Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nowe drogi, autostrady i obwodnice w 2009 roku - Czyli bez fajerwerków

Nowe drogi, autostrady i obwodnice w 2009 roku - Czyli bez fajerwerków

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Liczby mówią same za siebie – długość nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych łatwo wyrazić liczbami dwucyfrowymi, podczas gdy potrzeba aż tysięcy kilometrów tras. Jednak (jak pisaliśmy przed tygodniem) proces inwestycji drogowej jest żmudny, dlatego prawdziwą zmianę odczujemy w latach 2011-12, tyle że wtedy pewnie będziemy wymieniać, czego nie udało się zrobić do Euro 2012.

Nowe drogi, autostrady i obwodnice w 2009 roku - Czyli bez fajerwerkówŹródło: Auto Świat

Na koniec roku planowane jest otwarcie ostatniego zachodniego odcinka autostrady A4 pomiędzy Zgorzelcem (granica z Niemcami) a Krzyżową (rozgałęzienie A4 i A18). Dzięki temu mieszkańcy Krakowa zyskają bezpośrednie połączenie z Europą – na całym odcinku do granicy (ok. 400 km) będą mogli podróżować autostradą. Będzie to najdłuższy odcinek tego typu drogi w Polsce, tym bardziej że już na wiosnę zakończy się budowa pierwszego fragmentu A4 na wschód od Krakowa i trasa sięgnie do Szarowa. Jako pierwszy w nadchodzącym roku będzie oddany do użytku 15-kilometrowy fragment A1 pomiędzy Gliwicami a Żorami wraz z pierwszym w Polsce (to powód raczej do wstydu!) węzłem dwóch autostrad Sośnica, gdzie A1 przetnie A4 (nieco na wschód od Gliwic). Znaczenie komunikacyjne będzie na razie niewielkie, ale być może do końca 2010 roku uda się już dociągnąć „państwowy” odcinek południowy A1 od granicy z Czechami (w Gorzyczkach, koło czeskiej Ostrawy) aż do lotniska w Pyrzowicach. Resztę trasy do Łodzi – mniej więcej 180 km – zbuduje prywatny inwestor. Od połowy 2009 roku czas podróży z Radomia do Warszawy znacznie się skróci, bo zostanie oddany do użytku ostatni brakujący fragment ekspresówki S7 pomiędzy Grójcem a Białobrzegami. To dobra wiadomość dla tych, którzy wprawdzie w Radomiu mieszkają, ale pracują w stolicy. Podobnie poprawi się sytuacja wielkopolskiego Kórnika, który będzie połączony z Poznaniem ekspresową trasą S11. Na zachodzie kraju w mozole powstaje S3, czyli droga łącząca Szczecin, Gorzów Wlkp., Zieloną Górę i Legnicę. W przyszłym roku będzie gotowy nowy odcinek pomiędzy Pyrzycami (pod Szczecinem) a Myśliborzem. Standard ekspresowy otrzyma też obwodnica Stargardu Szczecińskiego, będąca częścią krajowej „dziesiątki” Szczecin – Warszawa. Oprócz Stargardu jeszcze siedem miast (patrz mapka) uwolni się od ruchu tranzytowego przebiegającego drogami krajowymi. Kierowców z całej Polski najbardziej ucieszy ukończenie obwodnicy Lubienia, przez który obecnie przebiega popularna zakopianka. Podobnie jak w bieżącym roku, około 200 km dróg krajowych i ekspresowych będzie zmodernizowanych – znikną dziury i koleiny, poprawi się oznakowanie, przebudowane zostaną skrzyżowania, na których często dochodzi do wypadków. Z punktu widzenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ważniejsze będzie jednak rozpoczęcie prac przy jak największej liczbie nowych inwestycji, które mają być oddane do użytku w następnych latach. Same prace budowlane, nie licząc kilkuletnich przygotowań (plany, projekty, zezwolenia, wykup gruntów i przetargi), trwają dwa sezony, bo w polskim klimacie dróg budować zimą nie można. Oznacza to, że inwestycje, które zaczną się w przyszłym roku, zostaną ukończone najwcześniej pod koniec 2010 roku. Za rok będzie już wiadomo, czy faktycznie tempo budowy tak potrzebnych tras wreszcie przyspieszyło. Plany budowy infrastruktury na Euro 2012 trzeba było skorygować„Program Jerzego Polaczka (ministra transportu w rządach K. Marcinkiewicza i J. Kaczyńskiego) z ub. roku od samego początku był nierealny” – ocenia Adrian Furgalski, ekspert zespołu „Tor”. Jego opinię potwierdza były dyrektor GDDKiA Zbigniew Kotlarek, który wskazuje, że pewne inwestycje wpisano na listę z powodów politycznych, choć od początku było wiadomo, że zabraknie czasu na ich realizację. Nie oszacowano także kosztu programu, a na drodze kilku inwestycjom stanęła ekologia. „Na siatce planowanych dróg znajdowało się aż 300 punktów spornych na miarę sławnej obwodnicy Augustowa” – podsumowuje Furgalski.Obecny rząd w listopadzie ogłosił korektę planu. Dziś już wiadomo, że na Euro 2012 nie będą gotowe w całości trasy: S5 z Wrocławia przez Poznań i Bydgoszcz do Grudziądza (połączenie z A1), S8 z Łodzi do Wrocławia i fragment S7 łączący Kraków i Kielce. Pod znakiem zapytania stoją także odcinki autostrad: A1 Toruń-Łódź (dojazd do Gdańska, gdzie będą rozgrywane mecze) oraz A4 między Rzeszowem a granicą z Ukrainą. Dobrą wiadomością jest uchwalenie przez polski parlament zmian prawa dostosowujących przepisy o ochronie środowiska do wytycznych unijnych. Dzięki temu oddala się ryzyko powtórki sytuacji z Augustowa.Nowe określenie: schetynówkiTak popularnie określa się inwestycje, które będą prowadzone w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, którego pomysłodawcą jest wicepremier Grzegorz Schetyna. Na takie lokalne inwestycje rząd chce przeznaczać około miliarda złotych, a pieniądze mają być dzielone równo pomiędzy województwa. Co zmieni ten zastrzyk gotówki? Ok. 62 mln zł w skali województwa nie wywoła rewolucji, ale pozwoli na sfinansowanie drobnej inżynierii ruchu, takiej jak budowa wysepek dla pieszych, chodników (by piesi nie musieli iść poboczem) czy sygnalizacji świetlnych. Propozycje zmian zgłaszają samorządy lokalne, a zatwierdza je komisja składająca się z przedstawicieli: wojewody, marszałka województwa, GDDKiA i policji. Lista projektów wybranych do realizacji ma być gotowa do najbliższego piątku, ale krytyczne dla powodzenia planu będą zimowe miesiące, w czasie których trzeba rozpisać i skutecznie rozstrzygnąć przetargi, by prace ruszyły wiosną.Autostrady, ekspresówki i obwodnice, którymi pojedziemy w 2009 R. Inwestycje planowane do zakończenia: 1.A1 Maciejów – Pyrzowice – Sośnica na odcinku węzeł Sośnica (29.11.2009) 2,2 km2.A1 Sośnica – Gorzyczki na odcinku węzeł Sośnica – węzeł Bełk (02.2009) 15,4 km 3.A4 Zgorzelec – Krzyżowa (12.2009) 51,4 km4.A4 Kraków – Szarów (15.04.2009)19,9 kmRAZEM: 88,9 kmInwestycje planowane do zakończenia – drogi ekspresowe: 5.Budowa S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski na odcinku węzeł Pyrzyce – węzeł Myślibórz (01.11.2009) 26,7 km6.Budowa S7 Grójec – Białobrzegi (06.2009) 17,8 km7.Budowa S7 Myślenice – Lubień z obwodnicą Lubienia (06.2009) 4 km8.Budowa obwodnicy Stargardu Szczecińskiego na drodze S10 (31.10.2009) 13,5 km9.Rozbudowa drogi S11 Poznań – Kórnik (odc. I; 24.06.2009) 11,6 kmRAZEM: 73,6 kmInwestycje planowane do zakończenia – obwodnice:10. Budowa obwodnicy Krośniewic w ciągu dróg 1 i 2 (11.2009) 6,7 km11. Budowa obwodnicy Ropczyc na drodze nr 4 (12.2009) 4,1 km12. Budowa obwodnicy Nowych Skalmierzyc na drodze nr 25 (09.2009) 7,4 km13. Budowa obwodnicy Krzepic na drodze nr 43 (31.12.2009) 5,7 km14. Budowa obwodnicy Gostynina na drodze nr 50 (16.01.2009) 8,8 km15. Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11 (I etap; 10.2009) 6,1 kmRAZEM: 38,8 kmRemonty i przebudowy na łącznie 202,9 km dróg.

Robert Rybicki
Powiązane tematy:Wiadomości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków