrossie żaden producent opon nie ma na swym koncie tylu zwycięstw i tytułów co Pirelli. Włosi są także obecni w wyścigach. Ostatni sukces w tej dziedzienie to mistrzowstwo świata Fabiena Foreta w kategorii Supersport.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: