„Auto światowe” marki Nissan ma się podobać wszędzie, na każdym z pięciu kontynentów, na które trafi. Czy to możliwe? Krągły maluch o szeroko uśmiechniętej „twarzy” wydaje się sympatyczny.

Jedno nie podlega dyskusji: jak na swoją skromną długość (3,78 m) ten 5-drzwiowy hatchback bazujący na nowej płycie podłogowej jest nad wyraz przestronny – i to nie tylko z przodu, ale także na tylnej kanapie. To zasługa m.in. wysoko poprowadzonej linii dachu, dzięki czemu wnętrze zyskało na wysokości. Jakość wykończenia kokpitu sprawia solidne wrażenie, co stanowiło przyjemną niespodziankę.

W przypadku aut z wczesnej produkcji (i na tajlandzki rynek) można się było spodziewać mniejszej staranności. Wygląda na to, że japońskie standardy zostaną rzeczywiście zachowane, bez względu na to, czy samochód będzie wytwarzany w Indiach, Tajlandii, Chinach (na lokalny rynek), czy w Meksyku (na rynki obu Ameryk).

Nissan oferuje Micrę z nowym, 3-cylindrowym silnikiem 1.2. Japońscy konstruktorzy zadali sobie wiele trudu, żeby działał on możliwie bez wibracji. I to się im udało: benzynowiec zaskakuje wysoką kulturą pracy, chętnie wchodzi na obroty, choć nie jest przy tym zbyt cichy. Jego 80 KM z łatwością radzi sobie z rozpędzaniem lekkiego (masa od 915 kg) malucha.

W wersji podstawowej z 5-biegową skrzynią manualną nadaje się lepiej do dynamicznej jazdy, z nową bezstopniową przekładnią CVT – do spokojnego podróżowania. W przyszłym roku dołączyć ma 98-konna wersja z wtryskiem bezpośrednim i kompresorem.

Zawieszenie tajlandzkiej wersji jest dość miękkie, ale dla wymagających Europejczyków zostanie ono zmodyfikowane. Zmieni się zestrojenie amortyzatorów i przybędą stabilizatory.

Niezależnie od kraju, kierowców ucieszy zwrotność auta – 9-metrowa średnica zawracania pozwala spokojnie myśleć o parkowaniu w mieście. Słowa krytyki należą się układowi kierowniczemu, który mógłby być bardziej bezpośredni, choć także i to powinno ulec poprawie, zanim Micra trafi do Europy. Japończycy mają dość czasu na spełnienie swych obietnic: debiut auta nastąpi u nas dopiero w listopadzie.

Ceny zostaną podane nie wcześniej niż w połowie roku, a do końca 2010 r. będziemy zapewne wiedzieć, czy „auto światowe” stało się światowym ulubieńcem.

Nissan March/Micra - dane techniczne
Silnik 1.2 L 1.2L 1.2L
Wersja testowa w Tajlandii E V VL
Przekładnia MT CVT CVT
Długość (mm) 3780 3780 3780
Szerokość (mm) 1665 1665 1665
Wysokość (mm) 1515 1515 1515
Rozstaw osi (mm) 2450 2450 2450
Rozstaw kół z przodu (mm) 1470 1470 1470
Rozstaw kół z tyłu 1475 1475 1475
Promień skrętu (m) 4,5 4,5 4,5
Masa własna (kg) 915 960 965
Silnik HR12DE
Typ 3 Cyl in-line DOHC 12V CVTC (Continuously Variable-valve Timing Control)
Zapłon Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit Electronics injection multipoint (ECCS) 32 bit
Pojemność skokowa (cm3) 1198 1198 1198
Moc kW(KM) / obr./min 58(79 / 6000 58(79) / 6000 58(79) / 6000
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min 106 (10.8) / 4,400 106 (10.8) / 4,400 106 (10.8) / 4,400
Zbiornik paliwa (l) 41 41 41

Autor: Ewa Czechowska - Tajlandia