Zmienią się także zasady prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców (OSK). Nadzór nad nimi będą sprawować starostowie i wojewodowie. W ciągu 5 lat musiałyby one zdobyć certyfikat jakości. Ocenę wystawiano by na podstawie wyników szkolonych tam i egzaminowanych kierowców (liczba podejść do egzaminu, kolizje, wypadki itp.).Dwie ścieżki nauczaniaUstawodawca proponuje dwie ścieżki uzyskiwania uprawnień kierowcy: standardową i indywidualną. Pierwsza dla wszystkich kategorii pojazdów obejmowałaby następujące etapy: badanie lekarskie, pierwszą część szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz egzamin teoretyczny. Potem następuje druga część szkolenia praktycznego kończąca się egzaminem. Ścieżkę indywidualną przeznaczono dla osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii B po ukończeniu 16 roku życia. W tym przypadku kandydaci na kierowców po badaniach lekarskich musieliby zaliczyć tylko pierwszą część nauczania teoretycznego i praktycznego. Zajęcia praktyczne pod opieką kierowcy z doświadczeniem odbywałyby się co najmniej przez jeden rok. Ponadto w trakcie szkolenia praktycznego na prawo jazdy kategorii B przewidziano jazdy specjalne (po śliskiej nawierzchni, z przeszkodą na drodze itp.) w profesjonalnych szkołach doskonalących techniki prowadzenia auta. Kierowca pod lupąPo ukończeniu ścieżki standardowej "świeżo upieczony" kierowca otrzyma uprawnienia do kierowania samochodem na 2-letni okres próbny. W tym czasie będzie musiał jeździć wolniej - do 50 km/h na obszarze zabudowanym i do 80 km/h poza nim. Jego auto oznaczone zostanie zielonym liściem klonowym. Podczas okresu próbnego poczynania kierowcy będą monitorowane (liczba podejść do egzaminu, wypadki, kolizje, punkty karne itp.) i mają trafiać do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Po jednym wykroczeniu kierowca otrzyma list ostrzegawczy, a okres próbny zostanie przedłużony o kolejne 2 lata, po dwóch - czekają go kursy reedukacyjne oraz badanie psychologiczne, po trzecim - utraci prawo jazdy. Kierowcy z kilkuletnim stażem po uzyskaniu 24 punktów karnych również będą kierowani na kursy reedukacyjne. Po ponownym "zarobieniu" 24 punktów utracą prawo jazdy.
Nowe szkolenia
Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt ustawy dotyczący uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi. Według jego autorów pod koniec 2003 roku, a najpóźniej na początku przyszłego, kandydaci na kierowców będą przechodzili szkolenia podobne do tych w Unii Europejskiej.