Pięć lat temu pojawienie się Murano spowodowało pewne zmiany w kategorii SUV, ponieważ właśnie ten model był jednym z pierwszych, który pokazał, że samochód tej kategorii nie musi wyglądać jak surowy off-road. Właśnie stylistyka nadwozia zapewniła Murano sukces na rynku północnoamerykańskim, dla którego auto przede wszystkim było przeznaczone. Samochód odniósł również sukces w Europie, najpierw u nieoficjalnych importerów, później w oficjalnej sprzedaży. Nissan Murano nie tylko zmienił postrzeganie samochodów kategorii SUV, ale stał się również podstawą nowej kategorii crossover.
Nissan przygotowując nową generację wykorzystał sprawdzone rozwiązania, tak więc tym razem chodzi zaledwie o ewolucję dotychczasowego modelu. Samochód poznawaliśmy w okolicach Genewy.
Nadwozie
Projektując nadwozie nowej generacji Murano spółka Nissan starała się uzyskać bardziej przemyślane szczegóły, nie zatracając stylu poprzednika. Z tego powodu auto zachowało sylwetkę pierwszej generacji, chociaż wszystkie panele nadwoziowe są zupełnie nowe. Druga generacja Murano ponownie oferuje wysoką pozycję siedzeń przypominającą samochody terenowe, a zarazem otrzymało dynamicznie unoszącą się linię okien i opadający dach w stylu 4-drzwiowych coupe. Auto zachowało także większość rozmiarów poprzednika – szerokość 1880 mm, wysokość 1730 mm i rozstaw osi 2825 mm, o 64 mm zwiększyła się tylko długość, auto urosło do 4834 mm.
Przód nowego Murano otrzymał bi-ksenonowe lampy i duży chromowany grill. Żeby podkreślić pokrewieństwo z pierwszą generacją, zachowano kształt okien bocznych z typowym trójkątnym oknem z tyłu. Nowe tylne trójkątne lampy z diod LED zastąpiły dotychczasowe pionowe pasy świateł.
Wnętrze
O przedziale pasażerskim Pierre Loing, wiceprezydent ds. planowania produkcji w Nissan Europe, powiedział: „Z zewnątrz nowe Murano jest jasnym odwołaniem do poprzednika, wnętrze jest jednak zupełnie inne. Pierwotnie sportowy wygląd kabiny zastąpiliśmy luksusem przypominającym limuzynę. Wnętrze jest przestronne tak jak dotychczas, ale oferuje większą dawkę luksusu.” Kabina pasażerska nowego Murano oferuje lepsze wykończenie i bardziej wyrafinowane materiały. Dla pasażerów przygotowano bogate wyposażenie standardowe obejmujące m. in. dwustrefową klimatyzację, mocny zestaw audio, skórzaną tapicerkę czy podwójny szklany dach. Nowe Murano oferuje również elektronicznie otwieraną klapę bagażnika, której otwarcie i zamknięcie trwa zaledwie dziewięć sekund. Polecenie do działania może być wydane przyciskiem na kluczyku, desce rozdzielczej czy bezpośrednio na dolnej krawędzi pokrywy bagażnika. Pojemność podstawowa bagażnika wynosi 402 l, po złożeniu tylnych foteli zwiększa się do 883 l.
Ciekawym rozwiązaniem jest tylna kanapa składana w stosunku 60:40. Fotele można złożyć za pomocą dźwigienek umieszczonych w pobliżu klapy bagażnika, ponowne rozłożenie foteli następuje po naciśnięciu przycisków nad dźwigienkami elektronicznie w przeciągu ośmiu sekund. Składanie siedzeń można włączyć również przyciskami umieszczonymi na desce rozdzielczej.
Wyposażenie
Osoby zainteresowane kupnem Murano nie muszą zajmować się przeglądaniem długich list wyposażenia opcjonalnego, gdyż nowość oferowana będzie we dwóch poziomach wyposażenia – Tekna i Tekna Pack – oferujących wiele pozycji w standardzie. Japoński producent rozwiązał w ten sposób problem z niemożliwością indywidualizacji auta.
Częścią wyposażenia standardowego wersji Tekna jest skórzana tapicerka, aluminiowe elementy w kabinie, nawigacja satelitarna, złącze Bluetooth, inteligentny kluczyk z przyciskiem rozrusznika, dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele oraz zdalne otwieranie klapy bagażnika. Nie brakuje kamery cofania wspomaganej kamerą umieszczoną we wstecznym lusterku po stronie pasażera, która monitoruje przestrzeń wokół samochodu. Standardem jest również zestaw audio Bose®, który wyposażono w 10-kanałowy wzmacniacz i 11 głośników.
Wersja Tekna Pack dodaje matowo chromowane relingi dachowe, podgrzewanie tylnej kanapy, elektronicznie regulowaną kierownicę i funkcję pamięciową w inteligentnym kluczyku, która zapamiętuje pozycję fotela kierowcy, kierownicy i lusterek wstecznych.
Oferta wyposażenia opcjonalnego ogranicza się do metalicznego lakieru, systemu odtwarzania DVD dla podróżnych jadących z tyłu z monitorem zamontowanym w podsufitce oraz fabrycznie montowanego alarmu.
Ciekawa nowość
Nissan Murano to pierwszy model w europejskiej ofercie japońskiej marki, który wyposażono w lakier Scratch Shield Paint odporny na zadrapania. Jest on w stanie zatrzeć zadrapania i przywrócić pierwotny wygląd lakieru. Nowy lakier stworzono na bazie bardzo elastycznej żywicy w połączeniu z przeźroczystym lakierem. Dzięki wysokiej gęstości żywicy lakier jest odporniejszy, a jeśli dojdzie do zadrapań, żywica w przeciągu kilku dni powróci do pierwotnego kształtu i odnowi pierwotny wygląd lakieru.
Pod maską
Oferta jednostek napędowych jest bardzo skromna i zaspokoi wyłącznie osoby kochające mocne silniki benzynowe, miłośnicy diesla muszą poszukać u konkurencji, gdyż według słów przedstawicieli firmy Nissan Murano ani w przyszłości nie otrzyma silnika wysokoprężnego. Tak więc jedynym silnikiem w ofercie pozostaje benzynowa jednostka 3,5 V6 o mocy 188 kW (256 KM) przy 6000 obr./min i momencie obrotowym 334 Nm przy 4400 obr./min. W nowym Murano jednostka oferuje o 16 kW (22 KM) i 16 Nm więcej niż dotychczas.
Druga generacja Murano otrzymała przekładnię CVT z płynnie zmienianym przełożeniem. Dla nowego modelu skrzynię biegów gruntownie przebudowano, użyto łożyska o zmniejszonym tarciu, nowe uszczelki i inne części. Wynikiem jest obniżenie tarcia wewnętrznego o 20 procent.
Nowy Nissan Murano wyposażono w system napędu na cztery koła All Mode 4x4-i, który w normalnych warunkach jazdy przenosi większość momentu obrotowego na przednią oś. W razie potrzeby aż 50 procent siły napędowej przekazane może być na tył. Możliwe jest również włączenie stałego napędu na wszystkie koła przyciskiem na konsoli centralnej.
Oprócz zmodernizowanego silnika, skrzyni biegów i nowego systemu napędu na wszystkie koła Murano otrzymało także zupełnie nową platformę, którą Nissan oznaczył literą D, a po raz pierwszy użyta została w modelu Altima. Platforma cechuje się większym wykorzystaniem stali o podwyższonej wytrzymałości i zamontowaniem dodatkowych wzmocnień poprzecznych oraz innych usztywnień, włącznie z nietypową 3D powierzchnią podłogi auta. Nowe rozwiązania znacznie usztywniły nowe Murano.
Jazda
Kiedy zasiadamy za kierownicą zostajemy otoczeni luksusowym wnętrzem. Widoczność jest doskonała zarówno wprzód, jak i na boki i na skos do tyłu, nieco gorzej z widocznością do tyłu, co jednak eliminuje kamera cofania. Po zapaleniu benzynowego silnika do wnętrza nie przedostaje się praktycznie żaden odgłos jednostki. Przekładnia CVT zapewnia płynne ruszanie, a zachowanie Murano na szwajcarskich drogach można porównać do lotu dywanem na małej, ale bezpiecznej wysokości. Zawieszenie crossovera o masie 1860 kg filtruje wszelkie nierówności z niebywałą elegancją, podróżni czują się, jakby żyli we własnym świecie. Nawet przy wyższych prędkościach Nissan Murano zapewnia maksymalny możliwy komfort. Przy szybszych zmianach kierunku Murano co prawda bardziej się nachyla, ale bez zawahań trzyma się wybranego toru jazdy. Podczas agresywniejszego stylu jazdy odczuwalne są wolniejsze reakcje skrzyni biegów, a także powolny przyrost mocy 6-cylindrowego silnika. Dźwięk jednostki napędowej przedostaje się do wnętrza wyłącznie przy wyższych prędkościach w czasie próby o maksymalne wykorzystanie siły napędowej w czasie przyśpieszania.
Chociaż Murano nadal chce być sportowym crossoverem, jego właściwości jezdne kładą akcent przede wszystkim na komfort i doskonałe wyciszenie luksusowego wnętrza. Główną grupą docelową mają być osoby w wieku ponad 50 lat.
Nissan MuranoSilnik3,5 V6Pojemność skokowa [cm3]3498Cylindrów/zaworów6/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]188 (256)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]334/4400Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]10,9