Przedsmak nowej stylistyki poznaliśmy podczas salonu paryskiego rok temu w postaci modelu studyjnego Fusion. W lutym br. pokazaliśmy Państwu Primerę wylansowaną w Japonii. Teraz na wystawie samochodowej we Frankfurcie model klasy średniej Nissana ma swoją europejską premierę. W salonach sprzedaży, także w Polsce, pojawi się wiosną przyszłego roku - najpierw jako czterodrzwiowa limuzyna i kombi, potem także w wersji pięciodrzwiowej.Primera jest jednym z owoców strategii, wprowadzonej w Nissanie wraz z generalnym planem restrukturyzacyjnym firmy. Jego autorem jest w dużej mierze prezes Nissan Motor Company Carlos Ghosn, wysoko ceniony w motoryzacyjnym świecie za swój talent finansowego uzdrawiania przedsiębiorstw. Primera nie tylko zrywa z dotychczasową linią stylistyczną, atakuje też potencjalnych klientów wysokim poziomem technologicznym i technicznym, a także bogactwem wyposażenia.Nowatorskie, przestronne nadwozie nie jest tu tylko nowym "ubraniem" starej techniki. Dowodem jest choćby zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia przednich kół, dzięki czemu przód auta jest o wiele czujniejszy wobec poleceń kierowcy, a mniej podatny na nierówności, koleiny itp. Z tyłu co prawda pozostała oś zespolona, ale jest to kolejna generacja owego rozwiązania. Jeszcze bardziej komfortowa, jeszcze pewniejsza w szybkim skręcie, jeszcze chętniej pomagająca kierowcy w prowadzeniu. W efekcie samochód będzie stabilniejszy, choć jako opcja dostępny jest także system ESP, który chronić może co ostrzej jeżdżących przed nieplanowymi wycieczkami w pole.A jest tu przed czym się bronić, bo już pierwsze trzy silniki przewidziane dla Primery zapewniają naprawdę dobre osiągi. Nie znajdziemy tu już jednostki 1.6, najmniejszy silnik to przekonstruowany motor 1.8 o mocy 114 KM. Dla bardziej wymagających jest tu jeszcze dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM, a jeśli ktoś chciałby połączyć dynamikę jazdy z oszczędnością spalania, będzie mógł wybrać 2,2-litrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail (125 KM). Nissan zapowiada także jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,9 l i mocy około 100 KM, ale dokładnych danych na jej temat jeszcze nie podano. Dla wszystkich jednostek standardem jest manualna skrzynia biegów, z tym że najmocniejszy silnik fabrycznie otrzyma przekładnię sześciostopniową. Za dopłatą będzie go można jednak zamówić w połączeniu z bezstopniową skrzynią Hypertronic CVT.Zdecydowanym przeróbkom poddano wnętrze. Podobnie jak w terenowym modelu X-Trail zegary umieszczono nie pod kołem kierownicy, ale na środku deski rozdzielczej. Pod instrumentami (okrągłymi, klasycznymi w formie, ale pięknie zaprojektowanymi i idealnie czytelnymi) znajduje się ekran wielofunkcyjny o przekątnej 18 cm, służący do sterowania i kontrolowania systemu audio, klimatyzacji, nawigacji satelitarnej opartego na płytach DVD oraz wyświetlania innych funkcji, potocznie określanych jako komputer pokładowy. W zależności od wyposażenia monitor ten może również pokazywać obraz z kamery umieszczonej powyżej tylnej tablicy rejestracyjnej i uruchamianej automatycznie po włączeniu wstecznego biegu. Kolejnym wyjątkowym elementem opcjonalnego wyposażenia nowej Primery jest radarowy system Adaptive Cruise Control (inteligentny, samodostosowujący się tempomat), również wykorzystujący opisany wyżej ekran. Jest to jedyne w tej klasie zastosowanie tak zwanego układu kontroli zbliżeniowej, a więc radarowego nadzoru nad odstępem, jaki dzieli nas od pojazdu przed nami.
Nowa linia Nissana
To jest prawdziwa designerska rewolucja. Najnowszy model Primery, produkowany w Sunderland w Wielkiej Brytanii, zaskakuje odważnymi kształtami.
Auto Świat
Nowa linia Nissana