Jeszcze w tym roku do policjantów z ruchu drogowego i prewencji trafi 30 tys. sztuk nowego umundurowania. Po podpisaniu przez ministra spraw wewnętrznych i administracji stosownego rozporządzenia na naszych ulicach pojawią się funkcjonariusze w nowych strojach służbowych. Jest to pierwszy etap wymiany umundurowania polskich policjantów. Kolejne realizowane będą w następnych latach.

O konieczności wymiany mundurów dyskutowano od dawna. Pierwsze spotkania z producentami tkanin i wyrobów mundurowych odbyło się już w październiku 2006 roku. Przedstawiciele firm tekstylnych prezentowali najnowocześniejsze materiały, które mogły mieć zastosowanie przy produkcji nowych mundurów i elementów umundurowania policji.

W styczniu 2007 roku studenci łódzkiej ASP przedstawili projekty nowych wzorów mundurów dla policjantów, które uwzględniały prawie wszystkie postulaty funkcjonariuszy "z pierwszej linii". W marcu 2007 roku konkurs na nowe mundury był już rozstrzygnięty.

Z zaprezentowanych przez zwycięzcę konkursu propozycji najwięcej uznania zyskał mundur służbowy. Spodnie bojówki miały mieć podwójną nogawkę, ich część ortalionowa wpuszczana miała być do butów, a zewnętrzna mocowana na dowolnej wysokości (np. na górze cholewki), tak by nie brudziła się podczas zimowej chlapy lub nie zaczepiała o przeszkody w czasie pościgu.

Golf z policyjnym emblematem i z wstawkami na łokciach i barkach - by nie wycierał się w tych miejscach. Uniwersalna podpinka polarowa zakładana pod kurtkę, gdy jest zimno, i zdejmowana przy wyższych temperaturach (bez względu na porę roku), stanowiąca osobny element umundurowania. Czapka zimowa z grubej dzianiny.

Kurtki (zimowa i letnia) do pasa zapinane na "ekspresy", tj. zamki błyskawiczne obsługiwane jednym pociągnięciem ręki (zimowa z dopinanym kapturem), ściągacze na zakończeniach rękawów i na dole. Kamizelka z elementami wyposażenia z pianką amortyzacyjną zabezpieczającą przed skutkami uderzeń, upadków itp., z tyłu kontrafałda umożliwiająca poszerzenie jej, by w zimne dni założyć pod nią sweter, golf lub podpinkę polarową. Białe koszulki i krótkie spodnie oraz T-shirt na lato. Stopnie na pagonach, wszystkie elementy odblaskowe na rzepach lub napach, by można je zdejmować, stałe elementy odblaskowe tylko dla policjantów z ruchu drogowego.

Testowanie nowych mundurów rozpoczęło się we wrześniu 2007 roku. Osiemdziesiąt kompletów w wersji wiosenno-jesiennej zostało rozesłanych do komend i szkół policji w całym kraju. Zgodę na testy na ulicy wyraził Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Testy miały trwać kilka miesięcy. W listopadzie przyszedł czas na testy umundurowania zimowego.

W lutym 2008 roku w komendzie głównej policji odbyło się spotkanie kilkunastu oficerów policji, w tym dowódców oddziałów prewencji, komendantów wojewódzkich i kadry kierowniczej KGP, podczas którego rozmawiano z policjantami, którzy testowali umundurowanie. Podczas pokazu padały pytania dotyczące materiałów, utrzymywania ciepłoty ciała, wygody poszczególnych części garderoby. Funkcjonariusze prewencji dzieli się swoimi wrażeniami, które były skrupulatnie odnotowywane.

W kwietniu 2008 roku rozpoczęło się postępowanie przetargowe na zakup 30 tysięcy kompletów umundurowania służbowego "nowego wzoru". Równolegle trwały prace nad projektem zmiany rozporządzenia MSWiA w sprawie umundurowania policjantów, dającego prawną podstawę do noszenia nowych wzorów umundurowania służbowego.