Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe zrobotyzowane pojazdy dla wojska. Bojowe, rozpoznawcze i transportowe

Nowe zrobotyzowane pojazdy dla wojska. Bojowe, rozpoznawcze i transportowe

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wojsko chętnie sięga nie tylko po drony, ale także po zrobotyzowane autonomiczne pojazdy terenowe. Ich zadaniem jest nie tylko transport ekwipunku, by odciążyć żołnierzy. Może również przewozić dodatkowe uzbrojenie i sprzęt obserwacyjny, by ułatwić działanie na polu walki. Oto co przygotował niemiecki Rheinmetall, któremu udało się zdobyć kontrakt na wyposażenie brytyjskiej armii. Nowy sprzęt powstanie w kanadyjskim ośrodku robotyki koncernu.

Wojskowe roboty - pojazdy Rheinmetall z serii Mission Master
Zobacz galerię (7)
Rheinmetall AG
Wojskowe roboty - pojazdy Rheinmetall z serii Mission Master

Robot na polu walki to także autonomiczny pojazd, który podąży za żołnierzami, by ich wspierać w różnych misjach. Wbrew pozorom służy nie tylko po to, by przenosić np. uzbrojenie przeciwpancerne do rażenia czołgów i transporterów przeciwnika. Przyda się także do transportu wojskowego ekwipunku, co może znacząco odciążyć żołnierzy w trakcie długiego marszu.

W nowy środek transportu inwestuje m.in. brytyjska armia w ramach programu Spiral 3. Latem 2022 r. Anglicy wybrali najnowsze konstrukcje niemieckiego koncernu Rheinmetall. Oddział robotyki Rheinmetall Canada dostarczy cztery autonomiczne pojazdy Mission Master SP (A-UGV) w różnych konfiguracjach bojowych i rozpoznawczych oraz trzy odmiany Cargo do transportu ładunków. Wszystkie dostosowano do tzw. cichych operacji i przygotowano do wczesnego ostrzegania oraz identyfikacji zagrożeń chemicznych.

Brytyjskie wojsko sięgnęło po wersje z napędem elektrycznym (według Defence24.pl akumulatory powinny wystarczyć na 8 godzin nieprzerwanej pracy robota). Ciekawe, czy w kolejnym przetargu zdecydują się na diesla. Okazuje się bowiem że producent wprowadził większy model Mission Master XT, który wyposażono w silnik wysokoprężny oraz zestaw akumulatorów. Wykorzystanie diesla nie powinno dziwić, gdyż ciężki pojazd (2217 kg masy) o ładowności 1000 kg może pokonać na jednym tankowaniu nawet 750 km. Pozostawienie baterii także wydaje się zrozumiałe. Mission Master XT może bowiem poruszać się w tzw. trybie cichym, co oznacza pracę do 6 godzin.

Przeczytaj też:

Nowy robot wyróżnia się nie tylko napędem. Konstruktorzy zadbali o system kontroli opon, który w razie potrzeby dostosowuje ciśnienie stosownie do warunków terenowych. Producent zapewnia, że w przypadku przestrzelenia ogumienia (otwór o średnicy do 2 cm) autonomiczny transporter wciąż zachowa wystarczającą mobilność.

Zdolność do jazdy autonomicznej (niestety nie podano szczegółów zastosowanych systemów wizyjnych i lokalizacyjnych) oznacza możliwość samodzielnego wyboru trasy nawet w najtrudniejszym terenie. W razie potrzeby pracę robota można jednak zdalnie kontrolować, by tworzyć np. konwoje pojazdów oraz wyznaczać cele dojazdu. Bez tego ani rusz w wielu sytuacjach na pierwszej linii frontu.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków