„Auto światowe” marki Nissan ma się podobać wszędzie, na każdym z pięciu kontynentów, na które trafi. Czy to możliwe? Krągły maluch o szeroko uśmiechniętej „twarzy” wydaje się sympatyczny.
Jedno nie podlega dyskusji: jak na swoją skromną długość (3,78 m) ten 5-drzwiowy hatchback bazujący na nowej płycie podłogowej jest nad wyraz przestronny – i to nie tylko z przodu, ale także na tylnej kanapie. To zasługa m.in. wysoko poprowadzonej linii dachu, dzięki czemu wnętrze zyskało na wysokości. Jakość wykończenia kokpitu sprawia solidne wrażenie, co stanowiło przyjemną niespodziankę.
W przypadku aut z wczesnej produkcji (i na tajlandzki rynek) można się było spodziewać mniejszej staranności. Wygląda na to, że japońskie standardy zostaną rzeczywiście zachowane, bez względu na to, czy samochód będzie wytwarzany w Indiach, Tajlandii, Chinach (na lokalny rynek), czy w Meksyku (na rynki obu Ameryk).
Nissan oferuje Micrę z nowym, 3-cylindrowym silnikiem 1.2. Japońscy konstruktorzy zadali sobie wiele trudu, żeby działał on możliwie bez wibracji. I to się im udało: benzynowiec zaskakuje wysoką kulturą pracy, chętnie wchodzi na obroty, choć nie jest przy tym zbyt cichy. Jego 80 KM z łatwością radzi sobie z rozpędzaniem lekkiego (masa od 915 kg) malucha.
W wersji podstawowej z 5-biegową skrzynią manualną nadaje się lepiej do dynamicznej jazdy, z nową bezstopniową przekładnią CVT – do spokojnego podróżowania. W przyszłym roku dołączyć ma 98-konna wersja z wtryskiem bezpośrednim i kompresorem.
Zawieszenie tajlandzkiej wersji jest dość miękkie, ale dla wymagających Europejczyków zostanie ono zmodyfikowane. Zmieni się zestrojenie amortyzatorów i przybędą stabilizatory.
Niezależnie od kraju, kierowców ucieszy zwrotność auta – 9-metrowa średnica zawracania pozwala spokojnie myśleć o parkowaniu w mieście. Słowa krytyki należą się układowi kierowniczemu, który mógłby być bardziej bezpośredni, choć także i to powinno ulec poprawie, zanim Micra trafi do Europy. Japończycy mają dość czasu na spełnienie swych obietnic: debiut auta nastąpi u nas dopiero w listopadzie.
Ceny zostaną podane nie wcześniej niż w połowie roku, a do końca 2010 r. będziemy zapewne wiedzieć, czy „auto światowe” stało się światowym ulubieńcem.
Nissan March/Micra - dane techniczne | |||
Silnik | 1.2 L | 1.2L | 1.2L |
Wersja testowa w Tajlandii | E | V | VL |
Przekładnia | MT | CVT | CVT |
Długość (mm) | 3780 | 3780 | 3780 |
Szerokość (mm) | 1665 | 1665 | 1665 |
Wysokość (mm) | 1515 | 1515 | 1515 |
Rozstaw osi (mm) | 2450 | 2450 | 2450 |
Rozstaw kół z przodu (mm) | 1470 | 1470 | 1470 |
Rozstaw kół z tyłu | 1475 | 1475 | 1475 |
Promień skrętu (m) | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Masa własna (kg) | 915 | 960 | 965 |
Silnik | HR12DE | ||
Typ | 3 Cyl in-line DOHC 12V CVTC (Continuously Variable-valve Timing Control) | ||
Zapłon | Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit | Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit | Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit |
Pojemność skokowa (cm3) | 1198 | 1198 | 1198 |
Moc kW(KM) / obr./min | 58(79 / 6000 | 58(79) / 6000 | 58(79) / 6000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min | 106 (10.8) / 4,400 | 106 (10.8) / 4,400 | 106 (10.8) / 4,400 |
Zbiornik paliwa (l) | 41 | 41 | 41 |
Autor: Ewa Czechowska - Tajlandia