Logo

Nowe szkolenia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt ustawy dotyczący uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi. Według jego autorów pod koniec 2003 roku, a najpóźniej na początku przyszłego, kandydaci na kierowców będą przechodzili szkolenia podobne do tych w Unii Europejskiej.

Zmienią się także zasady prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców (OSK). Nadzór nad nimi będą sprawować starostowie i wojewodowie. W ciągu 5 lat musiałyby one zdobyć certyfikat jakości. Ocenę wystawiano by na podstawie wyników szkolonych tam i egzaminowanych kierowców (liczba podejść do egzaminu, kolizje, wypadki itp.).Dwie ścieżki nauczaniaUstawodawca proponuje dwie ścieżki uzyskiwania uprawnień kierowcy: standardową i indywidualną. Pierwsza dla wszystkich kategorii pojazdów obejmowałaby następujące etapy: badanie lekarskie, pierwszą część szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz egzamin teoretyczny. Potem następuje druga część szkolenia praktycznego kończąca się egzaminem. Ścieżkę indywidualną przeznaczono dla osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii B po ukończeniu 16 roku życia. W tym przypadku kandydaci na kierowców po badaniach lekarskich musieliby zaliczyć tylko pierwszą część nauczania teoretycznego i praktycznego. Zajęcia praktyczne pod opieką kierowcy z doświadczeniem odbywałyby się co najmniej przez jeden rok. Ponadto w trakcie szkolenia praktycznego na prawo jazdy kategorii B przewidziano jazdy specjalne (po śliskiej nawierzchni, z przeszkodą na drodze itp.) w profesjonalnych szkołach doskonalących techniki prowadzenia auta. Kierowca pod lupąPo ukończeniu ścieżki standardowej "świeżo upieczony" kierowca otrzyma uprawnienia do kierowania samochodem na 2-letni okres próbny. W tym czasie będzie musiał jeździć wolniej - do 50 km/h na obszarze zabudowanym i do 80 km/h poza nim. Jego auto oznaczone zostanie zielonym liściem klonowym. Podczas okresu próbnego poczynania kierowcy będą monitorowane (liczba podejść do egzaminu, wypadki, kolizje, punkty karne itp.) i mają trafiać do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Po jednym wykroczeniu kierowca otrzyma list ostrzegawczy, a okres próbny zostanie przedłużony o kolejne 2 lata, po dwóch - czekają go kursy reedukacyjne oraz badanie psychologiczne, po trzecim - utraci prawo jazdy. Kierowcy z kilkuletnim stażem po uzyskaniu 24 punktów karnych również będą kierowani na kursy reedukacyjne. Po ponownym "zarobieniu" 24 punktów utracą prawo jazdy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: