Firma rozpoczęła testowanie nowego urządzenia w modelu X-TRAIL FCV napędzanym energią z ogniw paliwowych.

Inwertery w pojazdach napędzanych energią elektryczną sterują przepływem elektryczności ze źródła zasilania, a ich rozmiary często ograniczają możliwości w zakresie wykorzystania przestrzeni w pojeździe. W nowym inwerterze zastosowano diody karborundowe - półprzewodniki przewodzące prąd tylko w jednym kierunku – oraz nową, opracowaną przez firmę Nissan, konstrukcję opartą na diodzie heterozłączowej (HJD).

Dioda karborundowa i struktura HJD pozwoliły zmniejszyć ogólne wymiary i masę inwertera, a także znacząco poprawić jego niezawodność.

Diody krzemowe poprzednio stosowane w pojazdach elektrycznych powodowały straty energii i wymagały stosowania izolacji termicznej. Nowo opracowana dioda karborundowa zapewnia wysoką wydajność, mniej się nagrzewa i jest bardziej niezawodna, co pozwala zbudować inwerter o wysokim napięciu przebicia i dużej pojemności.

Powierzchnia inwertera z nową diodą karborundową została zmniejszona o 70 proc., a wydajność energetyczna obwodów poprawiła się o 20 proc. w porównaniu z poprzednio stosowanymi diodami. Uproszczenie systemu chłodzenia umożliwiło zmniejszenie wymiarów i masy inwertera o kolejne od 15 do 20 proc.

Nową technologię diod karborundowych można będzie stosować nie tylko w pojazdach napędzanych ogniwami paliwowymi (FCV), ale także w pojazdach elektrycznych (EV) i pojazdach z napędem hybrydowym (HEV), nad którymi obecnie pracuje japońska firma.

Według Nissana nowy inwerter, obok silników i akumulatorów, jest jedną z podstawowych technologii decydujących o rozwoju pojazdów z napędem elektrycznym. Firma stara się jeszcze bardziej zmniejszyć wymiary inwertera stosując diody karborundowe w tranzystorach.

W ramach Zielonego Programu Nissan 2010 firma będzie kontynuowała wprowadzanie nowych technologii, produktów i usług, które przyczyniają się do rzeczywistego ograniczenia emisji CO2 z pojazdów, zwiększenia czystości spalin oraz recyklingu zasobów.