Nowe testy EuroNCAP: Land Rover Freelander 2 i Suzuki Grand Vitara
Podczas marcowych testów poddano testom zderzeniowym dwa małe off-roady. Pełną pulę gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów uzyskał tylko Freelander 2.
Organizacja EuroNCAP, która przeprowadza testy zderzeniowe, opublikowała wyniki kolejnych dwóch samochodów. Z obu testowanych samochodów, należących do grupy małych SUV-ów, lepiej wypadł Land Rover Freelander 2, który otrzymał 5 gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów. Jest to pierwszy samochód w swojej kategorii, któremu udało się uzyskać pełną pulę gwiazdek w testach Euro NCAP.
Land Rover Freelander 2 (5 gwiazdek)
W kategorii ochrony dorosłych pasażerów Freelander 2 uzyskał 35 punktów. Za zderzenie czołowe autu przyznano 15 pkt (94 % z całości), a za zderzenie boczne pełną ilość 18 pkt. Za sygnalizację niezapiętych pasów przyznano dodatkowe dwa punkty. Organizacja EuroNCAP podkreśla, że podczas zderzenia słupek kierownicy przesunął się poziomo do przodu, dzięki czemu zwiększyła się przestrzeń dla kierowcy. Duży airbag kolanowy ochronił kolana i uda kierowcy. Według EuroNCAP również Land Rover dowiódł, że airbag kolanowy ochroni zarówno mniejszego, jak i większego kierowcę siedzącego w różnych pozycjach. Freelander 2 uzyskał pełną ilość gwiazdek za uderzenie do słupa, jednak podczas zderzenia bocznego stracił kilka punktów za ochronę klatki piersiowej.
Za ochronę dziecka Freelander 2 uzyskał 4 gwiazdki i 40 punktów. Maksymalną ilość punktów przyznano za ochronę obu dziecięcych manekinów. Atutem jest możliwość wyłączenia przedniego airbagu pasażera. Ocenę niedostateczną uzyskała jednak informacja o aktywności poduszki powietrznej. Plakietki informujące o ryzyku związanym z instalacją fotelika przeciw kierunkowi jazdy nie były dostatecznie zrozumiałe. Niedostateczne jest również oznaczenie uchwytów ISOFIX. Za ochronę pieszych Freelander 2 uzyskał 7 punktów i jedną gwiazdkę (czyli taką samą ilość jak Freelander przetestowany w roku 2003).
Suzuki Grand Vitara (4 gwiazdki)
Drugim z testowanych samochodów było Suzuki Grand Vitara, które uzyskało za ochronę dorosłych pasażerów o jedną gwiazdkę mniej niż Freelander 2. Grand Vitara otrzymała 30 punktów, przy czym za zderzenie czołowe przyznano 11 pkt, za zderzenie boczne przyznano pełną ilość 18 pkt, a za sygnalizację niezapiętych pasów jeden punkt. Podczas zderzenia czołowego przedni airbag kierowcy nie miał dostateczne ciśnienie, co spowodowało zwiększone zagrożenie dla głowy kierowcy. Pojawiły się również pęknięcia spawów w okolicach nóg kierowcy, gdzie doszło również do deformacji, mogących zagrozić nogom kierowcy od kolan w dół. Kolejne ryzyko pochodzi od poluzowanych elementów deski rozdzielczej, które mogą zagrozić kolanom i udom kierowcy i pasażera.
Za ochronę dzieci przyznano Grand Vitarze 27 punktów i 3 gwiazdki. Przednią poduszkę powietrzną pasażera nie można wyłączyć. Naklejki informujące o niebezpieczeństwie łączącym się z umieszczeniem fotelika dziecięcego przeciw kierunkowi jazdy były co prawda dostatecznie zrozumiałe, jednak nie były dostępne w językach europejskich. EuroNCAP skrytykowało również niedostatecznie oznaczone uchwyty ISOFIX. Za ochronę pieszych przyznano 19 pkt i 3 gwiazdki. Ciekawie wygląda zestawienie maksymalnej ilości punktów dla przedniego zderzaka za ochronę nóg pieszego i zero punktów za ochronę dla przedniej krawędzi maski silnika.
Organizacja EuroNCAP po raz pierwszy przetestowała mały off-road w roku 2002 (Honda CR-V) i od tego czasu testom poddano 9 samochodów w tej kategorii. Dotychczas żaden z nich nie uzyskał więcej niż 4 gwiazdki za ochronę dorosłych pasażerów. Sekretarz generalny organizacji EuroNCAP Adrian Hobbs wyraził zadowolenie z marcowych wyników, a zarazem pożalił się, że wcześniej żaden SUV nie sięgnął po pięć gwiazdek. Hobbs był również zaskoczony, że Land Rover tak mało uwagi poświęcił ochronie pieszych.
Wyniki testu Euro NCAP (marzec 2007) Ochrona dorosłych pasażerówOchrona dzieciOchrona pieszegoTestowany samochódIlość gwiazdek/pktZderzenie czołoweZderzenie boczneSygn. niezap. pasówIlość gwiazdek/pktIlość gwiazdek/pktLand Rover Freelander 25 / 3515 (94 %)18 (100 %)24 / 40 (82 %)1 / 7 (19 %)Suzuki Grand Vitara4 / 3011 (69 %)18 (100 %)13 / 27 (55 %)3 / 19 (53 %)