Najnowsza generacja klasy R została obdarzona nową stylistyką, o zwartej bryle podkreślającej unikalny charakter tego wszechstronnego auta. Projektanci skoncentrowali się na całkowicie przemodelowanym szerokim przodzie pojazdu, który nadaje całemu samochodowi harmonijny, a zarazem dynamiczny wygląd. Dodatkowo modyfikacji uległy maska, błotniki pojazdu, osłona chłodnicy i jej obrzeża, światła przednie i zderzak o chromowanej dolnej osłonie.
W ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest teraz także chromowany panel ze zintegrowanymi dziennymi światłami drogowymi w technologii LED w połączeniu z lampami ksenonowymi, dzięki któremu model Klasy R zyskuje jeszcze bardziej na wyglądzie. Z profilu samochód posiada teraz linię podobną do coupé – co stanowi miłą odmianę wśród zwykłych pojazdów o większej kubaturze – oraz zmodyfikowane obudowy lusterek bocznych.
Klasa R zyskała również nowe koła: dostępne są obręcze o pięciu ramionach pojedynczych lub podwójnych albo 10-ramienne, a ich rozmiary wynoszą od 43,2 do 53,3 cm (17 do 21 cali). Zmiana stylistyki przodu pojazdu ma swoje konsekwencje także w stylistyce tyłu – Klasa R ma teraz nowy spojler, lampy oraz zmodyfikowane końcówki układu wydechowego.
Wygląd Klasy R z 2010 r. doskonale podkreśla zwłaszcza nowy lakier barwy "diamond white"- diamentowa biel. Szczególnie szeroki wachlarz opcji dostępny jest w ustawieniach foteli: można wybrać zaprojektowany z myślą o wygodnym i bezpiecznym podróżowaniu standardowy rozkład pięciu siedzeń zarówno w wersji zwykłej jak i o zwiększonym rozstawie osi, ale także konfiguracje czterech, sześciu czy nawet siedmiu foteli. Klasa R w wyposażeniu standardowym posiada siedzenia z elektryczną regulacją dla kierowcy i pasażera jadącego z przodu; ponadto przedni fotel pasażera może być opcjonalnie wyposażony w system aktywnej wentylacji i podgrzewania z pełnym sterowaniem elektrycznym i opcją pamięci ustawienia.
Klasa R szczyci się także obszernym i wszechstronnym przedziałem bagażowym: w wersji o standardowej pojemność bagażnika wynosi do 1950 litrów, a w długiej – 2385 litrów. W wariantach pięciomiejscowych przewidziano osobny schowek pod podłogą przedziału bagażowego oraz opcjonalnie montowaną tylną klapę EASY PACK obsługiwaną za pomocą przycisku lub pilota, która znacznie ułatwia dostęp do bagażu. Dzięki tym udogodnieniom Klasa R to najbardziej różnorodne i przestronne pojazdy w całej ofercie samochodów osobowych Mercedes-Benz.
Dziewięć podstawowych wariantów pozwala na dostosowanie Mercedesa Klasy R do indywidualnych potrzeb klienta. Wszystkie modele posiadają w standardowym wyposażeniu elementy, które sprawiają, że zarówno daleka podróż, jak i codzienne przejazdy w obrębie miasta są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Do tych elementów należą między innymi unikalny przewidujący system ochrony pasażerów PRE-SAFE®, pełny system ochronny o ośmiu poduszkach powietrznych, aktywne zagłówki NECK-PRO, system informujący o spadku ciśnienia w oponach, a także adaptacyjne światła hamowania. Podniesiono poziom bezpieczeństwa także dzięki wyrafinowanym systemom telematycznym takim jak Audio 20, Audio 50 APS lub COMAND APS z interfejsem niezwykle przyjaznym dla użytkownika.
System kontroli temperatury wnętrza THERMATIC posiada filtr oczyszczający po-wietrze docierające do wnętrza. Opcjonalnie system THERMOTRONIC może być wyposażony w klimatyzację powietrza tylnej części samochodu tak, by sprostać wszelkim możliwym wymaganiom pasażerów w tej kwestii. Przestronny schowek na rękawiczki posiada złącze AUX-IN, które pozwala na podłączenie zewnętrznego radia lub innego sprzętu audiowizualnego; opcja przyłączy może zostać rozszerzona o opcjonalny Media Interface (UCI).
W uzupełnieniu bogatego wyposażenia standardowego Klasa R oferuje różnorodne systemy wspomagania kierowcy, dzięki którym samochody te osiągnęły najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy w swoim segmencie. Należy do nich system DISTRONIC pomagający utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, regulacja zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC z układem adaptacyjnego tłumienia (ADS), lub Blind Spot Assist - system, który pomaga wyeliminować martwe pole, dzięki któremu zmiana pasa ruchu staje się znacznie bezpieczniejsza.
Nowoczesny system obsługi głosowej LINGUATRONIC ułatwia korzystanie z telematyki, a kamera cofania pomaga w parkowaniu lub manewrach w martwym polu. Po włączeniu biegu wstecznego obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczu o wysokiej rozdzielczości w ramach układu COMAND APS. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą uprzyjemnić sobie czas podróży dzięki systemowi Rear Seat Entertainment umieszczonemu w zagłówkach przednich foteli. Aby dodatkowo podnieść komfort podróży, można zamówić układ ogrzewania tylnych siedzeń.
Odnowioną Klasę R wyposażono w jednostki benzynowe i zoptymalizowane silniki wysokoprężne. Przy zużyciu paliwa na poziomie 7,6 l/100 km, w porównaniu ze swoim poprzednikiem model R 300 CDI BlueEFFICIENCY potrzebuje na każde 100 km około model 7 procent mniej paliwa. Z kolei nowy silnik R 350 CDI 4MATIC łączy wysoką sprawność, typową dla modeli V8 z niskim spalaniem ekonomicznego wariantu V6. 350 CDI Zużywa 8,5 litra oleju napędowego na sto kilometrów, a więc o 0,8 litra mniej niż u poprzednika – przy jednocześnie wyższej mocy. Wcześniej osiągała ona 165 kW (224 KM); teraz wysokoprężny silnik V6 oferuje 195 kW (265 KM) oraz potężny moment obrotowy równy 620 niutonometrów. Ta odnowiona jednostka napędowa debiutuje w Klasie R i sprawia, że samochód może się pochwalić sportowym charakterem i znacznie lepszymi osiągami niż u poprzednika. Z nowym silnikiem Klasa R przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy i może uzyskać prędkość maksymalną 235 km/h.
Dzięki jednostce napędowej R 350 BlueTEC 4MATIC, Mercedes-Benz oferuje jeden z najczystszych modeli dieslowskich na świecie. Silnik V6 osiąga moc 155 kW (211 KM) przy wysokim momencie obrotowym równym 540 Nm. W porównaniu z poprzednimi wariantami, model ten uzyskuje znaczną oszczędność paliwa oraz niższą emisję spalin przy znacznie lepszych osiągach. Wyposażony w niezwykle czuły system kontroli emisji AdBlue©, silnik ten zużywa średnio o 0,3 l paliwa mniej przy spalaniu 8,4 litra oleju napędowego na sto kilometrów, emitując przy porównywalnie niską ilość zanieczyszczeń, tak jak w przypadku silnika benzynowego.
Pojazd z silnikiem BlueTEC spełnia normy emisji spalin EU6 przewidziane na 2014 r. Wszystkie pozostałe wersje benzynowe i wysokoprężne Klasy R są zgodne z normą EU5.
Model | Cyl. | cc | kW/KM obr/min | Nm od obr/min | 0 - 100 km/h s | Max. prędkość(km/h) | l/100 km NEDC mieszane | CO2 g/km |
R 300 CDI BE1,2 | V6 | 2987 | 140/190 3800 140/190 3800 | 440 1400 | 9,5 | 215 | 7,6 - 7,8 | 199 - 206 |
R 350 CDI 4MATIC | V6 | 2987 | 195/265 3800 | 620 1600 | 7,6 | 235 | 8,5 | 223 |
R 350 BlueTEC 4MATIC3 | V6 | 2987 | 155/211 3400 155/211 3400 | 540 1600 | 8,9 | 220 | 8,4 - 8,5 | 222 - 223 |
R 300 | V6 | 2996 | 170/231 6000 | 300 2500 | 9,6 | 222 | 11,1 - 11,3 | 260 - 265 |
R 350 4MATIC | V6 | 3498 | 200/272 6000 | 350 2400 | 8,3 | 230 | 11,6 - 11,9 | 271 - 279 |
R 500 4MATIC3 | V8 | 5461 | 285/388 6000 | 530 2800 | 6,3 | 2505 | 13,2 - 13,4 | 306 - 311 |