Czytelnicy "Auto ŚWIATA", którzy mieli okazję widzieć nową Ibizę (pokazano ją pod koniec ub. roku, a na polskim rynku dostępna jest od maja br.), nie będą zaskoczeni. Nowa Cordoba do środkowego słupka wygląda dokładnie tak, jak Ibiza. Taki sam jest też kokpit z okrągłymi zegarami i wlotami powietrza. Pewnym zaskoczeniem może być stylistyka tyłu nowej Cordoby. Główny projektant Seata - Valter de Silva (podkupiony z Alfy Romeo) rozwija swoje pomysły, które wcześniej realizował w Alfie. Stąd na przykład okrągłe zegary i wloty powietrza ? la Alfa 156. Patrząc na tylne światła nowej Cordoby, trudno oprzeć się wrażeniu, że już to gdzieś widzieliśmy. Kształt tylnych lamp nawiązuje do Alfy 166: wąski klosz z wyraźnie zaznaczonymi trzema okrągłymi lampami. Do tego charakterystyczne duże logo Seata i trzecie światło "stop" na pokrywie bagażnika. Czegoś tu jednak brakuje? Tak! Spoilera na klapie bagażnika. Mały, zgrabny spoiler był znakiem rozpoznawczym starej Cordoby, teraz zrezygnowano z niego. Podobnie jak w dotychczasowym modelu pozostawiono wysoko umieszczoną linię bagażnika, co spowodowało zmniejszenie tylnej szyby. Widoczność do tyłu może być więc ograniczona. Cordoba traktowana jest jako auto rodzinne, dlatego przy projektowaniu nowego modelu postanowiono powiększyć jej wnętrze w stosunku do poprzedniczki. Rozstaw osi zwiększono o 17 mm, (z 2445 do 2462 mm), a szerokość o 58 mm (z 1640 do 1698 mm). Dzięki temu wnętrze jest teraz obszerniejsze, a bagażnik zyskał dodatkowo 20 litrów pojemności (teraz 475, było 455 litrów). Jakie silniki znajdą się pod maską nowej Cordoby? Podobnie jak we wcześniej zaprezentowanej Ibizie, dostępne będą trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne o mocy od 64 do 130 KM. Najsilniejsza jednostka to turbodiesel o pojemności 1,9 litra - 130 KM. Ta wersja wyposażana będzie w 6-biegową skrzynię. Pozostałe diesle to również jednostki 1,9 litra: wersja TDI ma 100 KM, a jednostka wolno ssąca SDi - 64 KM. Najsłabszy silnik benzynowy to 3-zaworowa jednostka o pojemności 1,2 litra - 64 KM. Dostępne będą także dwa silniki 1,4 litra: pierwszy o mocy 75 KM, drugi - 100 KM. Podobnie jak wcześniejsze modele z rodziny Seata, nowa Cordoba dostępna będzie w trzech wersjach wyposażeniowych: Stella, Sport, Signo. Na rynkach zachodnich nowa Cordoba trafi do sprzedaży pod koniec br. W Polsce pojawi się prawdopodobnie wiosną 2003 roku. Ile będzie kosztowała? Na razie nie wiadomo, można natomiast określić to szacunkowo. Stara Cordoba w podstawowej wersji była droższa od Ibizy o ok. 4 tys. zł. Nowa Ibiza 1.2 kosztuje 36 990 zł, więc za Cordobę w takiej samej wersji silnikowej trzeba będzie zapłacić ok. 41 tys. zł. Nowa Cordoba będzie musiała stawić czoła silnej konkurencji kilkunastu modeli aut z segmentu C. Biorąc jednak pod uwagę popularność starego modelu oraz sportowy image, można wróżyć jej dużą popularność.
Galeria zdjęć
Nowe dziecko de Silvy
Nowe dziecko de Silvy
Nowe dziecko de Silvy