Do spotkania z nowa Fabią byliśmy wyjątkowo dobrze przygotowani. Škoda Autojuż w grudniu ujawniła większość danych o nowym modelu. Dzisiaj potwierdziły się nasze przypuszczenia o modyfikacjach technicznych, wyglądzie deski rozdzielczej i innych elementach znanych już z MPV Roomster. Jednak dla wszystkich największym zaskoczeniem okazała sięFabia w dwukolorowej barwie nadwozia z białym dachem. Tutaj na miejscu przedstawiciele Škoda Auto potwierdzili, że także taka wersja znajdzie się w sprzedaży za dopłatą.
Nowa Škoda Fabia w praktyce
Podczas konferencji prasowej utwierdziliśmy się w zasobach naszej dotychczasowej wiedzy o tym aucie, które w ostatnich miesiącach otrzymywaliśmy z mniej oficjalnych źródeł. Do pierwszego spotkania z nową Škodą Fabia wybraliśmy egzemplarz wyposażony w trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,2 l i mocy 44 kW. Jednostka ta w nowej wersji zachowuje się nadal hałaśliwie z charakterystycznym dla siebie chrapiącym dźwiękiem. Przyznać jednak trzeba, że wydaje się pracować trochę ciszej od swojej poprzedniczki.
Podwozie - idealny kompromis
Na piątym biegu przy prędkości 130 km/h potrzeba 3900 obr./min, a do 100 km/h wystarczy już 3000 obr./min. Zużycie paliwa podczas naszych jazd testowych osiągała ok. 8 l/100 km. Co prawda ukałd zawieszenie nowej Fabii nie przeszedł żadnych rewolucyjnych zmian, ale sprawia wrażenie bardziej komfortowego i stabilniejszego.
Nowa Fabia dobrze tłumi nierówności nawierzchni, co należy uznać za plus tego auta. Ten pięciodrzwiowy hatchback może także pochwalić się sztywnym nadwoziem, które nie sprawia niespodzianek podczas pokonywania zakrętów ani nierówności. W połączeniu z dobrym jakościowo wnętrzem oznacza to, że wewnątrz nic nam dodatkowo nie hałasuje. Stąd też własności jezdne tego samochodu oceniamy najwyżej w całym segmencie.
Łatwe sterowanie, słabsze hamulce
Przyszli właściciele tego auta mogą jużdzisiaj cieszyć się z elementów sterowania tym autem. Krótkie i łatwe, to sprawia kierowcy przyjemność. Hamulec nożny chociaż pracujący lekko, ale potrzeba było go dobrze "depnąć", aby odczuć efekt. Tutaj nasza ocena jest negatywna. Być może Škoda Auto w egzempalrzach produkcyjnych poprawi ten element. Wnętrze poprawne, dobrze dopasowane elementy, a także dobre jakościowo materiały.
Już po zajęciu pozycji za kierownicą nowego auta dochodzimy do wniosku, że jest tutaj nieco wiecej miejsca niż w poprzedniku. Co prawda wymiary wnętrza są zbliżone, ale przybyło miejsca nad głową. "Napompowany" do 300 l został bagażnik, który ma obecnie o 70 l więcej. Wzrósł współczynnik bezpieczeństwa pasywnego, a w podstawowym wyposażeniu producent oferuje już 4 poduszki powietrzne. Oczekuje się, że Škoda Fabia uzyska w trudnym i wyjątkowo obiektywnym teście EuroNCAP ocenę pięciu gwiazdek. Natomiast aktywne bezpieczeństwo w standardowym wyposażeniu obejmuje systemy ABS i MSR, a za dopłatą także i ESP.
Cztery stopnie wyposażenia
Nowa Škoda Fabia dostępna będzie w czterech stopniach wyposażenia. Podstawowy Classic oraz bogatsze: Ambiente, Sport i Elegance.Classicairbag kierowcy i współpasażera, boczne poduszki, ABS + MSR z systemem Dual Rate, immobilizer, elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, dwupłaszczyznowa regulacja koła kierownicy, filtr przeciwpyłkowyAmbientecentralny zamek, SAFE system, instalacja radiowa i 4 głośniki z przodu, pakiet Overhead (cztery uchwyty dla pasażerów, wieszaki z tyłu, dwie lampki z prozdu, osłona przeciwsłoneczna z lusterkiem, wyświetlacz multifunkcyjny w desce rozdzielczej), elektrycznie sterowane szyby przednich drzwiach, dzielone tylne siedzenia 60:40Sportreflektory projektorowe, schowek na okulary, wysokościowa regulacja siedzenia kierowcy, tonowane szyby, czarne listwy ochronne, przednieświatła mgłoweElegancewysokościowa regulacja siedzenia współpasażera, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek sterowany pilotem, automatyczna klimatyzacja Climatic, przedni podłokietnik ze schowkiem, sciemniający pas na szybie czołowej, pakiet Overhead II (pakiet Overhead I + lampka do czytania nad tylnymi siedzeniami), obręcze kół z metali lekkich
Škoda Fabia II - Wymiary i masySilniki benzynowe1,2 HTP/44 kW1,2 12V HTP/51 kW1,4 16V/63 kW1,6 16V/77 kW1,6 16V/77 kW (A)Długość [mm]3992Szerokość [mm]1642Wysokosć [mm]1498Rozstaw osi [mm]2462Rozstaw z przodu [mm]14361432 Rozstaw z tyłu [mm]14261422Prześwit [mm]135Bagażnik min. [l]300Bagażnik max. [l]1163Masa własna [kg]1040 [1015]1050106010701115Ładowność [kg]515 [490]515Masa całkowita [kg]1555 [1505]1565157515851630
Škoda Fabia II - Wymiary i masySilniki wysokoprężne1,4 TDI PD/51 kW1,4 TDI PD/59 kW1,9 TDI PD/77 kWDługość [mm]3992Szerkość [mm]1642Wysokość [mm]1498Rozstaw osi [mm]2462Rozstaw z przodu [mm]14361420Rozstaw z tyłu [mm]14261410Prześwit [mm]135Bagażnik min. [l]300Bagażnik max. [l]1163Masa własna [kg]112511301170Ładowność [kg]515Masa całkowita [kg]164016451685
Škoda Fabia II - Silniki i parametrySilniki benzynowe1,2 HTP/44 kW1,2 12V HTP/51 kW1,4 16V/63 kW1,6 16V/77 kW1,6 16V/77 kW (A)Pojemność skokowa [cm3]11981198139015981598Średnica cyl. x skok tł. [mm]76,5 x 86,976,5 x 86,976,5 x 75,676,5 x 86,976,5 x 86,9Cylindry/zawory3/23/44/44/44/4Moc [kW/ot/min]44/520051/540063/500077/560077/5600Maksymalny mom. obrot. [Nm/obr./min]108/3000112/3000132/3800153/3800153/3800Stopien spręż.10,3 : 110,5 : 110,5 : 110,5 : 110,5 : 1Prędkosć maks. [km/h]155163174190185Przyspieszenie 0-100 km/h [s]16,514,912,310,111,5Zużycie paliwa miasto [l/100 km]7,87,78,69,310,2Zużycie paliwa poza [l/100 km]4,84,95,35,56,1Zużycie paliwa komb.[l/100 km]5,95,96,56,97,6
Škoda Fabia II - silniki i parametrySilniki wysokoprężne1,4 TDI PD/51 kW1,4 TDI PD/59 kW(DPF)1,9 TDI PD/77 kW (DPF)Pojemność skokowa [cm3]142214221896Średnica cyl. x skok tł. [mm]79,5 x 95,579,5 x 95,579,5 x 95,5Cylindry/zawory3/23/24/2Moc [kW/ot/min]51/400059/400077/4000Maksymalny moment obr. [Nm/obr./min]155/1600-2800195/2200240/1800(240/1900)Stopień spręż.19,5 : 119,5 : 119,0 : 1 (18,5 : 1)Prędkosć maks. [km/h]163172190Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,813,210,8Zużycie miasto [l/100 km]65,7 (6,0)6,4 (6,5)Zużycie poza [l/100 km]4,24,0 (4,1)4,1 (4,1)Zużycie kombi [l/100 km]4,84,6 (4,8)4,9 (5,1)Inne zdjęcia tutaj!