Honda FCX Clarity pokonała 22 kandydatów nominowanych do pierwszego etapu rywalizacji. Oceny aut dokonało grono 59 jurorów konkursu World Car reprezentujących 25 państw całego świata. Honda otrzymała tę prestiżową nagrodę po raz drugi, bowiem w 2006 roku zdobył ją model Civic Hybrid.

Przyznanie nagrody zbiega się w czasie z ogłoszeniem przez Hondę planów stworzenia nowego oddziału zajmującego się badaniami nad technologią wodorową przy europejskim centrum badawczo-rozwojowym w Offenbach, w Niemczech.

Jednym z zadań nowego centrum będzie ocena wykorzystania technologii wodorowej w europejskich warunkach oraz współpraca z udziałowcami w celu stworzenia odpowiedniej infrastruktury.

Ken Keir, Wiceprezydent Honda Motor Europe, jest zaszczycony otrzymaniem nagrody, która „jest ukoronowaniem wieloletnich badań Hondy nad technologią ogniw paliwowych i alternatywnych źródeł energii”. Keir dodaje, że „poprzez stworzenie pojazdu zasilanego wodorem i wdrożenie go do ograniczonej produkcji, Honda prezentuje swoje zaangażowanie jako największego producenta silników na świecie w rozwiązanie problemów połączonych z emisją spalin i odnawialnymi źródłami energii. FCX jest częścią projektu zakrojonego na szeroką skalę, który oceniany jest w rzeczywistych warunkach przez rzeczywistych klientów.”

Pojazdy zakwalifikowane do udziału w rywalizacji o tytuł World Green Car 2009 musiały być oferowane na przynajmniej jednym głównym rynku zbytu w 2008 roku. Przy ocenie brano pod uwagę emisję szkodliwych związków do atmosfery, zużycie paliwa oraz wykorzystanie zaawansowanych technologii produkcji (poza podzespołami układu napędowego), które przyczyniają się do poprawy właściwości ekologicznych pojazdu.

W pierwszej trójce finalistów znalazły się Honda FCX Clarity, Mitsubishi i MiEV oraz Toyota iQ.

Jurorzy docenili walory Hondy FCX Clarity przyznając, że: „FCX jest całkowicie rzeczywistym luksusowym sedanem zasilanym wodorem, który oferuje klientom osiągi utożsamiane z modelami premium, czyli zasięg 430 kilometrów, zużycie paliwa na poziomie 3,3 litra/100 kilometrów oraz zerową emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Na chwilę obecną to wszystko, co przemysł motoryzacyjny może zaoferować w zakresie tej technologii. Teraz, to rządy poszczególnych państw muszą stworzyć odpowiednią infrastrukturę stacji, na których będzie można zatankować pojazdy tego typu, dlatego Hondzie należy się uznanie za udostępnienie klientom z Kalifornii modelu FCX Clarity na zasadach leasingu, za 600 dolarów miesięcznie. Przed nami długa droga do popularyzacji samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi, jednak Honda kontynuuje badania nad tą kosztowną technologią w czasach, w których liczy się każdy grosz."

Nagroda World Green Car została ustanowiona w 2004 roku i jest częścią międzynarodowego programu World Car of the Year. Wyróżnienie to w żaden sposób nie nawiązuje do nagrody Green Car of the Year, którą w Stanach Zjednoczonych przyznają jurorzy Green Car Journal.

Nagrody World Car, przyznawane już szósty rok z rzędu, to jedne z najbardziej prestiżowych, wiarygodnych i liczących się wyróżnień w branży.Program został zainaugurowany w 2003 roku i oficjalnie rozpoczęty w styczniu 2004 roku w celu przedstawienia warunków panujących na globalnym rynku oraz uhonorowania produktów motoryzacyjnych, które wyróżniają się na międzynarodową skalę.

Przyznawane nagrody służą wyróżnieniu produktów, a nie propagowaniu walki konkurentów o dominację. Istnieją również krajowe i regionalne programy Car of the Year.

Opiekę nad programem sprawuje organizacja typu non-profit działająca pod przewodnictwem komisji nadzorującej, w której skład wchodzą dziennikarze motoryzacyjni z Azji, Europy i Ameryki Północnej. Nagrody nie są powiązane z konkretnym wydawnictwem, salonem samochodowym, producentem czy innym przedsiębiorstwem komercyjnym.

Wszyscy eksperci zostali poproszeni o stworzenie krótkiej listy pięciu finalistów, którzy zostali poddani ocenie 59 jurorów w drugiej rundzie konkursu w lutym. Oddane głosy zostały następnie przeanalizowane przez firmę KPMG.